Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboer venter vårt første barn, og jeg lurer derfor på hvordan andre sparer til sine barn? Og evt. hva slags type sparing? Er det til bolig? Sertifikatet? Eller nødvendigheter barnet vil behøve gjennom oppveksten?

Samboer mente på at hans foreldre aldri sparte noe for han. Mine foreldre hadde sparekonto for meg, men jeg mener det hovedsakelig var annen familie som satte inn bursdagspenger og slikt der.

Setter pris på tips og råd 😄

Skrevet

Sparing til barn er bare tull. Spar selv, så kan du gi penger til barnet om det trenger hjelp i fremtiden. 
En sparekonto for gaver m.m. fra familie og venner er greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi åpnet fondskonto til hver av barna. 

Sparer barnetrygden og annen pengegave. Planen er at det blir til egenkapital og konfirmasjonspengene får de bruke som de vil. Innen da håper jeg at vi har lært dem nok om økonomi og forbruk slik jeg også gjorde. 

Anonymkode: e45d5...9fe

• Liker 1
Skrevet

Mamma mente vi var idioter som ikke oprettet egen konto til barnet vårt og sparte til ho... Men her har vi bestemt at det vi kan spare hver måned fortsetter vi å spare i aksjer/fond, og når tiden kommer får barnet bunad/sertifikat ect av det det skulle trenge. Men syns også barnet burde starte fra bunn og få jobb og spare selv, og se kontoen vokse av noe det har jobbet for selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spar først og fremst penger til større utgifter dere ønsker å dekke for barnet senere, feks konfirmasjon, bunad, lappen, regulering osv

Anonymkode: 9e881...8c2

• Liker 1
Skrevet

Vi sparer barnetrygden hver måned. Sparer på sparekonto i vårt navn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer i fond. Vi sparer i vårt navn, så det er teknisk sett våre penger helt til den dagen vi velger å gi dem bort. Om det blir til sertifikat eller til skolepenger i utlandet eller til bolig vet vi ikke ennå. Vi bare sparer. Har flere ulike fond, og sjonglerer litt på hvilke vi setter inn i alt ettersom hvordan de utvikler seg.

Konfirmasjonene betalte vi for uten å ta noe ut av fondene, så det er jo ganske sannsynlig at vi kan bidra til sertifikat etc uten å ta ut av fondene også. Men vi har ikke lovt noe til barna ennå, det er et par år til.

Barna har også sparekonto i sine navn. Der begynte de med å spare i sparegrisen og ta den med til banken for å tømme den. Etter hvert satte de/vi inn pengegaver de fikk til bursdager/jul osv. Og så fikk de brukskonto med debetkort til når de ble store nok til det (vi voksne er disponenter på alle konti). Og etter hvert fikk de tilgang til nettbank og bankID også, og følger selv med på hvor mye de har på brukskonto og sparekonto.

De vet fortsatt ikke at vi har tenkt å hjelpe dem inn på boligmarkedet, det er jo minst ti år til og mye kan endre seg underveis.

Jeg er enig med Brunello. Spar de største summene i ditt eget navn, men la også barnet ha en egen sparekonto i sitt navn for å lære om sparing og ha følelsen av å forvalte sine egne bursdagsgaver osv.

Anonymkode: b0bfe...88c

• Liker 3
Skrevet

Alle økonomiske råd tilsier at det lureste er å sikre seg selv,så kan man heller som foreldre hjelpe barna når det trengs av oppsparte midler som er foreldrene sine. Men kan være greit å ha en konto til ungene som penger fra øvrig familie går inn på,om ikke du ønsker å bruke de pengene på å kjøpe til barnet trenger eller ønsker seg 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sparer i fond til hver av barna - det garanterer dem ikke lik sluttsum siden fond utvikler seg noe ulikt - i tillegg til en felles sparing som er "vår", men brukes til barna til f.eks sertifikat etc. 

Vi sparer klekkelig til oss selv også, da vi syns det er viktigere enn å spare masse til barna slik at vi har mulighet til å hjelpe dem økonomisk hvis de trenger det og hvis vi ønsker det - uten at det er en "selvfølge" at de skal få den hjelpen. 

Penger barna får i gaver etc deles i 2 - halvparten i fond, halvparten på barnets bankkonto og de står fritt til å bruke disse til ting de ønsker seg/sparer til selv. 

Anonymkode: 69591...42e

AnonymBruker
Skrevet

Sparer 1500 per mnd tilsammen til mine 2. Før sparte jeg 250 til hver. Økte når jeg begynte å motta barnebidrag fra far slik at han også fikk bidra med sparinga. Sparer utenom til konfirmasjon osv. Ingen som sparte til meg i min oppvekst, og ser at det har gjort det noe vanskeligere for min del, så ønsker å hjelpe de inn på boligmarkedet, men de må også lære å jobbe og spare selv. Besteforeldre sparer også i fond, så ønsker ikke å spare mer enn det jeg gjør per idag, da de kommer til å ha en del egenkapital før de i det heletatt begynner å spare. 

Anonymkode: 68d25...bf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer barnetrygden, i ASK (én for hvert barn), i vårt navn. 
Nå har vi en stabil økonomi og godt med annen sparing. Men skulle vi oppleve en krise, vil vi selvsagt bruke pengene om vi må. Det er jo i realiteten våre penger, ikke barnas penger. Dvs det er enkelte pengegaver de har fått til bursdag og slikt også på de kontoene, men det er en veldig liten del av totalen. Så hadde vi latt det stå igjen 20-25k per barn, hadde resten kommet fra barnetrygd. 

Anonymkode: 1bea9...1a4

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Sparing til barn er bare tull. Spar selv, så kan du gi penger til barnet om det trenger hjelp i fremtiden. 
En sparekonto for gaver m.m. fra familie og venner er greit.

Dette! Vi sparer en god del i måneden, men ikke spesifikt til barna. De skal jo selvsagt få sitt når de trenger det, men livet er langt og mye kan skje. 

Anonymkode: 07413...956

• Nyttig 1
Skrevet

Har spart bare 200 til hvert barn til de ble 18 år, i fond. De ble 18 år for 6 år siden og jeg jeg kunne gi dem 75000 hver som de kan  bruke til start på egenkapitalen til bolig. Det er ikke så mye, men har ikke hatt så mye å sette bort. Fikk ikke noe fra mine foreldre, og er glad for å kunne gi dem noe med på veien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparer ikke til barna. Betaler ekstra inn på mitt boliglån og sparer i fond, i mitt navn. 

Anonymkode: 1510f...fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...