Gå til innhold

Hvordan forholde seg til familiemedlem som er pedofil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har et familiemedlem som for mange år siden satt inne for pedofili. Han hevder selv at han ble uskyldig dømt, at det var damen som var gal, og som fikk med sin datter på disse falske beskyldningene. Jeg har i alle år egentlig ikke tenkt så mye mer på dette familiemedlemmet, ettersom han bor på andre siden av landet, men det er dog noen vi treffer en gang i blant. Og nå som jeg selv har barn så kjenner jeg på denne usikkerheten når vi treffes. Jeg har jo alltid hatt et godt forhold til han i løpet av min oppvekst. Men jeg ønsker jo ikke å utsette barna mine for en 'potensielt' usikker situasjon. Er ikke alltid jeg vet om at han er på besøk til familie samtidig som vi er det (er snakk om lang reisevei, hvor vi bor til felles familie). Hvordan hadde dere med barn forholdt dere til han?

Jeg vet jo ikke hva som er sant. Eneste jeg vet er at han har blitt dømt. Men jeg tenker man blir vel ikke dømt for slikt uten klare bevis?

Anonymkode: 8d219...a99

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo ekstremt mye til å bli dømt i Norge så han der hadde jeg holdt meg langt unna. Damen var gal? Lukter ansvarsfraskrivelse lang vei 

Anonymkode: c83a3...39f

• Liker 28
  • Nyttig 19
Skrevet

Hold avstand.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke oppholdt meg på et sted der det var en pedofil og jeg visste om det. Barn eller ikke, det hadde jeg ikke vært interessert i men spesielt med barn så er ikke det en sjanse jeg ville tatt.

Er jævlig vanskelig å få en domfellelse på slikt og så at han faktisk er dømt og vært i fengsel er et ganske sikkert tegn på at han har gjort noe han ikke hadde lov til.

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Han ville jeg ikke stolt på. Og sørget for at barna ikke kunne ha noe kontakt med han. 

Anonymkode: 0ae77...11a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville holdt avstand, og aldri latt vedkommende være alene med eller skape bånd med mine barn.

Anonymkode: 5404b...92c

Dette! 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal jo ekstremt mye til å bli dømt i Norge så han der hadde jeg holdt meg langt unna. Damen var gal? Lukter ansvarsfraskrivelse lang vei 

Anonymkode: c83a3...39f

Det skal mye til! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde holdt meg langt unna, spesielt når han tydeligvis ikke tar noe ansvar. Skal mye til for å bli dømt og fengslet. Ville ikke utsatt barna for en "kanskje pedofil" heller.

Endret av katties
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Avslutte kontakt og hold deg unna han. Fortell det til familien på hvorfor det blir sånt. Og at de skal si ifra om han er på besøk.

Anonymkode: 3a47f...a07

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke forholdt meg til han i det hele tatt.

Anonymkode: 9d577...39c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei,

Jeg har et familiemedlem som for mange år siden satt inne for pedofili. Han hevder selv at han ble uskyldig dømt, at det var damen som var gal, og som fikk med sin datter på disse falske beskyldningene. Jeg har i alle år egentlig ikke tenkt så mye mer på dette familiemedlemmet, ettersom han bor på andre siden av landet, men det er dog noen vi treffer en gang i blant. Og nå som jeg selv har barn så kjenner jeg på denne usikkerheten når vi treffes. Jeg har jo alltid hatt et godt forhold til han i løpet av min oppvekst. Men jeg ønsker jo ikke å utsette barna mine for en 'potensielt' usikker situasjon. Er ikke alltid jeg vet om at han er på besøk til familie samtidig som vi er det (er snakk om lang reisevei, hvor vi bor til felles familie). Hvordan hadde dere med barn forholdt dere til han?

Jeg vet jo ikke hva som er sant. Eneste jeg vet er at han har blitt dømt. Men jeg tenker man blir vel ikke dømt for slikt uten klare bevis?

Jeg hadde tatt avstand fra vedkommende, og gjort det klinkende klart for familiemedlemmer jeg skulle reise på besøk til at det er helt uaktuelt for meg å komme på besøk dersom vedkommende er til stede.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han gjør det mest sannsynlig igjen så fort muligheten byr seg eller med langsiktig planlegging. Du må fortelle barna dine at han feks gjør ulovlige ting og at de ikke får ha kontakt med han. Eller at han har en smittsom sykdom. 

Gi skole og barnehage og andre fritidsaktiviteter beskjed om at INGEN andre enn deg og far skal hente barna uten telefonsamtale til deg. 

Anonymkode: e7e88...b1a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han gjør det mest sannsynlig igjen så fort muligheten byr seg eller med langsiktig planlegging. Du må fortelle barna dine at han feks gjør ulovlige ting og at de ikke får ha kontakt med han. Eller at han har en smittsom sykdom. 

Gi skole og barnehage og andre fritidsaktiviteter beskjed om at INGEN andre enn deg og far skal hente barna uten telefonsamtale til deg. 

Leste du hele HI....?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er det samme hvor lang avstand det er mellom dere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei,

Jeg hadde aldri noen sinne verken med eller uten tilsyn latt barna mine omgås noen som var dømt for pedofili - familie eller ei.. Så enkelt og greit. 100% uaktuelt. 

Anonymkode: d3c4c...022

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei,

Altså, det skal SVÆRT mye til for å bli dømt for seksuelle overgrep i Norge, dessverre. Ofte, når saken er ganske sikker, blir man fortsatt frikjent, men må betale erstatning. For å få noen dømt, må det foreligge rundt 95 prosent sannsynlighet for at vedkommende er skyldig. I saker om seksuelle overgrep mot barn er man for øvrig mer nøye enn i saker om butikknasking og lignende, nettopp grunnet det store stigmaet som følger med den førstnevnte typen saker. Så sjansen for at han har gjort det, er overveldende. Jeg hadde ikke latt barna skape noen bånd til ham, og heller ikke oppholde seg alene med ham. Uten å lage drama eller male fanden på veggen. "Det passer ikke".

Anonymkode: 7c24b...dc7

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Det at du vurderer å tro på hans uskyldig dømt historie er bare helt sykt.
Jeg hadde heller omgår en dømt drapsmann enn en pedofil. 
Du virker helt blåst som i det hele tatt spør om dette! Hvorfor omgås familie som vil ha han på besøk?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Leste du hele HI....?

Ja hvilken del av innlegget mitt forstod du ikke?

Her må man vurdere risiko på forhånd.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville forholdt meg til ham som en sikkerhetsrisiko.
Barna mine ville ikke sitte nærmest denne personen i noen sammenheng, og ikke vært alene med ham.
Jeg ville også sørget for at barna mine hadde ham blokkert fra kontaktmuligheter, og gitt dem en aldersadekvat informasjon om å ikke kommunisere med denne personen å f.eks. sosiale medier.

Som voksen ville jeg valgt kommunikasjonsformen "grå stein"; kun kommunisert med ham på et minimumsnivå "Hei!", "God jul!" og praktiske beskjeder. Ingen personlig eller fortrolig informasjon, kun en basis av vanlig høflighet.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen snill onkel for barna han der nei…

Anonymkode: 600a9...2e7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...