Gå til innhold

Vi skal kjøpe hytte sammen , hvordan fordele?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe hytte sammen , hvordan fordele utgiftene?

Ene parten eier 70 % mens den andre parten skal eie 30 %. 

Vi skriver kontrakt på dette, men så er det slik at hytten koster 4000 kr i mnd

( alle utgifter som strøm forsikring osv)

Har forstått det sånn at partneren mener vi skal betale halv hver inn på

«hytte utgifts kontoen»

er dette riktig eller er det slik at den ene parten skal betale 30 % av de 4000 ? 

Anonymkode: 3b41b...41f

AnonymBruker
Skrevet

Alle utgifter bør selvfølgelig deles etter eierbrøken.

Anonymkode: 7906c...e13

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo noe dere må bli enige om. Men hadde det vært tv/internett som er faste utgifter og som ikke bidrar til noe verdiøkning så tenker jeg det er rimelig med 50/50.

Er det snakk om oppussing som kan ha en verdiøkning så synes jeg det er mer riktig med 70/30.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Kostnader for bruk av hytta bør betales 50/50. Vedlikeholdskostnader bør fordeles etter eierbrøk.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal hun bare få bruke den 30% også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eierbrøk er én ting og løpende driftskostander som strøm og forsikring er noe annet. 
Hvis den faktiske bruken er felles så bør slike kostnander deles 50-50. 

Dersom bruken er delt, så må man jo evt. Vurdere en fornuftig brøk. Å ha en felles hyttekonto hvor man også bygger litt buffer er lurt. 

Anonymkode: 4b2cd...4ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utgiftene på 4000 kr er spesifikt

forsikring brøyting  inn til hytte,  strøm vann .

Blir det utleie via Airbnb, skal alle disse pengene også inn på felles hyttekonto.

Tenker da er det ikke ok med 50/50 på disse utgiftene? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Eierbrøk er én ting og løpende driftskostander som strøm og forsikring er noe annet. 
Hvis den faktiske bruken er felles så bør slike kostnander deles 50-50. 

Dersom bruken er delt, så må man jo evt. Vurdere en fornuftig brøk. Å ha en felles hyttekonto hvor man også bygger litt buffer er lurt. 

Anonymkode: 4b2cd...4ab

Bruket blir som regel sammen , kanskje 1-3 ganger hver for oss med «vennegjengen etc» 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du mener det men hvorfor ? Å

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er «vi»? Sammen med foreldre, søsken, ektefelle, venner, en tilfeldig ukjent fra gata?

Anonymkode: 221d1...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal kjøpe hytte sammen , hvordan fordele utgiftene?

Ene parten eier 70 % mens den andre parten skal eie 30 %. 

Vi skriver kontrakt på dette, men så er det slik at hytten koster 4000 kr i mnd

( alle utgifter som strøm forsikring osv)

Har forstått det sånn at partneren mener vi skal betale halv hver inn på

«hytte utgifts kontoen»

er dette riktig eller er det slik at den ene parten skal betale 30 % av de 4000 ? 

Jeg mener det er naturlig at alle utgifter deles iht eierbrøken. 

Når hytta en dag kanskje skal selges (trolig til en høyere pris enn da dere kjøpte) vil den som gikk inn med mest, også få størst gevinst og dermed ord et ikke feil at vedk har bidratt mest underveis.

Anonymkode: 2cbe0...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener det er naturlig at alle utgifter deles iht eierbrøken. 

Når hytta en dag kanskje skal selges (trolig til en høyere pris enn da dere kjøpte) vil den som gikk inn med mest, også få størst gevinst og dermed ord et ikke feil at vedk har bidratt mest underveis.

Hvordan bidrar strøm, internett, årsavgifter, eiendomsskatt... til høyere pris? 

Anonymkode: 27925...0ab

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan bidrar strøm, internett, årsavgifter, eiendomsskatt... til høyere pris? 

Jeg sa ikke at det bidrar, men siden vedk trolig vil sitte igjen med større gevinst, er det riktigst at vedk også bidrar mest til utgiftene.

• Liker 1
Skrevet

Strøm, måking, vann osv betales naturligvis 50/50. Det er driftskostnader ved å ha en hytte, og medfører ikke hytta noen verdi. Dette er hva selve bruken av hytta koster.

Beis, ny varmepumpe eller bygge et ekstra soverom fordeles etter eierbrøk. Dette øker verdien på hytta/holder verdien oppe (beiser man ikke, kan deg råtne feks). Den son eier mest betaler da mest, men får også mest av et evt overskudd ved salg.

Dere må altså skille mellom kostnader relatert til å bruke hytte, og kostnader tilknyttet å vedlikeholde hytta/øke hyttas verdi

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
cilla89 skrev (6 minutter siden):

Dere må altså skille mellom kostnader relatert til å bruke hytte, og kostnader tilknyttet å vedlikeholde hytta/øke hyttas verdi

Dette blir jo veldig sært og rart. Hvordan skal en skille mellom bruk/vedlikehold på en korrekt måte? 

Jeg mener, bruk vil føre til vedlikehold! Ikke sant!? 

Nei, eneste korrekte er å dele alt iht til eierbrøken! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man disponerer hytten 50/50 deles driftskostnader 50/50.

Anonymkode: 7f2a1...e01

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette blir jo veldig sært og rart. Hvordan skal en skille mellom bruk/vedlikehold på en korrekt måte? 

Det er da veldig enkelt; snakk sammen! Man setter seg ned, og går igjennom hvilke faste kostnader man har. Strøm, vann, internett, måking… og så blir man enige om hvilke konkrete regninger som er relatert til bruk og som da deles 50/50. Resten etter brøk. Snakker man sammen er dette overhodet ikke vanskelig.

I mine øyne blir det å dele strømmen etter brøk det samme som å si at når man er på hytta, så skal matutgiftene fordeles etter eierbrøk. Helt tullete mao. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det korrekte er å dele driftskostnader 50/50 og vedlikehold etter eierbrøk. Argumentet ditt om at bruk fører til vedlikehold er ikke et argument for at den med lavest eierandel ikke skal betale 50% av driftskostnadene. Det er snarere et argument for at vedkommende som eier lavest andel skal betale en kompensasjon til den som eier mest dersom de bruker hytta like mye.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri kjøp hytte sammen med noen, spesielt familie. Hva med om en plutselig må selge? Eller hva med arbeidsinnsats? Skal det være gratis?

Anonymkode: 91127...5e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg sa ikke at det bidrar, men siden vedk trolig vil sitte igjen med større gevinst, er det riktigst at vedk også bidrar mest til utgiftene.

Høres helt idiotisk ut, hvis bruken er 50/50 så skal selvfølgelig driftsutgifter deles 50/50, har jo ingen ting med eierbrøk å gjøre

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...