AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Har gått opp 17 kg, som jo er mer enn anbefalt vektoppgang for hele svangerskapet, og er «bare» i uke 36. Kommer sikkert opp i iallfall 20 kg til slutt:( Er litt stressa over det. Noen tips, råd eller støtende ord? Anonymkode: 61118...1c3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #2 Skrevet 21. mai 2024 Det er for sent å stresse med det nå. Nå er du straks ferdig ☺️ neste gang så bør du tenke litt på dette fra starten av. Du spiser ikke for 2! Anonymkode: bdd3e...699 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Skrevet 21. mai 2024 Det er ganske vanlig. Det meste renner av ganske fort. Min søster gikk opp det samme og var tilbake til sin normale vekt etter 6 mnd. Anonymkode: eba33...9a7 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #4 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er for sent å stresse med det nå. Nå er du straks ferdig ☺️ neste gang så bør du tenke litt på dette fra starten av. Du spiser ikke for 2! Anonymkode: bdd3e...699 Har du selv hatt ulvehunger kombinert med sterk svangerskapskvalme? Det er ganske vanskelig å unngå å spise når man er så ekstremt sulten og samtidig blir kjempekvalm av å være så sulten. Og da er kanskje samtidig det eneste man klarer å spise noe som ikke er så sunt. Anonymkode: eba33...9a7 7 3
Daisy-love Skrevet 21. mai 2024 #5 Skrevet 21. mai 2024 Det kommer jo litt an på hva du veide før også. Uansett: nå nærmer du deg slutten, og spist er spist 💚 Om du har krefter til å lage litt sunn og god mat til fryseren for å ha den første tiden, så gjør det. Ellers går en ofte ned mye med en gang, og en del renner ofte av litt etter det igjen også. Noen ganger er det de siste kiloene som sitter best, men det får du evt ta når den tid kommer, for det er en stund til. Lykke til med resten av graviditeten 💚 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #6 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du selv hatt ulvehunger kombinert med sterk svangerskapskvalme? Det er ganske vanskelig å unngå å spise når man er så ekstremt sulten og samtidig blir kjempekvalm av å være så sulten. Og da er kanskje samtidig det eneste man klarer å spise noe som ikke er så sunt. Anonymkode: eba33...9a7 Fikk du ikke medikamenter mot kvalmen? Eller hjalp de ikke? Jeg tolket innlegget du siterer som et velment råd. Maaange gravide ville hatt godt av å begrense matinntaket! At rådet ikke "treffer" deg, neivel. Hvis det er slik at kvalmen og ulvehungeren i kombinasjon gjorde at du MÅTTE spise usunne matvarer i mengder, vel da er det jo uungåelig at du går opp i vekt, da. Du får heller satse på mer balansert kropp med normal matlyst og bedre vaner når babyen er ute. Det er jo mange som uten problem går ned babykiloene i løpet av første året. Anonymkode: ab93c...59d 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Skrevet 21. mai 2024 Tenker at kropper er forskjellig og noen går derfor opp mye og andre lite. Dersom du har hatt dårlig kosthold gjennom svangerskapet så kan du jo allerede nå begynne å lage deg gode vaner som du kan holde deg til etter svangerskapet. Ikke tenk at «siden jeg har vært usunn til nå så kan jeg bare være det det de siste ukene også». 4 uker er good tid til å komme inn i ny vane. Anonymkode: c8df3...537 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk du ikke medikamenter mot kvalmen? Eller hjalp de ikke? Jeg tolket innlegget du siterer som et velment råd. Maaange gravide ville hatt godt av å begrense matinntaket! At rådet ikke "treffer" deg, neivel. Hvis det er slik at kvalmen og ulvehungeren i kombinasjon gjorde at du MÅTTE spise usunne matvarer i mengder, vel da er det jo uungåelig at du går opp i vekt, da. Du får heller satse på mer balansert kropp med normal matlyst og bedre vaner når babyen er ute. Det er jo mange som uten problem går ned babykiloene i løpet av første året. Anonymkode: ab93c...59d Nei, jeg tolker det ikke i beste mening når noen skriver at man må tenke seg om fra start neste gang, som om at 20 kilo i et svangerskap er ille. Det er jo ikke ille i det hele tatt. Det er veldig mange som har det slik som meg i graviditeten, men det virker nesten som at det er helt uforståelig for en del på dette forumet at svangerskap kan være noe annet enn bare en dans på roser nesten helt uten symptomer. Jeg har ikke et personlig problem med å ha gått opp mye da jeg sliter såppass med kvalmen som jeg gjør, men jeg vet også at mange kvinner er nødt til å spise litt hele tiden (og gjerne da av matvarer som er litt usunne som kjeks eller chips etc fordi det er det eneste som frister) for å holde kvalmen i sjakk. I tillegg ser man nå at energibehovet til kvinner er mye høyere enn det man tidligere har antatt. Eksakt er det faktisk 50.000 ekstra kalorier over 9 måneder. Det innebærer 340 kcal daglig i andre og tredje trimester. Anonymkode: eba33...9a7 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, jeg tolker det ikke i beste mening når noen skriver at man må tenke seg om fra start neste gang, som om at 20 kilo i et svangerskap er ille. Det er jo ikke ille i det hele tatt. Det er veldig mange som har det slik som meg i graviditeten, men det virker nesten som at det er helt uforståelig for en del på dette forumet at svangerskap kan være noe annet enn bare en dans på roser nesten helt uten symptomer. Jeg har ikke et personlig problem med å ha gått opp mye da jeg sliter såppass med kvalmen som jeg gjør, men jeg vet også at mange kvinner er nødt til å spise litt hele tiden (og gjerne da av matvarer som er litt usunne som kjeks eller chips etc fordi det er det eneste som frister) for å holde kvalmen i sjakk. I tillegg ser man nå at energibehovet til kvinner er mye høyere enn det man tidligere har antatt. Eksakt er det faktisk 50.000 ekstra kalorier over 9 måneder. Det innebærer 340 kcal daglig i andre og tredje trimester. Anonymkode: eba33...9a7 340 kcal daglig er ikke mange kjeks eller fries dessverre. Anonymkode: 7cd8a...63a 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): 340 kcal daglig er ikke mange kjeks eller fries dessverre. Anonymkode: 7cd8a...63a Nettopp. Hvis man går opp mer enn "anbefalt", så har man jo spist mer enn de 50K ekstra som trengs gjennom svangerskapet. Anonymkode: b8909...3cb 1
IkkeStudentLenger Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 Jeg er foreløpig opp 18kg, uke 37. Jeg gikk kun opp 12 kg forrige graviditet, men var da 10kg større som startvekt. Jordmor er ikke bekymret, og jeg gikk veldig raskt ned forrige gang og slet med å holde vekten oppe pga amming, var mager en periode. Så jeg tenker at litt ekstra kilo denne gangen nok er lurt for kroppen min. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har gått opp 17 kg, som jo er mer enn anbefalt vektoppgang for hele svangerskapet, og er «bare» i uke 36. Kommer sikkert opp i iallfall 20 kg til slutt:( Er litt stressa over det. Noen tips, råd eller støtende ord? Anonymkode: 61118...1c3 Jeg har selv gått opp bare 3.5 kg og jeg er også i uke 36. Ett tips, ikke overspis.. gravide har en tendens til å fråtse i seg mat og usunne ting. Regner med du er i denne kategorien siden du har gått opp så ekstremt mye. Personlig har jeg vært ekstremt lite aktiv hele svangerskapet og vet derfor at det er kun kostholdet for min del som har avgjort vekta. Så tenk over hva du putter i munnen, for det er kun deg selv du har å takke for alle de unødvendige kiloene du har lagt på deg. For vet du hva, det er ikke alle kiloene du tar av deg rett etter fødsel. Anonymkode: 70637...375
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #13 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har selv gått opp bare 3.5 kg og jeg er også i uke 36. Ett tips, ikke overspis.. gravide har en tendens til å fråtse i seg mat og usunne ting. Regner med du er i denne kategorien siden du har gått opp så ekstremt mye. Personlig har jeg vært ekstremt lite aktiv hele svangerskapet og vet derfor at det er kun kostholdet for min del som har avgjort vekta. Så tenk over hva du putter i munnen, for det er kun deg selv du har å takke for alle de unødvendige kiloene du har lagt på deg. For vet du hva, det er ikke alle kiloene du tar av deg rett etter fødsel. Anonymkode: 70637...375 Tror ikke du skal sitte på din høye hest. 3,5 kg høres jo ikke sunt ut i det hele tatt. Med mindre du var svært overvektig fra før av. Da er det greit å gå opp så lite. Anonymkode: 710f6...477 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #14 Skrevet 21. mai 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har selv gått opp bare 3.5 kg og jeg er også i uke 36. Ett tips, ikke overspis.. gravide har en tendens til å fråtse i seg mat og usunne ting. Regner med du er i denne kategorien siden du har gått opp så ekstremt mye. Personlig har jeg vært ekstremt lite aktiv hele svangerskapet og vet derfor at det er kun kostholdet for min del som har avgjort vekta. Så tenk over hva du putter i munnen, for det er kun deg selv du har å takke for alle de unødvendige kiloene du har lagt på deg. For vet du hva, det er ikke alle kiloene du tar av deg rett etter fødsel. Anonymkode: 70637...375 Du vet at baby + økt blodvolum + fostervann + morkake veier mye mer enn 3,5 kg? Du har altså gått ned i reell vekt under svangerskapet, noe som ikke er anbefalt. Anonymkode: 61118...1c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #15 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ikke du skal sitte på din høye hest. 3,5 kg høres jo ikke sunt ut i det hele tatt. Med mindre du var svært overvektig fra før av. Da er det greit å gå opp så lite. Anonymkode: 710f6...477 Jeg hadde bmi på 29 før graviditeten, så det er helt innafor 😎 Anonymkode: 70637...375
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #16 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at baby + økt blodvolum + fostervann + morkake veier mye mer enn 3,5 kg? Du har altså gått ned i reell vekt under svangerskapet, noe som ikke er anbefalt. Anonymkode: 61118...1c3 Jeg hadde høy bmi før svangerskapet så det er helt innafor og faktisk positivt for min del Anonymkode: 70637...375 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #17 Skrevet 21. mai 2024 Jeg hadde ekstremt sult følelse og ulvehunger pga kvalmen, i begge mine svangerskap. Første svangerskap gikk jeg opp totalt 26 kg, etter 1år veide jeg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid. La ikke inn noe innsats, annet en vanlig mosjon og vanlig kosthold. Er nå i uke 36 og har gått opp ca 21 kg denne gangen, er ikke bekymret for dette. Kvalmen jeg hadde og trangen til å spise de første 12 ukene er mye av grunnen til vektoppgangen. Anonymkode: fb079...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #18 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde høy bmi før svangerskapet så det er helt innafor og faktisk positivt for min del Anonymkode: 70637...375 Greit å nevne det i første innlegg da Anonymkode: d2329...ea6 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #19 Skrevet 21. mai 2024 Hormoner kan og være helt crazy. Jeg gikk opp 8kg mellom uke 4 og 7, og lå der til uke 25-40. Da kom det 6 kg til. Stress ned, det ordner seg. Prøv å ta noen gode valg slik at du får det lettere etter fødsel, men panikk og råd fra folk med uproblematiske svangerskap hjelper sjeldent Anonymkode: 23e7c...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #20 Skrevet 21. mai 2024 Jeg er halvveis i graviditeten min. Jeg spiser NØYAKTIG det samme som før jeg ble gravid. Ingen cravings, ingen småspising null nada niks. Har lagt på meg 8kg på 21 uker. Og ingen her kan si det er bullshit at jeg spiser det samme - eller alle kan påstå det, men kostholdet mitt er nøye fulgt opp pga diabetes. Levd på lavkarbo i 5 år. Første svangerskap gikk jeg opp 18kg, nr2 22kg... AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har gått opp 17 kg, som jo er mer enn anbefalt vektoppgang for hele svangerskapet, og er «bare» i uke 36. Kommer sikkert opp i iallfall 20 kg til slutt:( Er litt stressa over det. Noen tips, råd eller støtende ord? Anonymkode: 61118...1c3 Ville ikke bekymret meg for mye eller stresset over det ❤️ Du er snart i mål.. Hormonell vektoppgang, fosteret, morkake, fostervann, vann i kroppen etc.. Man legger på seg av mye som ikke er fett vekt. Lykke til med innspurten ❤️🤞 Anonymkode: 2d035...cbb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå