Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å finne statistikk rundt hvor mange % nav snur i klager på ung ufør. 
jeg skal få svar i løpet av mai hvis de holder seg til frister.. 

avslaget var veldig merkelig i første omgang. Der de bekrefter at jeg ble syk «tidsnok» men at jeg er for frisk idag til tillegget. (jeg forstår ikke hvordan jeg er «for frisk» da jeg ble ufør Jan 2023) 
Diagnosen min som et nevnt i klagen har blitt godkjent av høyesterett som alvorlig nok til å kunne få ungufør tillegget.

etter betalingen som kommer av 1,5 år jeg har vært ufør nå uten tillegget hadde reddet meg nå.

noen solskinn historier? 😊

Anonymkode: bbf22...41e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose gir ingen automatisk rett.

Det er forskjell på krav til alvorlighet på uføretrygd og ung ufør.

Vet om to som klagde, de fikk ikke medhold.

Anonymkode: 3b3ef...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Diagnose gir ingen automatisk rett.

Det er forskjell på krav til alvorlighet på uføretrygd og ung ufør.

Vet om to som klagde, de fikk ikke medhold.

Nei men i avslaget mente nav at diagnosen ikke var alvorlig nok. Mens høyeste rett har anerkjent alvorlighetsgrad av den og at den kan gi ungufør tillegget..  

litt motsiende syntes jeg 🙈

vet du hvorfor de fikk avslag ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei men i avslaget mente nav at diagnosen ikke var alvorlig nok. Mens høyeste rett har anerkjent alvorlighetsgrad av den og at den kan gi ungufør tillegget..  

Hvilken diagnose er det snakk om? For jeg har ikke hørt om en eneste en diagnose som har blitt bestemt av retten at den er alvorlig nok. Snakker du om at du har lest saker hvor for folk har fått avslag snudd? For det er ikke diagnose alene som gir grunn til medhold.

Hun ene fordi hun fikk diagnosen flere år for seint. Hun andre fordi hun ikke var alvorlig syk nok, noe som stemmer for hun fikk seg full jobb året etter. Mener selv hun må jobbe på grunn av økonomi, også fikk hun barn og da trengte hun jobben enda mer. Så hun kunne jobbe, om hun ville. Har hørt rykter om at hun har fått trygden tilbakekallt, vet ikke om det er sant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken diagnose er det snakk om? For jeg har ikke hørt om en eneste en diagnose som har blitt bestemt av retten at den er alvorlig nok. Snakker du om at du har lest saker hvor for folk har fått avslag snudd? For det er ikke diagnose alene som gir grunn til medhold.

Hun ene fordi hun fikk diagnosen flere år for seint. Hun andre fordi hun ikke var alvorlig syk nok, noe som stemmer for hun fikk seg full jobb året etter. Mener selv hun må jobbe på grunn av økonomi, også fikk hun barn og da trengte hun jobben enda mer. Så hun kunne jobbe, om hun ville. Har hørt rykter om at hun har fått trygden tilbakekallt, vet ikke om det er sant. 

K-pstd 

jeg har lest om saker som har vært oppe i høyesterett der nav mente k-ptsd ikke var alvorlig nok, men de har vunnet frem.  Nav kan da ikke lengre bruke at diagnosen i seg selv ikke er alvorlig nok.

ja så er det selvfølgelig ulike grader av diagnosen. jeg har spesialisterklæringer som dokumtasjon for høy skår på medisinsk invaliditet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

K-pstd 

jeg har lest om saker som har vært oppe i høyesterett der nav mente k-ptsd ikke var alvorlig nok, men de har vunnet frem.  Nav kan da ikke lengre bruke at diagnosen i seg selv ikke er alvorlig nok.

ja så er det selvfølgelig ulike grader av diagnosen. jeg har spesialisterklæringer som dokumtasjon for høy skår på medisinsk invaliditet.

Vil du svare på hvor høy den medisinske invaliditeten er beregnet til?

Min er på 50 % (fysisk diagnose,  er heller ikke ung ufør, bare lurer på hva som regnes som høy invaliditet ).

Anonymkode: ebc53...e10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

K-pstd 

Det er ingen selvfølge å få ung ufør med den diagnosen. Det er individuelle grader av symptomatrykk. Mange jobber fulltid til og med. 

Er selv ung ufør, på grunn av kompleks ptsd. Har gått i 2 grupper i terapi for folk med samme diagnose og over halvparten var i jobb eller gikk skole og er nå i jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen selvfølge å få ung ufør med den diagnosen. Det er individuelle grader av symptomatrykk. Mange jobber fulltid til og med. 

Er selv ung ufør, på grunn av kompleks ptsd. Har gått i 2 grupper i terapi for folk med samme diagnose og over halvparten var i jobb eller gikk skole og er nå i jobb. 

Poenget mitt er ikke at det er en selvfølge, poenget mitt er at det er vedtatt at den er alvorlig nok til å kunne få ungufør tillegget. Som nav mente ikke var en alvorlig nok diagnose i seg selv i avslaget sitt.

er 100% klar over at det er mennesker som fungerer i jobb og alt samfunnet krever med en k-ptsd diagnose. Her kommer min medisinsk invaliditet inn.   
Jeg har også andre diagnoser som jeg fungerer med. Det er ikke pga dem jeg er ufør mens for andre så er de alvorlige nok til det.

dette har ikke hva jeg ønsket å diskutere, jeg lurte egentlig på om noen vise hvor mange saker ca nav snur i en klage? Er det statistikk på det? :) 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil du svare på hvor høy den medisinske invaliditeten er beregnet til?

Min er på 50 % (fysisk diagnose,  er heller ikke ung ufør, bare lurer på hva som regnes som høy invaliditet ).

Hva er maks medisinsk invaliditet for diagnosen din? 
for ptsd er den 54% min skår er 48% som er høyt for denne diagnosen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er maks medisinsk invaliditet for diagnosen din? 
for ptsd er den 54% min skår er 48% som er høyt for denne diagnosen..

Det vet jeg ikke for jeg har en sykdom / skade i et indre organ som kan bli redusert av forskjellige diagnoser.  Men spesialisten sa at jeg er det verste tilfellet han noen gang har vært borti. Dette er en yrkesskade.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk først avslag på klagen, men klagen på avslaget på klagen fikk jeg medhold i. Dvs at søknaden måtte vurderes på nytt pga ugyldig avslag. Fikk medhold og den ble innvilget.

Anonymkode: 88580...ca9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

At den KAN gi, og at den VIL gi, er to forskjellige ting. 
Men lykke til med klagen, det er viktig å belyse saken godt og bruke klagemulighetene som finnes. 

Anonymkode: 18a7c...8e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...