Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen her har erfaring eller kompetanse på området:

Min samboer eier boligen vi bor i, han eier den alene. 

Dersom jeg ønsker å ta opp lån alene for å kjøpe en bolig som skal brukes til utleie, kan banken da si nei da dette regnes som en sekundærbolig eller vil det ikke spille noen rolle siden jeg ikke eier noen eiendom fra før?

Anonymkode: 581f4...d8d

Videoannonse
Annonse
Gjest Jakterpåidioter1
Skrevet

Er det ikke bare å høre med banken så får du svar? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en sekundærbolig, så du må møte kravene til dette som banken stiller + skatte deretter. 

Anonymkode: 2e16a...09c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en sekundærbolig, så du må møte kravene til dette som banken stiller + skatte deretter. 

Selv om jeg ikke eier bolig nr 1?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, en sekundærbolig er en bolig som hverken er primærbolig eller fritidsbolig. Og ettersom du ikke kommer til å bo der, blir det da sekundærbolig.

Anonymkode: 1b04d...162

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det handler ikke om antall boliger du eier, men om du bor i boligen eller ikke. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke skal bo og ha folkeregistrert adresse der, så er det en sekundærbolig. Du har jo en primærbolig du bor i, selv om du ikke eier den. 

Anonymkode: 84894...ad2

• Liker 1
Skrevet

Klart du kan

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ikke skal bo og ha folkeregistrert adresse der, så er det en sekundærbolig. Du har jo en primærbolig du bor i, selv om du ikke eier den. 

Anonymkode: 84894...ad2

Men hvilke økonomiske implikasjoner vil det evt by på? Er det slik at det er vanskeligere å få lån til en sekundærbolig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvilke økonomiske implikasjoner vil det evt by på? Er det slik at det er vanskeligere å få lån til en sekundærbolig?

Du kjøper den jo ikke som sekundærbolig. Det ville jo vært rimelig «teit» av deg i så tilfelle. Du kjøper den som din primære bolig med den tanke om at du skal bo der, melder flytting dit om så, og så leier du den ut… og skatter på det. Da er den sekundærbolig. Så flytter du inn i den ett år før du eventuelt skal selge den. Da blir den primærbolig og du slipper å skatte salget. 

Og før noen sier at det er ulovlig. Nei. Det er det alle gjør for å unngå å bli skattet ihjel, og hvis man ikke gjør slike ting vil man jo ende opp som taper i samfunnet. 

AnonymBruker
Skrevet
KaraThrace skrev (3 minutter siden):

Du kjøper den jo ikke som sekundærbolig. Det ville jo vært rimelig «teit» av deg i så tilfelle. Du kjøper den som din primære bolig med den tanke om at du skal bo der, melder flytting dit om så, og så leier du den ut… og skatter på det. Da er den sekundærbolig. Så flytter du inn i den ett år før du eventuelt skal selge den. Da blir den primærbolig og du slipper å skatte salget. 

Og før noen sier at det er ulovlig. Nei. Det er det alle gjør for å unngå å bli skattet ihjel, og hvis man ikke gjør slike ting vil man jo ende opp som taper i samfunnet. 

Aha, men da vil jo en av oss foreldre regnes som enslig forsørger, hvis vi har hver vår bostedsadresse? Men dette er kanskje ikke noe banken henger seg opp i? Bortsett fra ved beregning av betjeningsevne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha, men da vil jo en av oss foreldre regnes som enslig forsørger, hvis vi har hver vår bostedsadresse? Men dette er kanskje ikke noe banken henger seg opp i? Bortsett fra ved beregning av betjeningsevne?

Hmmm, jeg fikk ikke med meg at dere har barn sammen. Det blir straks mye mer vanskelig da ja. Her ville jeg hørt med en eiendomsmegler eller en bankrådgiver faktisk. Helst en du kjenner selv 😅 håper du får bedre hjelp enn det jeg kunne gi! 

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom jeg ønsker å ta opp lån alene for å kjøpe en bolig som skal brukes til utleie, kan banken da si nei da dette regnes som en sekundærbolig eller vil det ikke spille noen rolle siden jeg ikke eier noen eiendom fra før?

Har du råd til å kjøpe noe som går i minus måned etter måned etter måned? Om du ikke har fått med deg siste års endringer i utleiemarkedet er det ikke spesielt lukrativt lenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk på at du må skatte mye mer for en sekundærbolig enn for en primærbolig. Så det er ikke bare når det gjelder lån at det spiller inn. 

Vi valgte å beholde huset da vi flyttet og leie det ut. Men pga den nye skattesatsen, så gikk vi i minus selv om vi fikk leid ut til markedspris. Så vi endte med å måtte selge den etter to år. Da var den så dårlig behandlet av leitakerne at den hadde sunket i pris. I tillegg måtte vi flytte tilbake og bo der et år for å slippe å skatte av salget. 

Så vi angret enormt på at vi ikke bare solgte med en gang da vi flyttet.

Anonymkode: 6c544...cf3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Husk å regne på om du kommer til å tjene noe på å leie ut. Mange utleiere går nå i null eller med tap hver måned.

Trenden nå er å selge utleieboliger, ikke kjøpe, fordi det er vanskelig å tjene noe på det nå når renteutgiftene er så høye og andre utgifter også går oppover.

Anonymkode: 1b04d...162

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Å låne til boligen vil ikke ha noe å si..  du har ingen bolig siden du «leier» hos din mann.

når det kommer til leie inntekter må du skatte av de selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Husk på at du må skatte mye mer for en sekundærbolig enn for en primærbolig. Så det er ikke bare når det gjelder lån at det spiller inn. 

Vi valgte å beholde huset da vi flyttet og leie det ut. Men pga den nye skattesatsen, så gikk vi i minus selv om vi fikk leid ut til markedspris. Så vi endte med å måtte selge den etter to år. Da var den så dårlig behandlet av leitakerne at den hadde sunket i pris. I tillegg måtte vi flytte tilbake og bo der et år for å slippe å skatte av salget. 

Så vi angret enormt på at vi ikke bare solgte med en gang da vi flyttet.

Anonymkode: 6c544...cf3

Dette er det dummeste jeg har lest. Om leiligheten hadde sunket i pris så gir det null mening at dere "måtte flytte tilbake og bo der et år for å slippe å skatte". Dere ikke skatter av tap. Dere kunne isåfall fått tilbake 22% av tapet på skatten ved salg.

Tenker du finner på ting jeg, bare fordi du ikke aner hva du prater om 😉

Anonymkode: f4eed...ccd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo ikke spørsmålet mitt ang. leiemarked og skattesatser, så det kan dere snakke om en annen plass 😅

Men takk uansett, jeg skal diskutere saken med en megler.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nå var jo ikke spørsmålet mitt ang. leiemarked og skattesatser, så det kan dere snakke om en annen plass 😅

Men takk uansett, jeg skal diskutere saken med en megler.

TS

Dette har ingenting med meglere å gjøre, du må snakke med banken. 

Anonymkode: f4eed...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (22 timer siden):

Har du råd til å kjøpe noe som går i minus måned etter måned etter måned? Om du ikke har fått med deg siste års endringer i utleiemarkedet er det ikke spesielt lukrativt lenger. 

Men selv om driften går i minus nå, kan det jo bli en god investering på sikt pga trolig sterk prisvekst på boliger i årene som kommer.. 👍

Anonymkode: 6d6ef...52d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...