Gå til innhold

Familien vil jeg skal flytte ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en 18 år gammel jente. Foreldrene mine vil at jeg skal flytte ut. Jeg må innrømme at jeg ble ganske såret over at de sa det. Vi har ikke et veldig bra forhold, men dette gjorde det i alle fall ikke bedre. Nå føler jeg at de bare vil kaste meg ut😓. Foreldrene mine er ikke så veldig flinke til å invitere osv, så jeg er redd for at når jeg flytter ut så kommer vi til å miste kontakten. De sier aldri at de er glade i meg heller, eller viser det..

Anonymkode: 95564...593

• Liker 1
  • Hjerte 36
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du ferdig med VGS til sommeren?

Anonymkode: a3129...c2d

• Nyttig 1
Skrevet

Går du fortsatt på skole? Isåfall har de fortsatt forsørgeransvar for deg.

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det de vil oppnå med det, er det et slags ultimatum for noe

Er du i aktivitet iform av skole,jobb eller noe?

Anonymkode: 530c0...efa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forsåvidt helt normalt at man må ta ansvar for seg selv som 18 åring, og det forventer jeg også av min sønn når man kommer til den alderen. Han er per nå 16. Dette har vi kommunisert fra han ble tenåring, altså at når man blir voksen, så er det helt naturlig å flytte for seg selv, kanskje for å studere, og betale egne utgifter. vi som foreldre vil hjelpe til selvsagt, men vi forventer at han er økonomisk fornuftig, og vi vil ikke hjelpe til med lommepenger. 

Jeg forstår at det er sårt for deg, men er du sikker på at dette kun er "fordi dere ikke har et veldig bra forhold"? Kan det ligge noe økonomiske problemer bak? Det koster dessverre å ha folk boende hjemme. Spesielt for oss som er uføre, og som så vidt får hverdagen til å gå rundt.. 

Anonymkode: 5558d...4db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er såret. Jeg fikk samme beskjed da jeg fylte 18 (er 40 nå så det er lenge siden), og husker enda hvor hardt jeg syntes det var. Men jeg flyttet noen måneder senere og måtte fort lære å klare meg selv. Vi hadde veldig lite kontakt noen år men da jeg fikk barn meldte moren min seg på igjen, og har vært en kjemperessurs siden. Hun stiller opp på alt og er en hundre ganger bedre mormor enn hun var mor.

Stor klem til deg og lykke til. ❤️

Anonymkode: 87d22...ed2

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det gjør vondt når de skyver deg fra seg. Det er dårlig gjort av foreldrene dine.

Men kanskje det er like greit for deg å flytte ut og starte ditt eget liv? Bli selvstendig så du slipper å måtte omgåes foreldre som ikke er greie med deg. 

Anonymkode: 86fc7...0c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres ut som du hadde hatt det bedre å flytte ut. Dessverre høres det ut som dine foreldre ikke bryr seg 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er du som datter? Vasker du egne klær, støvsuger stue, lager middag i ny og ne? Vasker du doen og badet? 

Anonymkode: 74882...5ca

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fremdeles går vgs kan du søke bidrag via nav fram til du har fullført :) 

Anonymkode: a9a53...6c2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forsåvidt helt normalt at man må ta ansvar for seg selv som 18 åring, og det forventer jeg også av min sønn når man kommer til den alderen. Han er per nå 16. Dette har vi kommunisert fra han ble tenåring, altså at når man blir voksen, så er det helt naturlig å flytte for seg selv, kanskje for å studere, og betale egne utgifter. vi som foreldre vil hjelpe til selvsagt, men vi forventer at han er økonomisk fornuftig, og vi vil ikke hjelpe til med lommepenger. 

Jeg forstår at det er sårt for deg, men er du sikker på at dette kun er "fordi dere ikke har et veldig bra forhold"? Kan det ligge noe økonomiske problemer bak? Det koster dessverre å ha folk boende hjemme. Spesielt for oss som er uføre, og som så vidt får hverdagen til å gå rundt.. 

Det de ikke normalt å flytte ut sol 18 åring å går på skole

Anonymkode: 14594...724

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis hun fullfører VGS om en måned så er det helt normalt å flytte ut etter det, jo. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er foreldrene uføre? Hun får vel greit med stipend og lån på vgs da? 

Anonymkode: ef9dc...305

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du enda går på vgs, kan du søke om barnebidrag

Når NAV fastsetter bidrag til et barn over 18 år, blir bidraget normalt fastsatt frem til det tidspunktet skolegangen er forventet avsluttet. Hvis det er tvil om barnet er sikret skoleplass gjennom hele den videregående opplæringen, vurderer vi om bidraget skal fastsettes for ett år av gangen. 

Bidraget opphører automatisk når tidsperioden i vedtaket utløper. Hvis barnet er forsinket i skolegangen, vil NAV vurdere om betingelsene for å få fortsatt barnebidrag er oppfylt.

Barnet regnes som selvforsørget med en inntekt på over 188 000 kroner. Da har ikke barnet rett på bidrag. Hvis barnet får en slik inntekt i løpet av perioden med bidrag, må en av partene melde fra til oss.

Hvis bidraget skal opphøre, for eksempel fordi foreldrene har inngått en privat avtale med 18 åringen eller at bidragsbarnet slutter på skolen, må må foreldrene melde fra til NAV om dette. Den bidragspliktige kan sende inn avtalen, eller barnet som er over 18 år kan melde fra om at bidraget skal stanses.

Normalt skal du som er bidragsbarnet selv søke etter at du har fylt 18 år. Det er som hovedregel gratis for deg å søke.

Hvis du vil at andre skal søke for deg, må den som søker betale et gebyr på 1 277 kroner. Hvis du er over 18 år når andre søker for deg, må vi i tillegg ha en fullmakt fra deg.

https://www.nav.no/start/soknad-barnebidrag-bidragsmottaker

Anonymkode: 6a85f...132

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo det er veldig vanlig. Alle som ikke bor i større byer gjør dette. Det er snakk om masse ungdommer hvert eneste år. 

Selv kjenner jeg kun én som flyttet hjemmefra når han var 19, og han har mentale sykdommer. Alle andre flyttet når de var 16. 

Anonymkode: 4127a...da5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på videregående så er det rart at de ber deg flytte. Men hvis du flytter så kan du via Nav søke om bidrag fra begge foreldrene dine siden de har forsørgerplikt overfor deg til du er ferdig med videregående. 

Har dere ellers et godt/ dårlig forhold? Er det noe spesielt som har utløst at de vil du skal flytte. tenker på krangling, ikke rydder etter deg og hjelper til osv?

Ser flere her skriver at det er normalt å forvente at banra flytter ut når de er 18. Jeg synes det er sært. Greit at de kanskje flytter ut ved høyere studie der de må reise til en annen landsdel, men ellers synes jeg man kan la de bo hjemme til de har fått seg en fast jobb og spart opp litt penger. Selvsagt kan de betale litt for seg hvis de er i full jobb. 

Anonymkode: f0057...384

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hun fullfører VGS om en måned så er det helt normalt å flytte ut etter det, jo. 

De har ett år igjen da!om hun ikke er lærling 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det de vil oppnå med det, er det et slags ultimatum for noe

Er du i aktivitet iform av skole,jobb eller noe?

Anonymkode: 530c0...efa

Ja jeg jobber og går på skole. Jobber veldig mye. Betaler alt selv.

Anonymkode: 95564...593

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på skole må de nok fortsette å betale for deg. Ville tatt kontakt med nav.

Anonymkode: cb603...07e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har ett år igjen da!om hun ikke er lærling 

Hvis hun fyller 19 i år, så er hun trolig ferdig med VGS til sommeren. Da er det jo helt naturlig å flytte hjemmefra. For å være i militæret  gå på folkehøgskole, for å studere eller å gå ut i arbeid. Men det er jo foreldrene som har et stort problem, dersom de ikke har forberedt datteren på dette. 

Anonymkode: a3129...c2d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...