Gå til innhold

Dårlig behandling av fastlegen har ført til at jeg tviler på meg selv nå. Henvist til dps, unødvendig? Typisk kvinneproblematikk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært utbrent og hatt endel angstanfall. Fått endel hjelp gjennom dps for det for noen år siden. Vet alt om hvorfor jeg har angst og hvordan man skal takle det. 
men så plages jeg også med den fysiske helsa mi, spesielt etter covid i 2020, etter det har det bare gått nedover. Har utmattelse, fått flere allergier, dårlig syn, hjernetåke, må spise ofte ellers blir jeg helt svimmel og rar osvosv. Har prøvd å trene og meditere osv, men ingenting hjelper noe særlig. Er frisk på alle blodprøver. Har gått mye til fastlegen de siste par årene for å prøve å finne ut av dette, noe som har resultert i at fastlegen har stemplet meg som hypokonder/helseangst. Men det mener jo jeg ikke er så rart når jeg kjenner at helsa skranter og jeg ikke kommer meg noen vei, jeg prøver jo alt jeg kan for å finne ut av dette. 
nå har han henvist meg til dps igjen for å få angst behandling nok en gang. Men grunnen til at jeg har angst er jo fordi jeg kjenner at kroppen ikke fungerer og jeg har små barn å ta meg av..!

dette fører jo også til at jeg begynner å tvile på meg selv og føler meg rar og til plage for helsesystemet, lite verdi fordi jeg bare må akseptere å leve sånn tydeligvis..

jeg mener jo jeg hører om mange slike skjebner typisk for kvinner rundt 40 som er utmattet og har diffuse plager som ikke blir tatt seriøst av legen..blir vi alle gaslighta eller er det psyken vår det er noe galt med..?

hva tenker dere? Lignende erfaringer?

Anonymkode: 96e62...329

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blir tatt seriøst av legen selv om du ikke får de svarene du ønsker.

Anonymkode: 4acd1...8cf

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 

Er også i 40-årene med en ung lege som ikke tok ting på alvor og måtte til annen lege for å bli tatt på alvor for noe som hastet og kunne ha fått fatalt utfall. 

Den unge legen ser også på alder over førti som eldgammelt. Og mener at man da skal finne seg i plager som ikke er aldersrelaterte, ergo må man plages unødvendig. Foreslår en voksen lege med litt mer tyngde.

Anonymkode: 3d169...a14

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja man kan tenke det, det skjønner jeg. Men jeg stoler ikke på legen min, han er ung og mann, googler mye i timene. Virker lite intr i meg. 

altså, jeg vet at mye av dette kan komme av angst og stress. 
men kan det virkelig bli så ille.. er jo heller ikke så rart man får angst når kroppen ikke fungerer tenker jeg..

tenker også på overgangsalder..men redd for å nevne det..da jeg sikkert bare blir beskyldt for å ha kommet på en ny diagnose til meg selv..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis. 

Er også i 40-årene med en ung lege som ikke tok ting på alvor og måtte til annen lege for å bli tatt på alvor for noe som hastet og kunne ha fått fatalt utfall. 

Den unge legen ser også på alder over førti som eldgammelt. Og mener at man da skal finne seg i plager som ikke er aldersrelaterte, ergo må man plages unødvendig. Foreslår en voksen lege med litt mer tyngde.

Anonymkode: 3d169...a14

Står på venteliste til en annen eldre lege, men de bytter da aldri 🙈 bor på lite sted med lite utvalg leger dessverre 😳

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme. 

Nå går jeg privat utredning for å ekskludere somatiske tilstander. Jeg kan godt akseptere at "alt er angst", jeg, men da skal jo alt annet være utredet først… men her vil ikke fastlegen en gang ta blodprøver. Alt er angst, i følge han. Han sjekker ingenting. 

Begynner privat utredning i dag. 

Det skal sies at jeg aldri har fått særlig god oppfølging hos noen av legene mine. Har hatt senebetennelse i armen i mange år, gått til legen og spurt om hjelp. Fikk ingenting. En venn av meg (mannlig advokat) fikk senebetennelse, og fikk kortisolsprøyte og betennelsesdempende på første legebesøk… jeg klarte ikke tørke meg i rumpa, ei heller ta på bukser, da det var som verst… det varte i åresvis :(  Føler det oppsummerer min tid i det norske helsevesenet.

Har du først en angstlidelse, så slutter du tydeligvis å ha somatiske sykdommer… Alt er angst… :( 

Anonymkode: 7a400...e71

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at den gangen jeg fikk blindtarmbetennelse, var jeg så overbevist selv at det bare var angst. For det er det jeg blir fortalt.. alt er bare angst. 

jeg gikk en hel dag med blindtarmbetennelse før NOEN ANDRE ba meg oppsøke legevakt. Ble sendt rett til akuttmottaket og operert samme dag. 

Å bli stemplet som angstpasient har seriøst nesten tatt livet av meg. Magesmerter er normalt ved angst vettu… så det er nok bare angst…. 😰 vil gråte bare av TANKEN på den episoden. Fy faen…

• Liker 5
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme. 

Nå går jeg privat utredning for å ekskludere somatiske tilstander. Jeg kan godt akseptere at "alt er angst", jeg, men da skal jo alt annet være utredet først… men her vil ikke fastlegen en gang ta blodprøver. Alt er angst, i følge han. Han sjekker ingenting. 

Det skal sies at jeg aldri har fått særlig god oppfølging hos noen av legene mine. Har hatt senebetennelse i armen i mange år, gått til legen og spurt om hjelp. Fikk ingenting. En venn av meg (mannlig advokat) fikk senebetennelse, og fikk kortisolsprøyte og betennelsesdempende på første legebesøk… jeg klarte ikke tørke meg i rumpa, ei heller ta på bukser, da det var som verst… det varte i åresvis :(  Føler det oppsummerer min tid i det norske helsevesenet.

Har du først en angstlidelse, så slutter du tydeligvis å ha somatiske sykdommer… Alt er angst… :( 

Ja! Dette mener jeg også dessverre, har du først angst på papiret så følger det deg over alt! Til og med spesialistene tenker dit hen, det er skremmende synes jeg.. 

uff altså, føler med deg ❤️ slik skal det jo absolutt ikke være, håper du får hjelpen du trenger 🥰 klem

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei:) jeg har det som deg. Ble utbrent og akutt utmattet med mange symptom for fire år siden. Anbefaler rehabiliteringsopphold. De har fokus på stressrelaterte lidelser og viser til mange gode teorier og forklaringer på hvorfor vi føler oss syke. Det er reel sykdom selv om det ikke gir utslag på blodprøver. Bli henvist dit. Jeg har vært på arbeidsrettet rehabilitering. 

Anonymkode: e5b7a...7b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

-snop-

Dette!!! 
Og det i seg selv er jo ekstremt angstforsterkende, «hva om jeg aldri får oppdaget en ondartet kreftsvulst fordi legen ikke fanger opp symptomene mine fordi alt med meg bare sitter i huet».

Anonymkode: 1edf0...891

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette!!! 
Og det i seg selv er jo ekstremt angstforsterkende, «hva om jeg aldri får oppdaget en ondartet kreftsvulst fordi legen ikke fanger opp symptomene mine fordi alt med meg bare sitter i huet».

Anonymkode: 1edf0...891

Ja… Nå er jeg heldigvis ikke redd for kreft, ms, als og "sånne" sykdommer. 

Problemet mitt er at legen ikke tror på meg når det faktisk ER noe… jeg er ikke redd for symptomene mine nå, men de ødelegger livet mitt. 

Fikk heldigvis med en post itlapp etter sist legetime, med tre instagramprofiler jeg burde følge… vet ikke om jeg skal le eller gråte :( 

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen….! Utbrent og long covid- med angst/uro som symptom. Men blir bare verre av «psykiske» hjelp

Anonymkode: 244ac...3a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja… Nå er jeg heldigvis ikke redd for kreft, ms, als og "sånne" sykdommer. 

Problemet mitt er at legen ikke tror på meg når det faktisk ER noe… jeg er ikke redd for symptomene mine nå, men de ødelegger livet mitt. 

Fikk heldigvis med en post itlapp etter sist legetime, med tre instagramprofiler jeg burde følge… vet ikke om jeg skal le eller gråte :( 

Instagram? Det blir for dumt. Hva slags var på de instagramkontoene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har opplevd det samme. 

Hold meg oppdatert er du snill, jeg sliter med det samme og kommer ikke videre.

Ts, symptomene dine kan komme av overgangsalder og hvis du er åpen for å se på det så er gynekolog rette stedet. En privat gynekolog koster litt mere men du får en helt annen hjelp enn hos fastlegen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Duff skrev (48 minutter siden):

Hold meg oppdatert er du snill, jeg sliter med det samme og kommer ikke videre.

Ts, symptomene dine kan komme av overgangsalder og hvis du er åpen for å se på det så er gynekolog rette stedet. En privat gynekolog koster litt mere men du får en helt annen hjelp enn hos fastlegen.

Du kan gå privat? Hvis du ikke får hjelp av legen din er det neste steg. Hva som feiler deg, trenger ikke feile meg osv. skal utredes for borreliose i første omgang. Håper virkelig ikke det er det, for å si drt mildt. Den behandlingen der unner jeg ingen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gaslighting, men per i dag er det mest sannsynlig at det dreier seg om angst. Derfor blir du henvist til angstbehandling.

De symptomene du har høres jo veldig ut som angst. Jeg skjønner at du ikke føler det sånn selv, men det er også helt typisk for angst. Angst har det med å skifte form, så selv om man kjente angsten igjen før og dette er ulikt så behøver egentlig ikke det bety noe.

Så hva skal egentlig fastlegen gjøre i en sånn situasjon? Du har jo blitt undersøkt. Jeg ville tatt i mot behandling og gitt det en ærlig sjanse. 

Anonymkode: 3744e...522

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja man kan tenke det, det skjønner jeg. Men jeg stoler ikke på legen min, han er ung og mann, googler mye i timene. Virker lite intr i meg. 

altså, jeg vet at mye av dette kan komme av angst og stress. 
men kan det virkelig bli så ille.. er jo heller ikke så rart man får angst når kroppen ikke fungerer tenker jeg..

tenker også på overgangsalder..men redd for å nevne det..da jeg sikkert bare blir beskyldt for å ha kommet på en ny diagnose til meg selv..

Gå til gynekolog privat, for legens blodprøver vil ikke vise det før du har mistet mensen. 

Anonymkode: 08e2f...0df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke gaslighting, men per i dag er det mest sannsynlig at det dreier seg om angst. Derfor blir du henvist til angstbehandling.

De symptomene du har høres jo veldig ut som angst. Jeg skjønner at du ikke føler det sånn selv, men det er også helt typisk for angst. Angst har det med å skifte form, så selv om man kjente angsten igjen før og dette er ulikt så behøver egentlig ikke det bety noe.

Så hva skal egentlig fastlegen gjøre i en sånn situasjon? Du har jo blitt undersøkt. Jeg ville tatt i mot behandling og gitt det en ærlig sjanse. 

Anonymkode: 3744e...522

(Jeg vet du svarer ts, men svarer jeg og siden vi opplever det samme).

Vet du hva - jeg er faktisk ikke utredet. legen vet faktisk ingenting. Han går utfra at det er angst. Som alle andre. Problemet er at helsen min blir dårligere, dårligere, dårligere og dårligere. Nå klarer jeg ikke en gang jobbe. Når jeg er frisk, får jeg til alt. Jobb, studier, barn, familien AS. Nå er jeg et skall av meg selv. Samboeren min sier han ikke kjenner meg igjen. Jeg har ikke energi til åvære med barnet mitt. Jeg bruker åtte timer på dagen til å hvile, uten effekt. Jeg trener også fast, går tur, spiser, har god søvnhygiene. Jeg gjør alt etter boken - og blir bare dårligere. 

Og det verste? Jeg har ikke engang angst. Jeg er ikke engstelig. Jeg er SYK. Det er noe galt. Jeg er ikke REDD for det, jeg har ikke energi til å være redd! 

Å bli avfeid som angstpasient holdt som sagt på å, i verste fall, koste meg livet med blindtarmbetennelse. For da tenkte jeg som deg - magesmerter, kvalme, klassiske angstsymptomer, eller hva? Så da var det jo bare angst, tenkte jeg. Og ble sykere og sykere… så ble jeg dratt til legevakten (jeg ville ikke selv, for dette var jo bare angst!!!!!!), og operert samme dag. 

Slutt å avfeie alt som angst. Det er farlig! 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at covid satte kroppen din tilbake til beredskap. Du har helt klassiske symptomer. Tidligere angst, utmattelse, hjernetåke, svimmel. Allergier og andre genetiske sykdommer blir til slutt trigget frem av langvarig stress som du åpenbart har slitt med siden du har gått til behandling tidligere. Legen din har nok rett.

Anonymkode: f9206...e02

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til psykolog engang, men innlagt på sykehus for en somatisk plage. Da jeg ble utskrevet, spurte psykologen om jeg hadde blitt godt behandlet, for den avdelingen var kjent for å tenke på angst og andre psykologiske plager før de engang hadde blitt sjekket for somatiske plager. Han sa at flere av pasientene hans hadde gitt han beskjed om at somatisk plage kom på andre plass, de sjekket først for psykologisk plage. Nå ble jeg behandlet bra, men ganske skummelt, man skal først sjekke ut det somatiske før man hopper rett på det psykiske. Nå aner jeg ikke om TS har helseangst, men uansett bra siden hun har testet ut det fysiske først.

Anonymkode: 96031...c5c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...