AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Hei. Har to onkler som er barnløse og ugifte. Og en onkel som er gift men har ikke barn. Den ene onkelen min kom til meg og sa jeg sitter godt i det når de dør? Trodde det var brødrene i mellom som arvet de? Men min mor er død, asså deres søster. Er det virkelig slik at jeg er da deres arving? De kan vel testamentere alt til venner feks? Eller er det plikt arv ? Anonymkode: 4c89c...704
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #2 Skrevet 21. mai 2024 Du arver din mors del, og de kan testamentere alt bort. Ingen plikt del. Anonymkode: 8f61c...b47 7 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Skrevet 21. mai 2024 Din mors del går videre til deg, men de kan skrive testamente og gjøre hva de vil når de ikke har barn. Anonymkode: 6d536...619 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #4 Skrevet 21. mai 2024 Du arver din mors del og eventuelt det de har testamentert til deg. Anonymkode: e4be9...f4d 2
Kristin70 Skrevet 21. mai 2024 #5 Skrevet 21. mai 2024 De kan testamentere alt de eier (bortsett fra han som er gift). Hvis det ikke foreligger noe testament vil alt de ugifte og barnløse etterlater seg arves av foreldrene, er foreldrene døde er livsarvingene til foreldrene (søsken) som arver og en av søskenene døde arver søskens barn denne delen. Hvis han som er gift ikke har testament vil ektefellen 1/2 og så vil resten fordeles som beskrevet over (med unntak for minstearv). 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #6 Skrevet 21. mai 2024 Jeg har testamentert alt til mine tantebarn. Har fortalt det til min søster, men ikke til de. Forhåpentligvis så lever jeg en del år til, og da kan det jo hende jeg ombestemmer meg. Ingen kjempeformue, men jeg eier egen bolig. Anonymkode: 5c30e...d6b 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Skrevet 21. mai 2024 Når jeg leste denne tråden, så skulle jeg så sykt ønske at min tante var nødt/var villig til å la meg arve fra henne. Da ville min mors del tilfalt meg og mine søsken? Men jeg har ikke kontakt med henne, jeg har sett henne en gang på 20 år, og det var i min mors begravelse. Hun hadde heller ingen kontakt med min mor. Anonymkode: a4af9...97b
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg leste denne tråden, så skulle jeg så sykt ønske at min tante var nødt/var villig til å la meg arve fra henne. Da ville min mors del tilfalt meg og mine søsken? Men jeg har ikke kontakt med henne, jeg har sett henne en gang på 20 år, og det var i min mors begravelse. Hun hadde heller ingen kontakt med min mor. Anonymkode: a4af9...97b Du får bare håpe og be om at hun ikke har skrevet testamente😉 Anonymkode: 6d536...619 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 Min ene barnløse onkel skrev testamente. En nevø var enearving. Da var det mange som ble pottesure 😃. Hadde en til barnløs onkel. Der arvet alle vi søskenbarn, for han hadde da ingen levende søsken. Bråk ble det da også. Arv er morsomt, syns jeg som ikke bryr meg, og ikke oppfører meg som en gribb 🙂 Anonymkode: 2d000...cdd 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når jeg leste denne tråden, så skulle jeg så sykt ønske at min tante var nødt/var villig til å la meg arve fra henne. Da ville min mors del tilfalt meg og mine søsken? Men jeg har ikke kontakt med henne, jeg har sett henne en gang på 20 år, og det var i min mors begravelse. Hun hadde heller ingen kontakt med min mor. Anonymkode: a4af9...97b Ikke for sent å ta opp igjen kontakt og etablere en god relasjon. Men selvfølgelig ikke kun pga penger. Og hun kan jo leve i åresvis så det vil bli gjennomskuet om det kun er penger du vil ha. Anonymkode: 3fddb...216 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 Hadde jeg vært barnløs så ville jeg ha testamentert alt til noe jeg brenner for. Feks forskning på kreft eller Dyrebeskyttelsen. Anonymkode: 3fddb...216 1
Millimani Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei. Har to onkler som er barnløse og ugifte. Og en onkel som er gift men har ikke barn. Den ene onkelen min kom til meg og sa jeg sitter godt i det når de dør? Trodde det var brødrene i mellom som arvet de? Men min mor er død, asså deres søster. Er det virkelig slik at jeg er da deres arving? De kan vel testamentere alt til venner feks? Eller er det plikt arv ? Anonymkode: 4c89c...704 Den ene av dem vil jo til slutt være eneste gjenlevende. Vedkommende vil sannsynligvis arve de andre, bortsett fra hva som evt er testamentert til andre enn brødrene, eller til deg. Den dagen den siste er borte er du nærmeste arving ettersom det ikke er egne barn inne i bildet. Hvis den onkelen din som er gift dør før sin kone arver hun etter ham, så sant han ikke har skrevet testamente på at hun ikke skal arve. Men muligens har du krav på en pliktdel. Hvis hun dør først, og har søsken eller tantebarn, vil de kunne ha krav på arv før/i tillegg til deg. Med forbehold om at jeg tar feil, - men jeg mener det er noe i den retningen
Brunello Skrevet 21. mai 2024 #13 Skrevet 21. mai 2024 Det gjelder å ha god kontakt med barnløse slektninger. Da er i alle fall sjansen for å Arve større enn om man ikke har noen (god) relasjon. Jeg tror det er overraskende mange som ikke skriver testamente, og da gjelder arvelovens bestemmelser. Vi har barn, men før vi fikk barn var det datteren til en god venninne av kona som var vår testaments-arving og ikke nieser og nevøer.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #14 Skrevet 21. mai 2024 43 minutter siden, Brunello said: Det gjelder å ha god kontakt med barnløse slektninger. Da er i alle fall sjansen for å Arve større enn om man ikke har noen (god) relasjon. Jeg tror det er overraskende mange som ikke skriver testamente, og da gjelder arvelovens bestemmelser. Vi har barn, men før vi fikk barn var det datteren til en god venninne av kona som var vår testaments-arving og ikke nieser og nevøer. Jeg tror også veldig mange ektepar tror at fordi de ikke har barn, så arver de hverandre med alt automatisk. Jeg skjønner at man tror det, men det stemmer ikke. Har den avdøde ektefellen foreldre/søsken/nieser og nevøer arver de, selv om avdøde er gift. Så man bør fortsatt opprette testament. Anonymkode: 4d638...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #15 Skrevet 21. mai 2024 Mine tantebarn er opptatte med sitt og kommer ikke til å gi meg noe hjelp når jeg blir gammel, så alt blir testamentert til Leger uten grenser. Det blir en god slant. Anonymkode: a8fd4...c8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #16 Skrevet 21. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Mine tantebarn er opptatte med sitt og kommer ikke til å gi meg noe hjelp når jeg blir gammel, så alt blir testamentert til Leger uten grenser. Det blir en god slant. Anonymkode: a8fd4...c8c Vi er fortsatt unge og har gjort det samme. Vi har gjensidig testemente, men om vi skulle dø samtidig en trafikkulykke eller lignende, går alt til Leger uten grenser. Arv etter lengstlevende går også dit, men vi har spesifisert at lengstlevende kan endre det som den vil. Om vi eller en av oss får hjelp av noen i alderdommen, er det jo hyggelig å gi deler av arven til den eller de. Men tror nok vi vil velge å gi bort brorparten til en veldedig organisasjon uansett. Anonymkode: aa04f...de4 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. mai 2024 #17 Skrevet 21. mai 2024 Barnløse og ugifte kan testamentere det de etterlater seg til hvem de vil. Dersom onklene dine ikke har testament, vil arven følge vanlige arveregler. Dvs. at når onkel 1 dør, arver søsknene hans (regner med at foreldrene ikke lever), altså onkel 2 og moren din. Hvis moren din ikke lever, går hennes del til deg. Når onkel 2 så dør, går også hans etterlatenskaper til deg (nå forutsetter jeg at hverken onklene dine eller du har flere søsken).
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. mai 2024 #18 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tror også veldig mange ektepar tror at fordi de ikke har barn, så arver de hverandre med alt automatisk. Jeg skjønner at man tror det, men det stemmer ikke. Har den avdøde ektefellen foreldre/søsken/nieser og nevøer arver de, selv om avdøde er gift. Så man bør fortsatt opprette testament. Anonymkode: 4d638...ce9 Jo, ektefeller uten barn arver hverandre, men bare halvparten. Resten går til øvrig familie (foreldre, søsken, nevøer/nieser).
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #19 Skrevet 21. mai 2024 Millimani skrev (1 time siden): Den ene av dem vil jo til slutt være eneste gjenlevende. Vedkommende vil sannsynligvis arve de andre, bortsett fra hva som evt er testamentert til andre enn brødrene, eller til deg. Den dagen den siste er borte er du nærmeste arving ettersom det ikke er egne barn inne i bildet. Hvis den onkelen din som er gift dør før sin kone arver hun etter ham, så sant han ikke har skrevet testamente på at hun ikke skal arve. Men muligens har du krav på en pliktdel. Hvis hun dør først, og har søsken eller tantebarn, vil de kunne ha krav på arv før/i tillegg til deg. Med forbehold om at jeg tar feil, - men jeg mener det er noe i den retningen Nei, den sist gjenlevende arver ikke alt, men kun sin andel av arven. Arven etter den første døde broren skal fordeles likt mellom hans søsken enten de lever eller er døde, og barna til avdøde får hennes del. Dette gjelder dersom det ikke er skrevet testamente. Anonymkode: 6d536...619 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #20 Skrevet 21. mai 2024 26 minutter siden, Anonymus Notarius said: Jo, ektefeller uten barn arver hverandre, men bare halvparten. Resten går til øvrig familie (foreldre, søsken, nevøer/nieser). Ja, det er nettopp det jeg sier. Mange tror ALT går til den andre, fordi de ikke har barn. Anonymkode: 4d638...ce9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå