Gå til innhold

klippe Tuja hekk

vannm75

Anbefalte innlegg

Har en tuja hekk som har greiner som ligger nede på bakken, jeg ønsker å klippe vekk de nederste greinene inntil stammen, så det blir litt (20-30 cm) luft mellom bakken og greinene på hekken. har hørt at Tuja er veldig følsom og sårbar for klipping av greiene (de blir brune). Vil Tuja treet ta skade av å skjære av de nederste greinene inntil stammen.?  bør jeg vente til høsten/ vinteren? eller vil det gå fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går helt fint. Jeg har stammet opp masse tuja som har vokst ut av kontroll. Det kommer mange nye skudd på stammen, spesielt på varianten brabant.

Anonymkode: b4bea...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går helt fint å stamme opp thujaen nå. Altså klippe av greinene helt inne ved stammen fordi man ønsker et tre med «krone».
Det som ikke går an med thuja er å kutte bort det grønne og tro thujaen vil sette nye grønne skudd fra brun kvist. For det gjør den ikke. Skal det beskjæres i det som er grønt kan man bare ta tuppene. Thuja må beskjæres lite og ofte for å bli pen og tett. 

Anonymkode: a0246...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.. ja, de ter for å få litt luft fra bakken.. så det skal forhåpentligvis ikke vokse noe der igjen.

Sitat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...