Gå til innhold

Hvilken indeksfond ville du spart i? Eller sparer du i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det smart å spre risikoen flere steder?Jeg skal sette inn 10 000 kroner men hvordan finner jeg de rimeligste og beste indeksfondene med bra avkastning? 

Anonymkode: 7ad2c...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et bra globalt indeksfond har god spredning

Gjest Bromance
Skrevet

Globalt indeksfond. Jeg sparer i KLP. Men har fordelt risikoen ytterligere med å ha 6 forskjellige. Global,  verden, asia, usa, Europa og Norden.

Skrevet

Absolutt smart. Vær oppmerksom på at mange fond, f.eks. DNB Global Indeks A, utgir seg for å være globalt, men har likevel nærmere 60% investert i USA. På appen til Sbanken (DNB) er det en liste over alle fondene de tilbyr, hvor du kan se avkastning, kostnader etc. Nordnet gir deg også samme info.

Skrevet (endret)

Her er de globale indeksfond classics:

1) 100% utviklete markeder

2) 90/10 utviklete/fremvoksende markeder

3) 70/30 utviklete/fremvoksende markeder

Legg merke til 70/30 tilnærmer BIP mens 90/10 tilnærmer markedskapitalisering. 

Du kan enten bruke MSCI eller FTSE indeksene til å bygge din portefølje. Førstnevnt er mer vanlig hos norske aktører men sistnevnt kan kjøpes som ETFer.

Sammenlign priser på produktene. Tror Kron sin global indeks som tilsvarer 1) er billigst for tiden.

Ønsker du å blande selv som i 3) så kan KLP, Nordnet og DNB være spennende alternativer.

Ønsker du 2) i ett produkt så er Storebrand Alle Markeder et populært alternativ.

Som du ser så er det å bestemme seg for hva man vil og så sammenligner du produktene hos ulike aktører.

Lykke til med sparing.

Schmuhhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...