Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby legger ikke tilstrekkelig på seg, så vi tenkte å begynne tilvenning av grøt ved 4 mnd. MEN er hen 4 mnd ved 16 uker, eller regner man dato til dato. Det er 10 dager som skiller de to, så jeg ble litt usikker…

Anonymkode: 3c48e...466

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Baby legger ikke tilstrekkelig på seg, så vi tenkte å begynne tilvenning av grøt ved 4 mnd. MEN er hen 4 mnd ved 16 uker, eller regner man dato til dato. Det er 10 dager som skiller de to, så jeg ble litt usikker…

Har du snakket med barnelege? Du sikkert klar over det, men det tar litt tid før de greier å spise nok til at det blir en ordenlig porsjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med grøt da barne var 3 mnd pga lite vekt. Blandet med mme.

Først hadde vi grøtpulver i flaske som barne drakk, og så etter litt lager vi tykkere konsistens 

Anonymkode: f061c...427

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (23 minutter siden):

Har du snakket med barnelege? Du sikkert klar over det, men det tar litt tid før de greier å spise nok til at det blir en ordenlig porsjon. 

Har snakket med Helsesykepleier. Ja, er klar over at det er en sakte tilvenning. Hen får både morsmelk og morsmelkerstatning i dag, men går ikke nok opp i vekt, så derfor skal vi begynne med grøt nå. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville tenkt 4 mnd fra dato. 

Anonymkode: 52158...534

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi startet med grøt da barne var 3 mnd pga lite vekt. Blandet med mme.

Først hadde vi grøtpulver i flaske som barne drakk, og så etter litt lager vi tykkere konsistens 

Det der er et skrekkeksempel på å ikke følge anbefalinger! Man skal ikke gi velling og definitivt ikke til 3 mnd gamle babyer! Du må være stokk dum for å ikke skjønne det. 

Anonymkode: 4b14c...146

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke gi grøt. Du kan gi annen mat. Babyen din bør ha god hodekontroll, sitte noenlunde og være interessert i mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om et barn ikke legger på seg av morsmelk og morsmelkerstatning sammen så er det noe galt. Du må få sjekket det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det der er et skrekkeksempel på å ikke følge anbefalinger! Man skal ikke gi velling og definitivt ikke til 3 mnd gamle babyer! Du må være stokk dum for å ikke skjønne det. 

Litt av en måte å snakke til folk. 

Anonymkode: 01921...a67

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

10 dager fra eller til er ikke farlig. Det er kommet ny norsk forskning nå på introdusering av fast føde ved 3 måneders alder. 

Anonymkode: 11ce8...515

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi fikk faktisk beskjed fra sykehus og var på oppfølging via der. Var på barneavdelingen i flere ganger i uka. Og var faktisk de som begynte å gi mme med 1 skje med grøtpulver og i samråd der økte til vi kunne gi grøt ved 4mnd alder.

Det var det eller sonde døgnet rundt. Så ikke kom her å si en er stokk dum.

Hadde du hatt barn som ikke legger på seg hadde du ikke sagt noe. Hele oppveksten har barne vært ut og inn for tilførsel og bruk av protein drinker for å holde vekten oppe enda barne spiste mat. De vet den dag i dag ikke hvorfor barnet ikke tar opp nok næring. Og det er nå 17 år

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor "hen"? Er baby tvekjønnet?

Anonymkode: 652fa...88c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om et barn ikke legger på seg av morsmelk og morsmelkerstatning sammen så er det noe galt. Du må få sjekket det. 

Barnet følges opp av helsestasjonen. Har i tillegg vært på barneklinikken for en sjekk. Alt så greit ut. 
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor "hen"? Er baby tvekjønnet?

Anonymkode: 652fa...88c

Nei. Fordi jeg ikke har interesse av å identifisere om det er gutt eller jente her på KG. Fort gjort å glemme anonym knappen. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html

Dokumentasjon til nå viser at det er trygt å starte med å introdusere babyer for mat fra tre måneders alder. Internasjonale retningslinjer, sist oppdatert i 2020, peker på at det er trygt og trolig hensiktsmessig å starte med egg og peanøtt mellom fire og seks måneders alder, forteller hun.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/tidlig-introduksjon-av-mat-kan-forebygge-matallergi-hos-barn.html

Dokumentasjon til nå viser at det er trygt å starte med å introdusere babyer for mat fra tre måneders alder. Internasjonale retningslinjer, sist oppdatert i 2020, peker på at det er trygt og trolig hensiktsmessig å starte med egg og peanøtt mellom fire og seks måneders alder, forteller hun.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

10 dager fra eller til er ikke farlig. Det er kommet ny norsk forskning nå på introdusering av fast føde ved 3 måneders alder. 

Jeg gjorde dette selv med min baby, men vil understreke at disse studiene dreier seg om å få smake på allergener fra tre måneders alder, ikke spise mat som skal mette. Man gir dem en fingertupp dyppet i peanøttsmør/eggerøre/nøttesmør/melk for å venne immunforsvaret til disse matvanene. De anbefaler ikke slike mengder at babyen blir mett, og praksisen fører ikke til vektoppgang. 

Anonymkode: c5c41...252

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde dette selv med min baby, men vil understreke at disse studiene dreier seg om å få smake på allergener fra tre måneders alder, ikke spise mat som skal mette. Man gir dem en fingertupp dyppet i peanøttsmør/eggerøre/nøttesmør/melk for å venne immunforsvaret til disse matvanene. De anbefaler ikke slike mengder at babyen blir mett, og praksisen fører ikke til vektoppgang. 

Dette!!

Ser så mange som viser til denne "nye forskingen" og bare skriver at den sier at barna skal få fast føde tidlig. Og så tolker de det som eller andre oppfatter det som at det betyr at det nå er anbefalt å gi masse grøt fra 3-4 mnd alder. Men det er ikke det forskningsartiklene faktisk sier (selv om overskriftene i avisene er veldig forenklet og bare sier ting som  "fast føde er bra for baby"....

Er noe helt annet å introdusere allergener for å forebygge allergi enn å drive å gi porsjoner med grøt til baby.

(Er det helseutfordringer så kan man såklart gjøre som helsestasjon anbefaler men kjenner andre som startet tidlig med grøt nettopp fordi de hadde hørt at det bare var bra. Store porsjoner. Også lurte de på hvorfor babyen plutselig hadde magevondt og bæsjet masse..)

Anonymkode: c9d06...b68

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

4 mnd er 4 mnd, ikke 16 uker. Det spiller uansett ingen rolle. Om du har fått anbefalt å starte med faste føde, så gjør du det. Ville forøvrig testet ut noe annet enn grøt, feks avokado eller lignende. Du kan lese litt på Bare Bra Barnemat sin side for inspirasjon. Det er vel næringstett mat som er aktuelt om baby ikke følger kurven sin.

Endret av TooLate
Lagret for fort…
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er helt riktig og det er ikke anbefalinger i Norge ennå, men det vil nok komme snart. 

Anonymkode: 52158...534

• Liker 1
Skrevet

Det tar tid å tilvenne. Man starter jo med bare litt ytterst på tungen, går etter hvert over til en halv teskje, deretter etter hvert hel. Altså: det tat tid før det blir et måltid ut av det. Har ærlig talt ikke hørt om at barn ikke går opp i vekt av MME, men min første gikk SAKTE opp i vekt - brukte bate opp MYE energi pga var veeeeeldig aktiv og sov lite. Tror de som sover godt går bedre opp i vekt, så verdt å sjekke dét også. Var ikke noe farlig da, og er et svært intelligent og raskt barn.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...