Gå til innhold

Skal man skatte av livsforsikringer man har fått utbetalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med selvangivelsen ( har fått utsettelse), og i fjor fikk jeg utbetalt to livsforsikringer etter at samboer døde.

Begge forsikringene ligger inne, men kun den ene summen jeg har fått utbetalt står oppført.

Da jeg klikker meg inn på posten står det at jeg skal skatte av de.

Jeg trodde at livsforsikringer er skattefrie?

Anonymkode: 4463a...dff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du skal ikke skatte av disse.

Hva står det eksakt?

Anonymkode: ccfaa...08a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, du skal ikke skatte av disse.

Hva står det eksakt?

Det står at jeg skal skrive inn summene jeg har fått utbetalt fordi den er skattepliktig. Må ringe skatteetaten i morgen..

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står at jeg skal skrive inn summene jeg har fått utbetalt fordi den er skattepliktig. Må ringe skatteetaten i morgen..

ts

Ja, det er det lurt å gjøre.

Det er i utgangspunktet ikke skatt på de, men kanskje finnes det noen unntak som ikke er meg bekjent.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er det lurt å gjøre.

Det er i utgangspunktet ikke skatt på de, men kanskje finnes det noen unntak som ikke er meg bekjent.

Sjekket brevet fra forsikringsselskapet og der står det at den er skattefri, så dette skjønner jeg ikke🤨

ts

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjekket brevet fra forsikringsselskapet og der står det at den er skattefri, så dette skjønner jeg ikke🤨

ts

Det kan kanskje ha blitt meldt inn på feil kode / blitt kodet feil i skattemeldingen din? Men ta kontakt med skatteetaten du 😊

Jeg fikk en forsikringsutbetaling for noen år siden, inkludert forsinkelsesrenter... Erstatningen er skattefri, men måtte betale skatt på forsinkelsesrentene.

AnonymBruker
Skrevet
Bromance skrev (3 minutter siden):

Det kan kanskje ha blitt meldt inn på feil kode / blitt kodet feil i skattemeldingen din? Men ta kontakt med skatteetaten du 😊

Jeg fikk en forsikringsutbetaling for noen år siden, inkludert forsinkelsesrenter... Erstatningen er skattefri, men måtte betale skatt på forsinkelsesrentene.

Hva er forsinkelsesrenter?

ts

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er forsinkelsesrenter?

ts

Forsinkelsesrenter har man krav på hvis man f.eks hadde rett på å få utbetalt et beløp i 2022, men ikke får utbetalingen før i 2024. Da må den som skylder penger betale renter på beløpet han skylder. Det er faste satser på hvor mye forsinkelsesrenten er på til enhver tid, sjekk forsinkelsesrentekalkulatoren.

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/forsinkelsesrente-/kalkulator-for-forsinkelsesrenten/id3025884/

AnonymBruker
Skrevet

Rentene er som Bromance over sier rente på forsikringssummen for perioden fra dødsfallet til du får den utbetalt.

Disse skal du skatte av på linje med vanlige renter.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rentene er som Bromance over sier rente på forsikringssummen for perioden fra dødsfallet til du får den utbetalt.

Disse skal du skatte av på linje med vanlige renter.

Hvordan finner jeg ut hvor mye rentene kom på?

Den ene utbetalingen kom under én måned etter at samboer var borte, mens den andre kom to måneder senere.

Ts

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan finner jeg ut hvor mye rentene kom på?

Den ene utbetalingen kom under én måned etter at samboer var borte, mens den andre kom to måneder senere.

Ts

Det skal stå i vedtaket. Hvordan fordeler beløpene seg? Rentene kan ikke være mye å snakke om hvis det kun var 1 måned eller 2...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...