Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig fått pigmentflekker på begge sider øverst på pannen. Er 36 år. Bruker solfaktor 50 hver dag, likevel kom det😭 

Finnes det noe hudpleie eller andre ting som faktisk hjelper? Laser osv har jeg ikke råd til. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kartoffel skrev (1 time siden):

Jeg har plutselig fått pigmentflekker på begge sider øverst på pannen. Er 36 år. Bruker solfaktor 50 hver dag, likevel kom det😭 

Finnes det noe hudpleie eller andre ting som faktisk hjelper? Laser osv har jeg ikke råd til. 

Det er et produkt de har hatt på vita, men husker ikke hva det heter. Du kan jo spørre der? Er en krem.

Anonymkode: 1e638...0df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en pigmentflekk i panna som «alltid» har vært der. Sminker over den, og tenker ikke mer på den. Men her om dagen var den plutselig mindre tydelig. Jeg har begynt å bruke Clarins double serum for et par måneder siden, kanskje er det derfor, kanskje er det tilfeldig 🤷‍♀️

Anonymkode: e9a52...a2a

AnonymBruker
Skrevet

hydroquinone 🙂

Anonymkode: 45cf7...210

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cordes vas. Fås hos nettlegevakt.no.

Anonymkode: e2c2b...63a

AnonymBruker
Skrevet

Cordes vas, tretinoin. 

Anonymkode: 3ee96...e98

Skrevet

Takk for tips! ❤️ Skal sjekke ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker retinol!

Anonymkode: 41c18...221

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker retinol!

Hvor får man kjøpt dette? Og har det fjernet pigmentflekker på deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 22.35):

Cordes vas. Fås hos nettlegevakt.no.

Anonymkode: e2c2b...63a

Har du hatt god effekt av det?

Skrevet

Noe du kan være oppmerksom på, TS, er for det første at du som regel vil oppnå best resultater ved å kombinere produkter med aktive ingredienser som virker sammen. Du trenger både virkestoffer som reduserer eksisterende pigmenteringer, og virkestoffer som forebygger dannelsen av nye pigmenteringer, eller For det andre tar det tid å bli kvitt pigmenteringer. For det tredje er det ikke optimalt å starte med kraftige aktive ingredienser nå om sommeren, ettersom mange av de virkestoffene som har effekt mot pigmenteringer, også har den egenskapen at de gjør huden mer solsensitiv, slik som bl.a. retinol og tretinoin (Cordes Vas, Retirides o.l.). I verste fall kan du risikere å forverre pigmenteringene dine. Det finnes heller ingen behandlinger som kan garantere at pigmenteringene ikke kommer tilbake ved (ny) soleksponering. 

Det du imidlertid kan starte med allerede nå, er C-vitamin og azelainsyre (som ikke gjør huden solsensitiv i samme grad som f.eks. glycolsyre). C-vitamin, og da først og fremst den formen som heter askorbinsyre (ascorbic acid), bidrar til å redusere pigmenteringer og "booster" også solbeskyttelsen i solkremen din.  Azelainsyre virker ved å hindre tyrosinaseaktivitet og dermed selve produksjonen av melanin, som er det pigmentet som lager pigmentflekkene. Jeg kan komme med forslag til produkter og hvordan du bruker dem i hudpleierutinen din om du ønsker det.

Du skriver at du bruker faktor 50, men husk at solkrem brytes ned av UV-stråling, slik at du må bruke tilstrekkelig mengde og tilstrekkelig hyppig påføring for å oppnå optimal beskyttelse. 

Skrevet
Roci skrev (5 timer siden):

Noe du kan være oppmerksom på, TS, er for det første at du som regel vil oppnå best resultater ved å kombinere produkter med aktive ingredienser som virker sammen. Du trenger både virkestoffer som reduserer eksisterende pigmenteringer, og virkestoffer som forebygger dannelsen av nye pigmenteringer, eller For det andre tar det tid å bli kvitt pigmenteringer. For det tredje er det ikke optimalt å starte med kraftige aktive ingredienser nå om sommeren, ettersom mange av de virkestoffene som har effekt mot pigmenteringer, også har den egenskapen at de gjør huden mer solsensitiv, slik som bl.a. retinol og tretinoin (Cordes Vas, Retirides o.l.). I verste fall kan du risikere å forverre pigmenteringene dine. Det finnes heller ingen behandlinger som kan garantere at pigmenteringene ikke kommer tilbake ved (ny) soleksponering. 

Det du imidlertid kan starte med allerede nå, er C-vitamin og azelainsyre (som ikke gjør huden solsensitiv i samme grad som f.eks. glycolsyre). C-vitamin, og da først og fremst den formen som heter askorbinsyre (ascorbic acid), bidrar til å redusere pigmenteringer og "booster" også solbeskyttelsen i solkremen din.  Azelainsyre virker ved å hindre tyrosinaseaktivitet og dermed selve produksjonen av melanin, som er det pigmentet som lager pigmentflekkene. Jeg kan komme med forslag til produkter og hvordan du bruker dem i hudpleierutinen din om du ønsker det.

Du skriver at du bruker faktor 50, men husk at solkrem brytes ned av UV-stråling, slik at du må bruke tilstrekkelig mengde og tilstrekkelig hyppig påføring for å oppnå optimal beskyttelse. 

Tusen takk for veldig nyttig kunnskap! Det var veldig lærerikt! C-vitamin serum ja, så det er noe jeg påfører på morgen før dagkrem/solkrem? 

Jeg tar gjerne imot tips og råd til rutine og produkter. Gjerne så enkelt (igjen billig) som mulig😄🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du hatt god effekt av det?

Jeg bruker det, har fantastisk god effekt.

Anonymkode: 3ee96...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...