Gå til innhold

Biologisk mor mener jeg sørger over min stesønn på feil måte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk ganske normalt å ikke si alt man tenker, særlig i emosjonelt vanskelige situasjoner.

Anonymkode: 1b4a4...d05

Ts her

Jeg har vært like mye med gutten som biologisk mor, fra før han kunne gå. Uten at det er en konkurranse om vår kjærlighet til gutten, for heldige han, kjærlighet fikk han fra utrolig mange

Anonymkode: 31989...a5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Religion og tro har vell eksistert i store deler av menneskets historie. Om dette var ett tegn fra gud eller fra Allah så har det ingenting å si. Symbolikk er heller intet nytt under solen om du har litt interesse for historie.

Anonymkode: 19549...48f

Men for oss som ikke er inn i symbolikk, ville det at noen snakket om maur og mitt døde og begravde barn, fått meg til å tenke på døden på en veldig uhyggelig måte. Absolutt ikke hyggelige assosiasjoner når barnet ens ligger under jorda. Skjønner at man har mange tanker og en stor sorg man sitter igjen med, men man må vurdere hvem man deler sånt med. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å lese hvordan TS blir degradert fordi hun ikke har en biologisk relasjon til barnet - på tross av at hun har vært i barnets liv fra han var 8 mnd gammel.
For barnet var TS familie.  
Hvert menneske har lov å sørge på sin egen måte, uavhengig av biologisk relasjon.
TS har ikke fortalt barnets mor om sine drømmer - det er noe et annet barn har fanget opp og fortalt videre. 

Kondolerer TS.

❤️❤️

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 minutter siden):

Ville du sagt det samme til adoptivforeldre? Du er ikke biologisk slekt, derfor betyr det du mener ingenting? 

Merkelig å lese hvordan TS blir degradert fordi hun ikke har en biologisk relasjon til barnet - på tross av at hun har vært i barnets liv fra han var 8 mnd gammel.
For barnet var TS familie.  
Hvert menneske har lov å sørge på sin egen måte, uavhengig av biologisk relasjon.
TS har ikke fortalt barnets mor om sine drømmer - det er noe et annet barn har fanget opp og fortalt videre. 

Kondolerer TS.

❤️❤️

Hun har sagt det høyt til noen, siden det ble fanget opp av guttens søster. Som også sørger. Poenget er at sånt sier man ikke høyt! 

Anonymkode: bae2d...d9e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Jeg blr tydeligvis late som mine assosiasjoner ikke eksisterer når stedatter er til stede, det er hun som har gått til sin mor. Uansett, jeg savner gutten og får en god følelse når jeg ser maur nå 

Helt riktig. Det skal du gjøre. Disse bisarre assosiasjonene dine bør forbli inni ditt eget hode. Det er ikke vanlig å si høyt alt man tenker.

Anonymkode: 23828...16f

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig rare svar. Da jeg leste hovedinnlegget, tok jeg det for gitt at alle ville støtte TS.

Anonymkode: 0cec8...c20

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det veldig rare svar. Da jeg leste hovedinnlegget, tok jeg det for gitt at alle ville støtte TS.

Anonymkode: 0cec8...c20

Er du ny på kg?😂

Anonymkode: 24083...dd7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på symbolisme og spirtuelle opplevelser, men jeg vet at jeg også kunne ha opplevd det som forferdelig støtende hvis jeg var søster eller mor i dette scenarioet.

Jeg støtter alle dem som sier hold disse tankene for deg selv TS. Del det gjerne med dine venninner eller din familie, men det fremstår for meg som særs egoistisk og lite empatisk å skulle servere disse tankene til de andre sørgende.

Og jeg sier ikke at din sorg er noe mindre verdt enn hans biologiske familie, all sorg er likeverdig i mine øyer. Men alle bør klare å ta hensyn til hverandre utifra hva DE behøver, ikke hva vi selv synes er rett og riktig.

Dermed synes jeg at det var unødvendig å nevme disse tankene i det hele tatt, når du veldig enkelt kunne valg å holde det inni deg eller dele med kun din side av omgangskretsen.

Anonymkode: ca032...0f4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 14.03):

Jeg mistet min stesønn for under et år siden. Jeg kom inn i livet hans da han var 8 mnd (foreldrene gikk fra hverandre mens han var i magen). Han var ungdomsskole- elev (vil holde dette anonymt). Jeg drømte mye om ham rett før han døde (kreft) og de første ukene etter at han døde. Hver gang var det maur inkludert i drømmene, og det var mye maur i hagen der vi hadde minnestunden. For min det har maur blir noe jeg forbinder gutten med. Dette har han biologiske mor hørt (søster til gutten har fortalt henne det). Biologisk mor er vist rasende på meg, hvorfor jeg ikke kunne finne på noe bedre som sommerfugl eller noe? Hvorfor er sommerfugl godtatt, men ikke maur? Hva gjør jeg? Mannen min mener at jeg må bare begynne å si noe fint om gutten når det er sommerfugl i nærheten, når storesøster er på besøk. Det blir bare for dumt. Hva blr jeg gjøre? 

Jeg forstår ikke hvorfor du snakker om disse maurene med søsteren til gutten heller. Helt greit at det er symbolikk for deg, men hold det for deg selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Maur er jo fantastisk hvorfor er det negativt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alt må ikke fortelles til alle, spesielt skulle du vært litt mere forsiktig med og si det så dem nærmeste hørte det. Moren er i sorg, jeg tror jeg ville sagt unnskyld at du ikke tenkte deg om, og at du ikke mente noe vondt med det med maur. For deg var det en fin ting, men du skjønner at hun ser på det som noe ekkelt mulig. Jeg ville vært litt mere ydmyk, om du tenker og ha et godt forhold til stedatter feks. Dette kan raskt slå stor splid, og jeg ville vært en større person her ovenfor stedatter.  

Anonymkode: 3ef08...99c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde tenkt maur ville kommet ned i grava for og spise opp liket typ, så ikke alle ser på maur som noe koselig. Tingen er at man skal være litt forsiktig med hva man forteller til noen som har mistet noe, spesielt ung

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har fasit eller veto på sorg, men det er ikke noe galt i å vise hensyn overfor andres sorg heller, spesielt om man blir gjort oppmerksom på at ens egen måte å sørge på sjenerer dem. Sorg er personlig, du trenger ikke si "å en maur - å tenker jeg på Ola igjen" du kan bare si at han er i tankene dine uten å referere til maur.. Det kan da umulig være så vrient? 

Anonymkode: dd61c...6a7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde tenkt maur ville kommet ned i grava for og spise opp liket typ, så ikke alle ser på maur som noe koselig. Tingen er at man skal være litt forsiktig med hva man forteller til noen som har mistet noe, spesielt ung

Hvorfor er sommerfugl noe positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (9 minutter siden):

Fantastisk er å dra det langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
kaarebjarne skrev (Akkurat nå):

Fantastisk er å dra det langt.

Å se hvordan de jobber samme , dette samspille mellom maur minner meg om hvordan vi mennesker holder på, hvor like vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 14.03):

Jeg mistet min stesønn for under et år siden. Jeg kom inn i livet hans da han var 8 mnd (foreldrene gikk fra hverandre mens han var i magen). Han var ungdomsskole- elev (vil holde dette anonymt). Jeg drømte mye om ham rett før han døde (kreft) og de første ukene etter at han døde. Hver gang var det maur inkludert i drømmene, og det var mye maur i hagen der vi hadde minnestunden. For min det har maur blir noe jeg forbinder gutten med. Dette har han biologiske mor hørt (søster til gutten har fortalt henne det). Biologisk mor er vist rasende på meg, hvorfor jeg ikke kunne finne på noe bedre som sommerfugl eller noe? Hvorfor er sommerfugl godtatt, men ikke maur? Hva gjør jeg? Mannen min mener at jeg må bare begynne å si noe fint om gutten når det er sommerfugl i nærheten, når storesøster er på besøk. Det blir bare for dumt. Hva blr jeg gjøre? 

Jeg tenker at mor er fra seg av sorg og at a L T er vondt. Absolutt alt. Mitt råd til deg er : se på det fra en omsorgsfult og forståelsesfult perspektiv. Hun ble fornærmet av en liten ting fordi alt er vondt. 

Råd til far er fint. Tenk på hva du sier til henne og søster. Om du vil si noe, si det heller til en veninne som ikke sier det videre. Det du sier om den avdøde gutten/ungdommen, kan være nøye utvalgte trøstende ord. 

(Maur i en drøm er symbol for et generell ubehag i livet. De jobber og jobber og hviler ikke.  Kansje han følte det sånn når han levde.) 

Kondolerer. 

Anonymkode: a25ac...a83

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror på symbolisme og spirtuelle opplevelser, men jeg vet at jeg også kunne ha opplevd det som forferdelig støtende hvis jeg var søster eller mor i dette scenarioet.

Jeg støtter alle dem som sier hold disse tankene for deg selv TS. Del det gjerne med dine venninner eller din familie, men det fremstår for meg som særs egoistisk og lite empatisk å skulle servere disse tankene til de andre sørgende.

Og jeg sier ikke at din sorg er noe mindre verdt enn hans biologiske familie, all sorg er likeverdig i mine øyer. Men alle bør klare å ta hensyn til hverandre utifra hva DE behøver, ikke hva vi selv synes er rett og riktig.

Dermed synes jeg at det var unødvendig å nevme disse tankene i det hele tatt, når du veldig enkelt kunne valg å holde det inni deg eller dele med kun din side av omgangskretsen.

Anonymkode: ca032...0f4

Ja det er akkurat det. Ts mente det ikke vondt men det er fint framover å forstå at det er vondt fortsatt for mor. 

Jeg mener heller ikke at sorgen til til ts er mindre viktig. Men ts er ikke den som fødte sønnen. 

Sorgen til en mor Er nok desverre mer smertefull og intens en stemor. Og så om ts hadde mistet sitr barn, så hadde hennes sorg vært mer smertefull enn til den kvinnen som levde med barnet som stemor. Det er helt naturlig og bare sånn det er. 

Så grunnen til at mor blir lei seg, er jo bare fordi sorgen er så oppslukende vond at alt er vondt. 

Det er litt rart at ikke voksne mennesker selv ser det da. Altså at "sorgen over min sønn er så oppslukende at dette med maur var vondt. Jeg ble lei meg.. Men er det bare sorgen jeg kjenner på, eller er jeg såret."

Tror mor kjenner at det er så vondt at hun ikke sorterer følelsene. 

Men da vet ts det om mor og kan velge sine ord med omhu. Det har ikke noe med at man har gjort noe feil, men at man kunne tenkt at dette er et sårt punkt. La meg tenke litt om jeg skla si det eller ikke. 

Anonymkode: a25ac...a83

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 20.18):

Ts her

Jeg blr tydeligvis late som mine assosiasjoner ikke eksisterer når stedatter er til stede, det er hun som har gått til sin mor. Uansett, jeg savner gutten og får en god følelse når jeg ser maur nå 

Det kan nok være litt lurt. Sorg er jo ikke feil eller riktig måte å ha. Men man må prøve å lese litt rundt seg og kanskje ikke dele alt med alle heller.  Og man tar først og fremst hensyn til sorgen mor, far og søsken. Dette er jo en ulempe iht å være stemor og vært det så lenge. At man er jo like glad i barnet, men tar du plass i den sorgen for mye  så tar du også vekk sorgprosess til mor far og søsken. Da blir du den som tar over sorgen. Og det er ikke helt bra.

Så mitt forslag er at du i hovedsak snakker med far eller en annen venn om det du føler. Og med mor og søsteren når de tar opp tema selv. 

Nå har du ikke skrevet noe om hva du sa og hvordan  og evnt hvilken relasjon du og mor har. 

Men feks om noen hadde sagt jeg satt i hagen å så på maurene, de fikk meg til å tenke på pål fordi de er så sterke og smarte  . Er noe annet enn en løs kommentar om at jeg tenker på pål hver gag jeg ser maur fordi jeg drømte så mye om maur rett før han døde. Siste er litt usympatisk 

Også kommer det litt an på hvem du er som person. Jeg har en tante som tar alt for mye plass og setter seg i sentrum av alt. Når min mor døde. Var hun den siste eg ønsket å se eller snakke med. Da hadde ikke jeg fått min frie form for sorg for meg selv. Derfor må vi være litt varsom med å ta for stor plass og ta opp ting i hytt å pine. Min bror knekker nesten sammen hver gang vi nevner på mamma. Så vi tar hensyn og unngår å nevne henne mest mulig 

Anonymkode: 1c823...778

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2024 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Ts her

Du virker å mene at dine assosiasjoner skal forstås og godtas, men har du tenkt over hvilke assosiasjoner andre kan ha? At det som gir deg en god følelse, kan vekke helt andre assosiasjoner og følelser hos dem?

Kan du da skjønne hvorfor stedatter "gikk til sin mor"? At det handlet om at hun reagerte på det du sa om den avdøde lillebroren hennes?

Anonymkode: 9e6c8...b8a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...