AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #1 Skrevet 20. mai 2024 Baby er snart 6 mnd. Vi samsover for det gir alle mest søvn. Nå ønsker jeg snart å få hun over i egen seng, men hun sovner omtrent bare til pupp og våkner flere ganger om natta og trenger pupp for å sovne igjen. Jeg prøver å vente og se om hun sovner igjen selv, evnt legge en hånd på brystet og synge litt. Noen ganger funker dette, men svært ofte trenger hun pupp. Hun tar ikke flaske Setter pris på alt av tips Anonymkode: 2992f...25d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #2 Skrevet 20. mai 2024 1. Du går inn på barneværelset med barnet. 2. Du legger barnet i sengen. 3. Du går ut av værelset. Anonymkode: 052fb...4bb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Du går inn på barneværelset med barnet. 2. Du legger barnet i sengen. 3. Du går ut av værelset. Anonymkode: 052fb...4bb Ja, jeg skulle kanskje nevnt at hyling og skriking fra baby mens jeg står utenfor er uaktuelt Anonymkode: 2992f...25d 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 1. Du går inn på barneværelset med barnet. 2. Du legger barnet i sengen. 3. Du er i rommet til barnet har sovnet (først rett i nærheten, så i en stol hvor du f.eks leser en bok, også litt om litt går du mer og mer ut av rommet. Dette vil ta tid). 4. Du går ut av værelset rett etter at du legger barnet i sengen. Anonymkode: 27b62...724
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #5 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): 1. Du går inn på barneværelset med barnet. 2. Du legger barnet i sengen. 3. Du går ut av værelset. Anonymkode: 052fb...4bb Utdatert med ferber metoden, prøv heller å sitte på rommet. Anonymkode: 930c9...5dc
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 Skulle gjerne gitt noen råd men jeg samsover og ammer enda en snart 2-åring😅 Håper bare å få kuttet ut natteammingen først. Anonymkode: 0f878...5db
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg skulle kanskje nevnt at hyling og skriking fra baby mens jeg står utenfor er uaktuelt Anonymkode: 2992f...25d De dør ikke av litt skriking. Anonymkode: 052fb...4bb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utdatert med ferber metoden, prøv heller å sitte på rommet. Anonymkode: 930c9...5dc Det hadde jeg ikke tid til. Det var heller ikke nødvendig. Barna lå på eget rom fra de kom fra klinikken. Anonymkode: 052fb...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De dør ikke av litt skriking. Anonymkode: 052fb...4bb Som sagt: uaktuelt Anonymkode: 2992f...25d 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #10 Skrevet 20. mai 2024 Du kan høre podcasten til "Foreldrerådet - kan du ikke bare sove" som også er kalt Lorentzen-metoden. Den går ut på å sitte inne på rommet og trøste men ikke plukke opp (med skjønn selvfølgelig), til barnet lærer å finne søvnen selv. 😊 Må nevne at vi prøvde dette når barnet var 8 mnd uten hell. Tror det ble for mye da siden jeg prøvde å kutte at hun sovnet til pupp i tillegg 😅 Men metoden funket helt supert da vi prøvde igjen når barnet var over ett år og nattammingen ble kuttet først. 😊 Men vet flere fikk det til når barnet var rundt 6-8 mnd, så det er verdt å forsøke. Anonymkode: d5f1d...94b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 Vi samsov med lillesøster fram til hun var 13 mnd. Nå har vi nettopp begynt å legge henne i egen seng, uten pupp. Vi gjorde følgende: 1) kveldsstell, 2) lese bok, 3) synge en sang, 4) legge ned i senga og si natta. Så sitter vi litt unna, men inne på rommet. Hvis hylingen blir for ille løfter vi henne opp, trøster og legger ned igjen. De første 3-4 nettene fikk hun pupp mellom punkt 2 og 3, for litt mykere overgang. Etter 5-6 kvelder la pappaen. De første kveldene brukte hun en time på å sovne. Etter en uke sovnet hun omtrent i det hun ble lagt i egen seng. Vi gikk «over natta» fra 5-7 oppvåkninger hver natt til 1-2. Storebror på 3,5 våkner fremdeles en gang hver natt, så at vi er på samme nivå med lillestøter tar vi som en seier. 😅 Anonymkode: 8d739...cec
frøkna Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 Beklager om du ikke vil ha slike svar, men jeg syns helt ærlig at det virker mye enklere å samsove med en baby som fortsatt ammes. Jeg prøvde å flytte min baby over i egen seng mens jeg ammet, men endte alltid opp med å ta henne over i vår seng når hun ble sulten ila natta. Andre tips som kanskje fungerer er: - Bruk en varmeflaske til å varme opp sengen hennes så den ikke følges så kald når hun legges i den. - ha en t skjorte som lukter av deg (uten parfyme) i senga til baby - bruk smokk om baby ikke allerede bruker det 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De dør ikke av litt skriking. Anonymkode: 052fb...4bb Så det er det som er kriteriet? At de bare overlever? Jau… dette handler om så mye mer enn bare gråt, det handler om tilknytning og trygghet. Et barn som må gråte seg i søvn hver kveld fordi man ikke vil bruke tid på å bli trygg i egen seng vil bare oppleve at ingen kommer når h*n gråter. Anonymkode: 71bcc...cd1 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde jeg ikke tid til. Det var heller ikke nødvendig. Barna lå på eget rom fra de kom fra klinikken. Anonymkode: 052fb...4bb Ja tenke seg til å bruke tid på barnet sitt om kvelden Anonymkode: 71bcc...cd1 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 Hei TS! Vi hadde det akkurat likt! Etter at hun bikket 7mnd hendte det oftere at jeg lyktes med å lure ut puppen før hun sovnet helt og noen ganger koblet hun selv av og snudde seg bort for å sove. Etter at hun ble 8mnd ble det slik at hun diet seg ferdig og snudde seg bort, og begynte å prøve å sovne selv. Spesielt etter at hun begynte å sove på magen. Det kan være en del gråt når hun er veldig trøtt men ikke finner helt roen, men noen kvelder er hun ganske rolig mens hun venter på søvnen. Så nå kan hun sove litt for seg selv. Regner med at det hadde gått an å gjøre en overgang til egen seng. Anonymkode: 699bc...4bc
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 Poenget mitt var vel at det var en kombo av forsøk fra meg og det at hun måtte bli klar for det Anonymkode: 699bc...4bc
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde jeg ikke tid til. Det var heller ikke nødvendig. Barna lå på eget rom fra de kom fra klinikken. Anonymkode: 052fb...4bb Så trist..et barn trenger varme, nærhet og trygghet. Det moderne samfunnet hvor foreldres behov kommer først. Ikke rart det er mental helseproblemer i sterk vekst blant unge. Å ligge alene fra dag 1, etter 9 mnd trygt og varmt i magen…🥲 Og de årene med samsoving går så vanvittig fort, man burde bare nyte. Anonymkode: 1ae37...fc4 4 1
Anononyma Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 Her måtte pappaen inn i bildet. Han la baby på eget rom da lillen var 7 mnd og sto for hele leggeseansen, jeg holdt meg langt unna med hele puppestyret. Det var også pappaen som møtte opp hver gang baby gråt i løpet av natten. Gikk kun et par netter med mye uro før han sov gjennom natten, og siden har både legging og netter vært en drøm 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #19 Skrevet 22. mai 2024 Her sov han i krybbe siden fødsel. Vi flyttet krybben over på eget rom da han var 6 mnd og jeg sluttet med nattamming. Da sov han kjempegodt og det er det beste jeg har gjort. Han sover fra 18-6 hver natt nå (16 mnd). Det er lettere å gå fra egen seng på deres rom til egen seng på eget rom så jeg anbefaler som regel det. Har merket at noen er nesten religiøse i sitt ønske om samsoving, og det er greit nok, men det blir jo en strevsom overgang. Det er ikke annet å gjøre enn å gradvis vende baby til det, sørge for at baby ligger «omfavnet» og ta opp jevnlig og trøste. Anonymkode: b4dca...e43 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #20 Skrevet 22. mai 2024 Babyer skal helst ikke på eget rom før de er over 1 år. Det er bra for baby å bli vekket litt i løpet av natten, det reduserer faren for krybbedød. Du kan lese om det på lub.no Prøv å slutt med å amme i søvn først. Gjør om litt på leggerutinen, og flytt ammingen til stuen. Snart kommer de første tennene sikkert, og da er det greit å legge inn tannpuss som det siste dere gjør før det er natt. Kanskje far kan få bidra litt med legging også om ikke alt handler om pupp 😊 Her lå vi sammen med barnet til hun sovnet, også flyttet vi over i sprinkelseng som stod ved siden av vår seng når hun hadde sovnet. Ble jo mye opp og ned for å amme om natten, men hun sov godt der i mellom slagene. Når hun ble større ble det litt vanskelig å ha henne i vår seng under innsoving for hun skulle bare klatre og herje og da begynte vi å øve på å ligge i sprinkelsengen fra start. Det var litt krise i starten, men tok henne mye opp for trøst, og det gikk seg til til slutt. Til slutt flyttet vi henne inn på eget rom, men måtte fortsatt inn dit å amme flere ganger om natten. Å kutte ut nattamming og flytte barnet trenger ikke å bety at dere får mer søvn. Her har vi bare latt henne styre ting litt selv og brått en dag så fant hun ut at det var bedre å sove enn å spise nattmat og begynte å sove natten gjennom 😊 Anonymkode: 12ffd...03c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå