Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen måneder siden fødselen min nå, men jeg sliter fremdeles med å forstå hva som skjedde. Jeg følte meg supermotivert og i god form, men så var det ingenting som ble sånn jeg hadde sett det for meg. 

Fødselen begynte med vannavgang, og veldig snart etter fikk jeg tette rier. Vi dro etterhvert på sykehuset, da hadde jeg to cm åpning. Et og et halvt døgn seinere hadde jeg fremdeles bare to cm. Det ble da gitt oxitoksin. Riene tok seg kraftig opp, men ikke åpningen. De siste fem timene hadde jeg rier uten pauser og trodde jeg skulle dø. Det ble keisersnitt etter 44 timer med rier, fremdeles var åpningen bare to cm. Hvordan er det mulig?? Er det flere som har opplevd noe lignende? 

Det føles ut som kroppen min ikke kan føde. Vil det samme skje neste gang jeg forsøker? 

Anonymkode: b34bc...eec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er noen måneder siden fødselen min nå, men jeg sliter fremdeles med å forstå hva som skjedde. Jeg følte meg supermotivert og i god form, men så var det ingenting som ble sånn jeg hadde sett det for meg. 

Fødselen begynte med vannavgang, og veldig snart etter fikk jeg tette rier. Vi dro etterhvert på sykehuset, da hadde jeg to cm åpning. Et og et halvt døgn seinere hadde jeg fremdeles bare to cm. Det ble da gitt oxitoksin. Riene tok seg kraftig opp, men ikke åpningen. De siste fem timene hadde jeg rier uten pauser og trodde jeg skulle dø. Det ble keisersnitt etter 44 timer med rier, fremdeles var åpningen bare to cm. Hvordan er det mulig?? Er det flere som har opplevd noe lignende? 

Det føles ut som kroppen min ikke kan føde. Vil det samme skje neste gang jeg forsøker? 

Når du har hatt keisersnitt på første så får du nok dato for keisersnitt på neste. Ellers ville jeg snakket med føden om hva du kan forvente ved en eventuell neste graviditet. 

Selv har jeg hatt to helt forskjellige fødsler. 

Anonymkode: a2673...7a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du har hatt keisersnitt på første så får du nok dato for keisersnitt på neste. Ellers ville jeg snakket med føden om hva du kan forvente ved en eventuell neste graviditet. 

Selv har jeg hatt to helt forskjellige fødsler. 

Dette er tull! Man får ikke automatisk time til keisersnitt på grunnlag av at man hadde det første gang. 100% feil.  Keisersnitt vurderes fra svangerskap til svangerskap og man kan helt fint føde vaginalt senere selv etter et KS. Hadde KS med første, var aldri snakk om KS med nr 2 eller 3. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det kan gå helt fint neste gang, man kan ha helt forskjellige opplevelser av ulike fødsler uten problem. For å få en forklaring på hva de tror skjedde, ville jeg bedt om en samtale med fødselslegen/jordmor. 

Anonymkode: f88ca...a76

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du og jeg. Samme her, men det ble litt under 40 timer med rier og hastesnitt til slutt.

lykke til med neste fødsel!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er tull! Man får ikke automatisk time til keisersnitt på grunnlag av at man hadde det første gang. 100% feil.  Keisersnitt vurderes fra svangerskap til svangerskap og man kan helt fint føde vaginalt senere selv etter et KS. Hadde KS med første, var aldri snakk om KS med nr 2 eller 3. 

Det kan gå helt fint neste gang, man kan ha helt forskjellige opplevelser av ulike fødsler uten problem. For å få en forklaring på hva de tror skjedde, ville jeg bedt om en samtale med fødselslegen/jordmor. 

Beklager, men jeg trodde det var noe med at arr etter keisersnitt kan revne ved vanlig fødsel. Så om man har hatt keisersnitt så blir det keisersnitt de neste gangene og. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke opplevd dette selv men har andre kvinner i familien det har skjedd med som måtte ta KS hver gang. Det var verst første gangen, de neste gangene var legene forberedt på det og keisersnitt bli gitt mye raskere enn første. Skjer dette også andre gangen blir det automatisk keisersnitt tredje gangen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt her. Eller det åpnet seg mer, men alt for treigt. Etter ca 50 timer med rier og synkende hjerterytme hos baby så ble han tatt ut. 

andre fødsel var styrtfødsel. 1 time og 10 minutt fra jeg kjente første rie til hun var ute. 

jordmor jeg snakket med i etterkant sa bare at fødsler er vanskelige å forstå seg på, og at alle fødsler er ulike. 

Anonymkode: 984d8...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norge på sitt "beste". Piner kvinner unødvendig på grunn av den jævla sparekniven.

Anonymkode: e1d1d...efe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, men jeg trodde det var noe med at arr etter keisersnitt kan revne ved vanlig fødsel. Så om man har hatt keisersnitt så blir det keisersnitt de neste gangene og. 

Nei sånn er det absolutt ikke. Man kan helt fint ha 1 keisersnitt og føde vaginalt ved seinere anledning. 

Det er anbefalt at man venter en viss periode etter et KS (12mnd) før man blir gravid igjen for at såret skal få gro skikkelig, men selv om man skulle bli gravid før den tiden så er det ikke sikkert det blir KS. Man blir ved behov fulgt bedre opp, men ks er ikke en selvfølge. Det vil tas individuelle vurderinger fra fødsel til fødsel. 

Hadde alle som har hatt ett Keisersnitt automatisk måtte ta keisersnitt ved seinere fødsler ville svært mange flere hatt KS og tallene vært mye høyere i Norge enn de er. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Samme her, kom meg opp til 4cm, men ble aldri mer enn det. 38 timer med tette rier, de prøvde seg på riestimulerende midler, men baby ble bare stresset, og det endte i keisersnitt. Jeg var forberedt på det, da jeg og søsken også ble forløst med keisersnitt. Gravid med nr 2 nå og forventer for å være ærlig samme resultat, men fått bekreftet at de kommer til gripe inn med keisersnitt mye tidligere denne gangen, og at jeg skal få komme tidligere på sykehuset og ikke bli sendt hjem som forrige gang. Mini er 3.5 år nå, jeg har termin om 3 uker, og de sier at det er ikke gitt at det blir keisersnitt, men vi får se. 

Endret av IkkeStudentLenger
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei sånn er det absolutt ikke. Man kan helt fint ha 1 keisersnitt og føde vaginalt ved seinere anledning. 

Det er anbefalt at man venter en viss periode etter et KS (12mnd) før man blir gravid igjen for at såret skal få gro skikkelig, men selv om man skulle bli gravid før den tiden så er det ikke sikkert det blir KS. Man blir ved behov fulgt bedre opp, men ks er ikke en selvfølge. Det vil tas individuelle vurderinger fra fødsel til fødsel. 

Hadde alle som har hatt ett Keisersnitt automatisk måtte ta keisersnitt ved seinere fødsler ville svært mange flere hatt KS og tallene vært mye høyere i Norge enn de er. 

Jeg fikk beskjed om å vente to år med å bli gravid etter keisersnittet for at kroppen skulle være helt tilbake. De prøver at det blir vanlig fødsel, men hvis det blir keisersnitt andre gangen også ville et evt tredje barn også bli tatt med keisersnitt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ingen egne rier. Kun litt da de satt meg i gang. Men ingen åpning. Da det til slutt ble keisersnitt, sjekket jordmor innenfra, for å få bekreftet nettopp det.

Jeg hadde et perfekt svangerskap, lite plager, lite vektøkning. Men føde kan jeg altså ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt annen situasjon enn deg da jeg ble satt igang på overtid. Fikk tilslutt egne rier men aldri effektive nok til at jeg fikk noen særlig åpning. 
Min gutt var stjernekikker og lå veldig høyt oppe fordi han hadde navlesnoren rundt halsen to ganger og dermed hang litt fast. Så selv om jeg hadde rier, så var ikke han med på å støte mot for å «hjelpe» å åpne opp, hvis det gir mening?? Litt i ammetåka så var vanskelig å finne ordene hehe. 
Kan jo være noe i samme duren hos deg? At babyen lå litt «feil» med hodet og derfor ikke jobbet sammen med riene effektivt? 

Anonymkode: c8df3...f8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 8.59):

Det stemmer forsåvidt. Faren for livmorruptur - at livmoren revner, er noe høyere for de som tidligere har hatt keisersnitt. Livmorruptur er imidlertid sjelden, og en som tidligere har hatt keisersnitt vil bli nøye overvåket under en eventuelt ny fødsel. Men det å få livmorruptur kan være livstruende, derfor er det i mange land slik du skriver, at det automatisk blir keisersnitt igjen om man har hatt det før.

Når det er sagt vil nok sannsynligheten for å få innvilget et keisersnitt på mors ønske være større når man har hatt et keisersnitt fra før. Ved samme problemstilling er det statistisk sett også en høyere sannsynlighet for at fødsel nr.2 ender med keisersnitt dersom den gjorde det med fødsel nr.1. 

Anonymkode: c6ffb...eeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...