Gå til innhold

Hvordan dyrke ute når det er kaldt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

hva gjør dere for at det skal være mulig å dyrke ute i Hagen i oktober-november før det kommer snø?

jeg lurer på om det finnes andre metoder enn  å bruke drivhus 

Anonymkode: 45374...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sen høst/tidlig vinter så er det helt naturlig at planter skal visne ned og roten skal samle krefter til  å starte på nytt til våren. Lysmengden pr dag blir for kort til at plantene vil vokse og utvikle seg/modnes.

Med drivhus så forlenger du dyrknings sesongen men ikke til oktober/november, men en kan ofte starte mye tidligere samt ha vekster som krever høyere temperatur.

En kan også lage seg 'varmtbed' da bygger en opp karmer/murer som en fyller oppi lagvis med kvist, husdyrgjødsel og annet organisk materiale, så dekker en med jord oppå. Når nedbrytingen av de nederste lagene starter så vil det utvikles varme, den i kombinasjon med duk/glass over gjør at en kan dyrke mye tidligere og få lengre sesong. 

Å dekke jorden med halm/mose... gjennom vinteren og så sette opp duk over tidlig på våren, gjør også at en kan starte å dyrke litt tidligere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I oktober-november blir det allerede så lite lys at det bare er etablerte planter som fortsetter å vokse noe særlig.

Så dersom du vil høste så sent så ville jeg anbefalt å så de plantene i juli også ale de frem slik at de er klare for å høstes fra rundt den tida. Jeg sår for eksempel 2. runde med brokkoli og blomkål, samt sukkererter i slutten av juni og da kan jeg høste fra dem i september - oktober (bare jeg klarer å beskytte dem fra kålsommerfugl da 😭). Salat og urter sår jeg gang på gang frem til mid-august da disse vokser fort. Men etter Halloween er det merkbart at det er for lite lys til at det kan bli noe særlig ny vekst.

Men dersom du har etablerte grønnkålplanter kan man høste fra dem frem til første drepefrost kommer - og det kan være helt til januar avhengig av hvor kaldt det blir der du bor. Men det er merkbart hvor mye mindre ting vokser pga lite lys etter oktober.

Dersom du har pallekarm kan du også lage deg et enkelt lite drivhus med greiner og gjennomsiktige store plastsekker. Men her jeg bor (Østlandet) er det mangel på lys som stopper veksten til plantene lenge før kulda gjør det.

Anonymkode: 95155...f0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (1 time siden):

På sen høst/tidlig vinter så er det helt naturlig at planter skal visne ned og roten skal samle krefter til  å starte på nytt til våren. Lysmengden pr dag blir for kort til at plantene vil vokse og utvikle seg/modnes.

Med drivhus så forlenger du dyrknings sesongen men ikke til oktober/november, men en kan ofte starte mye tidligere samt ha vekster som krever høyere temperatur.

En kan også lage seg 'varmtbed' da bygger en opp karmer/murer som en fyller oppi lagvis med kvist, husdyrgjødsel og annet organisk materiale, så dekker en med jord oppå. Når nedbrytingen av de nederste lagene starter så vil det utvikles varme, den i kombinasjon med duk/glass over gjør at en kan dyrke mye tidligere og få lengre sesong. 

Å dekke jorden med halm/mose... gjennom vinteren og så sette opp duk over tidlig på våren, gjør også at en kan starte å dyrke litt tidligere.

Jeg mente å dyrke grønnsaker

Skrevet

Du kan dyrke rosenkål, palmekål og purre feks. Disse tåler å stå ute i oktober-november

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (2 timer siden):

Hva er best plastduk eller Fiberduk til pallekarm ?

AnonymBruker
Skrevet
Kleenex skrev (2 minutter siden):

Du kan dyrke rosenkål, palmekål og purre feks. Disse tåler å stå ute i oktober-november

Ah okay men de trenger fiberduk?

forresten holder fiberduk på varmen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei de kan stå ute uten. Iallefall på østlandet. Glemte å nevne poteter og kålrot

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kleenex skrev (2 timer siden):

Men kan de dyrkes uten fiberduk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 11.46):

Men kan de dyrkes uten fiberduk?

Ja

Anonymkode: 1d44a...4fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...