AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #21 Del Skrevet 20. mai 2024 Vet du hva.. Du får sikkert mange gode råd her om hva du kan prøve av trening og tips for endring av atferd du ikke liker. Men funker ikke det, så er det faktisk lov å gi opp. Hunder har forskjellig personlighet, noen hunder er en drøm, noen har litt dårlige og litt dårlige sider, og noen er faktisk et mareritt. Ikke alt lar seg trene heller, ikke med alle hunder. Det kan ikke være sånn at du skal la hunden forsure livet ditt de neste tolv årene fordi du har valgt å anskaffe den. Hunden vil få det bedre hos noen som har tid og lyst til å trene den, og som evt holder ut særegenhetene dens om det ikke er mulig å trene bort. Vi mennesker er også forskjellige. Ikke alle orker alt. Jeg synes livet ditt er viktigere enn at hunden på død og liv skal bli boende hos deg. Anonymkode: 5997f...a4e 5 1 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #22 Del Skrevet 20. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her hadde det pleddet eller det håndkleet blitt kasta rundt og tygd i stykker på null, komma niks 😅 Men skjønner poenget. Liste med problemer og fokus på én ting av gangen er veldig lurt, så det skal jeg gjøre. Da føles det sikkert ikke så overveldende. Anonymkode: 9f6da...27b Ikke fokuser på potensielle problemer.😅 Ja, det vil sikkert ikke funke første gangen og du må sikkert justere øvelsene og finne ut hva som funker for dere. Sitt og vent/bli er en utrolig nyttig øvelse som kan brukes i mange sammenhenger, så det er noe det lønner seg å trene på. Tren inne, når du reiser deg, når du går hit eller dit, når dere skal ut, når den bjeffer.. Har du brukt klikker? Det kan være nyttig verktøy når du skal fortelle huden at den gjør det bra, men du ikke er nær nok til å kunne belønne med godis. Lag et kryss på golvet med farga tape da og etterhvert kan du legge noe ned. 😅 Anonymkode: 1c5a7...579 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #23 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg ser også at du har hannhund? Har du vurdert å teste kjemisk kastrering for å se om det hjelper på stresset? Jeg vet jo at i Norge er man veldig imot kastrering, men etter mange år i utlandet der kastrering er mer normen, så synes jeg at det oftes ses på for negativt å kastrere. Anonymkode: 1c5a7...579 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #24 Del Skrevet 20. mai 2024 Himmel og hav så forferdelig. Høres ut som den hunden styrer hele livet ditt. Den hadde vært annonsert til omplassering i morgen den dag, dersom dette var hos oss. Anonymkode: 7f8ca...dd3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #25 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har rett i at det sannsynligvis er lettest å jobbe med bjeffingen når dere møter andre på tur, for dette handler kun om forventninger og dere kan sette opp scenarioer for "tilfeldige møter" med en venn så dere får trent på det. Ha også en setning klar for når dere på ekte møter noen tilfeldig, for eksempel "Gi meg to sekunder, hunder er under trening", og fokuser på hunden til den er under kontroll. De dere møter på klarer fint å vente 30 sekunder før de får din fulle oppmerksomhet og du får forklart litt bedre hva dere driver med 🙂 Å lære hunden at det faller en godbit ned på bakken hver gang den ser opp på deg, er noe du kan trene på inne og ute utenfor disse situasjonene også, så er dere litt mer forberedt for når dere skal trene det i situasjonen. Det høres ut som om hunden kanskje får litt for mye stimuli? Den forventer at det skal skje noe hele tiden. Jeg er ikke tilhenger av å slenge hunder i bur store deler av døgnet, men for hunder som ikke har fått utviklet en god av-knapp, så kan det være et godt verktøy. Da jeg fikk min yngste hund i hus, så ville hundene leke HELE tiden, og spesielt etter at vi kom inn fra tur. Da ble det kaos og de falt aldri til ro. Jeg kjøpte inn to bur, og det ble en rutine at de skulle inn i hvert sitt bur rett etter tur. Etter et par måneder var de blitt vant til at de skulle falle til ro etter tur, og da kunne jeg sette vekk burene. Det handler mye om å legge inn gode rutiner og forventninger. Går dere siste tur rett før dere legger dere? Hva med å legge siste tur litt tidligere på kvelden, så inn i bur eller sofa med dere for å slappe av et par timer før dere legger dere. Da endrer dere forventningene hunden har til siste del av kvelden, og unngår at hunden blir stimulert rett før leggetid. Det kan være at det tar knekken på nattjukkingen. Se om dere finner en munnkurv som passer hunden, venn han til de (det finnes videoer om hvordan dere gjør det), også ring og hør med hundefrisører om de er villige til å jobbe med en glefsende hund. Jobb med treningen hjemme som på videoen (videoen handler om kloklipp, men funker med hårklipp og annet også). Forstår deg så godt. Det høres ut som om høyt stress er den største utfordringen. Om dere får jobbet med stresset, så tror jeg bjeffinga og annet også vil roe seg. Legg inn mer rutiner i dagen, som bur etter tur. Unngå herjing med ball og leker, og ta ting litt mer med ro. Det skal ikke skje noe hele tiden. Anonymkode: b4a86...c16 Rett i bur etter tur er en god rutine. Vi har gjort det innimellom, men skal være mer konsekvente. Vi har en rutine på at han får noe å tygge på rett etter tur, men det er slukt på to minutter og så er han i gang. Hehe. Men kan jo heller få tygg i buret, så det blir noe positivt eventuelt. Jeg føler egentlig at det er OK med stimuli, og på dagtid er det jo bare oss to her. Men jeg ser jo at det kanskje blir en del "indirekte" stimuli også som han sikkert tolker som lek (at barna småløper bortover gulvet og sånne ting.) Så da har han kanskje hele tiden en forventning selv om vi ikke nødvendigvis legger inn "planlagt stimuli". TS. Anonymkode: 9f6da...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #26 Del Skrevet 20. mai 2024 Ift kloklipp så kom "gi labb" til god nytte her. Han ble mye mindre nervøs når det ble gjort av hans egen vilje. Nå når han ser kloklipperen så løfter han poten klar, fordi han vet det kommer godbiter og ros. Måtte lære han å ikke glefse når vi skulle barbere ansiktet også. Samme prinsipp, han ble nervøs av at noen skulle holde hodet hans fast. Så vi øvde inn en kommando der han frivillig legger hodet i hånda, i stedet for å bare ta tak i snuten. Anonymkode: c2b4c...bf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #27 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke fokuser på potensielle problemer.😅 Ja, det vil sikkert ikke funke første gangen og du må sikkert justere øvelsene og finne ut hva som funker for dere. Sitt og vent/bli er en utrolig nyttig øvelse som kan brukes i mange sammenhenger, så det er noe det lønner seg å trene på. Tren inne, når du reiser deg, når du går hit eller dit, når dere skal ut, når den bjeffer.. Har du brukt klikker? Det kan være nyttig verktøy når du skal fortelle huden at den gjør det bra, men du ikke er nær nok til å kunne belønne med godis. Lag et kryss på golvet med farga tape da og etterhvert kan du legge noe ned. 😅 Anonymkode: 1c5a7...579 Lurt med kryss på gulvet! Jeg vet jeg er negativt innstilt her altså. Det legger jeg ikke noe skjul på. Hehe. Og vi HAR faktisk øvd mye på sitt og bli, så den er han egentlig ganske god på (i hvert fall når han får godbiter). Og jeg var faktisk på en lite klikker minikurs for et par uker siden. Synes det virket veldig praktisk og greit! Så jeg er ikke bare negativ. TS. Anonymkode: 9f6da...27b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #28 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Himmel og hav så forferdelig. Høres ut som den hunden styrer hele livet ditt. Den hadde vært annonsert til omplassering i morgen den dag, dersom dette var hos oss. Anonymkode: 7f8ca...dd3 Ja, den gjør egentlig litt det. Og synes egentlig det var litt godt å høre. For da betyr det vel at jeg ikke er et forferdelig menneske som tenker den tanken innimellom. TS. Anonymkode: 9f6da...27b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #29 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ser også at du har hannhund? Har du vurdert å teste kjemisk kastrering for å se om det hjelper på stresset? Jeg vet jo at i Norge er man veldig imot kastrering, men etter mange år i utlandet der kastrering er mer normen, så synes jeg at det oftes ses på for negativt å kastrere. Anonymkode: 1c5a7...579 Har lest litt om det. Om noen har erfaringer med dette og om det kunne ha hjulpet, så setter jeg pris på det. Anonymkode: 9f6da...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaiturid Skrevet 20. mai 2024 #30 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en Bichon Havanais. Anonymkode: 9f6da...27b Håper den ikke er fra Connie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #31 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Rett i bur etter tur er en god rutine. Vi har gjort det innimellom, men skal være mer konsekvente. Vi har en rutine på at han får noe å tygge på rett etter tur, men det er slukt på to minutter og så er han i gang. Hehe. Men kan jo heller få tygg i buret, så det blir noe positivt eventuelt. Jeg føler egentlig at det er OK med stimuli, og på dagtid er det jo bare oss to her. Men jeg ser jo at det kanskje blir en del "indirekte" stimuli også som han sikkert tolker som lek (at barna småløper bortover gulvet og sånne ting.) Så da har han kanskje hele tiden en forventning selv om vi ikke nødvendigvis legger inn "planlagt stimuli". TS. Anonymkode: 9f6da...27b Prøv ut oksemuskel på dyrebutikken istedenfor tyggepinner man får kjøpt på butikken. Oksemuskel vil ikke gå ned på noen minutter 😄 Anonymkode: b4a86...c16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #32 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet du hva.. Du får sikkert mange gode råd her om hva du kan prøve av trening og tips for endring av atferd du ikke liker. Men funker ikke det, så er det faktisk lov å gi opp. Hunder har forskjellig personlighet, noen hunder er en drøm, noen har litt dårlige og litt dårlige sider, og noen er faktisk et mareritt. Ikke alt lar seg trene heller, ikke med alle hunder. Det kan ikke være sånn at du skal la hunden forsure livet ditt de neste tolv årene fordi du har valgt å anskaffe den. Hunden vil få det bedre hos noen som har tid og lyst til å trene den, og som evt holder ut særegenhetene dens om det ikke er mulig å trene bort. Vi mennesker er også forskjellige. Ikke alle orker alt. Jeg synes livet ditt er viktigere enn at hunden på død og liv skal bli boende hos deg. Anonymkode: 5997f...a4e Tusen takk. Jeg setter stor pris på dette svaret også. For det er ikke til å legge skjul på at jeg noen dager lurer på om jeg har kunnskapen, evnene og utholdenheten som trengs. Men samtidig er det fryktelig trist og skamfullt å tenke tanken også, synes jeg. Men jeg må være ærlig å si at jeg sliter litt med tilknytningen fordi det er så slitsomt. Jeg elsket den forrige hunden min. Han var min beste venn og var bare helt fantastisk. Jeg sørget i lang tid etter den døde og savner den fremdeles selv om det er mange år siden. Jeg er selvfølgelig glad i hunden jeg har nå også, og gjør alt jeg kan for at den skal ha det bra. Men problemene overskygger kosen i veldig stor grad til tider. TS. Anonymkode: 9f6da...27b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #33 Del Skrevet 20. mai 2024 Det virker som du nesten er utbrent og Trenger en hvil. Og omplassere hunden. Anonymkode: daafe...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #34 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv ut oksemuskel på dyrebutikken istedenfor tyggepinner man får kjøpt på butikken. Oksemuskel vil ikke gå ned på noen minutter 😄 Anonymkode: b4a86...c16 Det er oksemuskel vi for det meste har brukt, og joda, de går ned på null komma niks. Stresspiser også, tydeligvis. Anonymkode: 9f6da...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #35 Del Skrevet 20. mai 2024 kaiturid skrev (4 minutter siden): Håper den ikke er fra Connie... Vet ikke hvem Connie er, men den er ikke det. Anonymkode: 9f6da...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #36 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vil bare si at du høres ut som en god og tålmodig hundeeieren. Du har virkelig gjort mye! Jeg hadde aldri orket en brøkdel av det du beskriver. All ære til deg. Anonymkode: f270e...696 Tusen takk! ❤️ Anonymkode: 9f6da...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #37 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har lest litt om det. Om noen har erfaringer med dette og om det kunne ha hjulpet, så setter jeg pris på det. Anonymkode: 9f6da...27b Vi kjemisk kastrerte vår lille hannhund som var helt desperat på å jukke på alt han kom over og som ble mer og mer aggressiv i atferden sin. Han var stort sett stresset og fant ikke ro. Det hjalp mye med den kjemiske kastreringen. Han sluttet med jukking og ble mye roligere. Anonymkode: a5c39...b35 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #38 Del Skrevet 20. mai 2024 Har du lest deg godt opp på rasen du har skaffet deg? Vi har samme rase, og kjenner igjen mye av det du skriver fra valpetiden. Vi visste på forhånd at dette er en hund som fotfølger eieren sin uansett om man skal på do, hente seg noe på kjøkkenet eller hva det måtte være. Du har fått deg en skygge. Vår knurrer også når vi skal klippe klørne. Som du, har vi også valgt å ta den til veterinær en gang i måneden. Det fungerer fint, og mye bedre enn når vi prøve å gjøre det selv. Som noen andre her foreslår, så ville jeg definitivt gått for kjemisk kastrering! Kjenner igjen mye av de andre tingene du sier, og etter vi gjennomførte kjemisk kastrering på vår har han blitt mye roligere generelt sett. F.eks før bjeffa han når vi gikk tur, det gjør han så og si aldri mer. Jokking var det en del av før han ble kastrert også, men det gjør han bare en sjelden gang nå. Ja, det er mye pelsstell, men dette antar jeg dere var forberedt på på forhånd. Sett han oppå strykebrettet hvis han er urolig når han skal klippes, og klipp han mens han står der. Dusj han mens du selv uansett skal dusje, så sparer du tid. Vår er snart 2 år, og ting har gått seg utrolig til, han er en rolig og aldeles nydelig hund. Synes ellers de som sier de ville ha omplassert han umiddelbart virker ganske uvitende og uansvarlige. Har man gjort seg godt kjent med rasen vet man at dette er de sidene ved rasen som kan være mer krevende, men som det går helt fint å gjøre noe med. Få han kastrert, vær litt tålmodig og aksepter samtidig de tingene du ikke får endret på (som at han fotfølger deg). Lykke til, det går seg til! Anonymkode: d459e...dff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #39 Del Skrevet 20. mai 2024 Har samme hunderase selv, nr 2 i rekken. Kjenner meg veldig mye igjen i det du beskriver! Det vi opplevde var at hundene roet seg etterhvert, men det å følge etter meg har ikke sluttet. Nå ser ikke jeg på det som noe problem/stress da. Vår hund ble roligere når vi begynte å gå «snuseturer» i stedet for «gå langt-turer». Denne rasen trenger å snuse. Det vet dere kanskje, men jeg får ikke presisert det nok da flere av mine venner sier de går snuseturer, men når jeg ser dem, ser jeg de drar den med seg hver gang den stopper for å snuse…. Jo mer snusetid, jo trøttere og roligere blir dem! Ellers var vi brukt endel tid på å gi kommandoer. Våre hunder har lært raskt, men uansett måte bruke litt tid. Bjeffing er naturlig for hunderasen, men vår stopper å bjeffe på kommando «stopp». Anonymkode: 3e640...63e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #40 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Rett i bur etter tur er en god rutine. Vi har gjort det innimellom, men skal være mer konsekvente. Vi har en rutine på at han får noe å tygge på rett etter tur, men det er slukt på to minutter og så er han i gang. Hehe. Men kan jo heller få tygg i buret, så det blir noe positivt eventuelt. Jeg føler egentlig at det er OK med stimuli, og på dagtid er det jo bare oss to her. Men jeg ser jo at det kanskje blir en del "indirekte" stimuli også som han sikkert tolker som lek (at barna småløper bortover gulvet og sånne ting.) Så da har han kanskje hele tiden en forventning selv om vi ikke nødvendigvis legger inn "planlagt stimuli". TS. Anonymkode: 9f6da...27b Med stimuli tenker jeg på mental trening. (Ikke meg som er over her, dette er mitt første svar til deg) Får hunden nok mental trening? For å gå tur holder ikke for å opprettholde en sunn hund. Anonymkode: 13f90...686 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå