AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #1 Skrevet 20. mai 2024 Tenåringen har vært syk og dårlig siden i høst. Har gått uttallige ganger til legen, også vikar av legen på legesenteret. Også vært innom legevakt hvor legevaktlegen sa at må få bedre oppfølging på bl a astmaplager og bedre medisin, av fastlegen. Jeg forespurte det og nevnte det legevaktslegen sa, til fastlegen men vedkommende bare vifta det vekk. Vært syk i en lengre periode og fått påvist for lite leukocytter. Etter at de «endelig» tok en ordentlig blodprøve etter månedsvis med sykdom. Barnet er derfor mye slapp og dårlig. Fått utelukket kyssesyke. Det virker som om det er null vilje til å hjelpe. Jeg har barneforsikring og lurer på om den kan brukes til noe? For bedre hjelp? Sist gang vi var til legen som var vikar ved samme legesenteret som fastlegen, sa jeg at hadde vært fint med en løsning nå, for det har blitt utrolig mye fravær pga sykdom. Da spurte legen barnet mitt: hvilket klassetrinn går du på nå? Barnet svarte 9. trinn. Hvor legen svarte med et syrlig smil: men da gjør det jo ikke noe, for de har ikke noen fraværsgrense da. Barnet har hovne lymfeknuter, er slapp, dårlig, sover utrolig mye. Ikke mangel på vitaminer. Blir utmattet bare av å gå opp en trapp eller løpe noen meter. Er aktiv i turn og klarer ikke lengre å følge opp i år pga sykdom. Ikke sjekka de lymfeknutene, ikke sjekket blodtrykk eller lyttet. Legen begynte å spørre om hn har angst, eller sliter psykisk. Og hn gjør ikke det på noe vis, fungerer fint både sosialt og med venner, holder foredrag lett som bare dét og er generelt veldig glad og lett i humør. Jeg sa fra at nå har vi nettopp fortalt at hn blir utslitt av å gå opp en trapp. Sliter med pusteproblemer av astma. Er slapp, sover mye, fått påvist for lite hvite leukocytter. Ingen hjelp å få. Og sånn har hver eneste legetime vært. Ingen undersøkelse. Bare antagelser. Legen skulle også skrive ut resepter på to legemidler men lot være å gjøre det selv om hun sa hun skulle. Jeg vet ikke hva man skal gjøre mer. Blir møtt med direkte hån, mens forsøker å få hjelp til at barnet mitt skal bli friskt… Hva gjør man med sånt? Anonymkode: 24d5d...401 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #2 Skrevet 20. mai 2024 «Jeg har barneforsikring og lurer på om den kan brukes til noe?» Ring forsikringsselskapet. Det er mye bedre enn å spørre random folk på kvinneguiden… Anonymkode: 84b37...841 9 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Skrevet 20. mai 2024 Uff, dette høres virkelig leit ut! For en ubrukelig fastlege! Det er litt vanskelig å forstå hva som egentlig er problemet; ubehandlet astma? Hva med å gå privat til en barnelege, her hadde jeg lett blåst av noen tusenlapper dersom det kunne ha hjulpet barnet mitt frem til en diagnose! Anonymkode: 4332f...e9e 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 Har dere tatt allergiprøver? Fått henvisning til ØNH-spesialist? Anonymkode: 4332f...e9e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #5 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff, dette høres virkelig leit ut! For en ubrukelig fastlege! Det er litt vanskelig å forstå hva som egentlig er problemet; ubehandlet astma? Hva med å gå privat til en barnelege, her hadde jeg lett blåst av noen tusenlapper dersom det kunne ha hjulpet barnet mitt frem til en diagnose! Anonymkode: 4332f...e9e Ja da må vi inn til nabobyen da det ikke finnes noe her, men skal ringe forsikringsselskapet og privat lege i morgen. Jeg har knapt penger til det men kan sikkert ta et lite lån for har vært så mange ganger der hn knapt ble sjekket og en tenåring som får slengt: det er ikke angst da? Som om legen miskrediterer vedkommende. Anonymkode: 24d5d...401
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere tatt allergiprøver? Fått henvisning til ØNH-spesialist? Anonymkode: 4332f...e9e Nei. Ble tatt allergiprøver som barn, og fikk påvist både astma og allergi og jeg har derfor bedt om mer oppfølging og evt medisiner på det mens legen vi var til sist sa at hun ikke trodde ungen har astma… Men det er jo det. Anonymkode: 24d5d...401
kaiturid Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tenåringen har vært syk og dårlig siden i høst. Har gått uttallige ganger til legen, også vikar av legen på legesenteret. Også vært innom legevakt hvor legevaktlegen sa at må få bedre oppfølging på bl a astmaplager og bedre medisin, av fastlegen. Jeg forespurte det og nevnte det legevaktslegen sa, til fastlegen men vedkommende bare vifta det vekk. Vært syk i en lengre periode og fått påvist for lite leukocytter. Etter at de «endelig» tok en ordentlig blodprøve etter månedsvis med sykdom. Barnet er derfor mye slapp og dårlig. Fått utelukket kyssesyke. Det virker som om det er null vilje til å hjelpe. Jeg har barneforsikring og lurer på om den kan brukes til noe? For bedre hjelp? Sist gang vi var til legen som var vikar ved samme legesenteret som fastlegen, sa jeg at hadde vært fint med en løsning nå, for det har blitt utrolig mye fravær pga sykdom. Da spurte legen barnet mitt: hvilket klassetrinn går du på nå? Barnet svarte 9. trinn. Hvor legen svarte med et syrlig smil: men da gjør det jo ikke noe, for de har ikke noen fraværsgrense da. Barnet har hovne lymfeknuter, er slapp, dårlig, sover utrolig mye. Ikke mangel på vitaminer. Blir utmattet bare av å gå opp en trapp eller løpe noen meter. Er aktiv i turn og klarer ikke lengre å følge opp i år pga sykdom. Ikke sjekka de lymfeknutene, ikke sjekket blodtrykk eller lyttet. Legen begynte å spørre om hn har angst, eller sliter psykisk. Og hn gjør ikke det på noe vis, fungerer fint både sosialt og med venner, holder foredrag lett som bare dét og er generelt veldig glad og lett i humør. Jeg sa fra at nå har vi nettopp fortalt at hn blir utslitt av å gå opp en trapp. Sliter med pusteproblemer av astma. Er slapp, sover mye, fått påvist for lite hvite leukocytter. Ingen hjelp å få. Og sånn har hver eneste legetime vært. Ingen undersøkelse. Bare antagelser. Legen skulle også skrive ut resepter på to legemidler men lot være å gjøre det selv om hun sa hun skulle. Jeg vet ikke hva man skal gjøre mer. Blir møtt med direkte hån, mens forsøker å få hjelp til at barnet mitt skal bli friskt… Hva gjør man med sånt? Anonymkode: 24d5d...401 Ligner litt på min ME diagnose, vet det er vanskelig. Jeg gikk privat. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja da må vi inn til nabobyen da det ikke finnes noe her, men skal ringe forsikringsselskapet og privat lege i morgen. Jeg har knapt penger til det men kan sikkert ta et lite lån for har vært så mange ganger der hn knapt ble sjekket og en tenåring som får slengt: det er ikke angst da? Som om legen miskrediterer vedkommende. Anonymkode: 24d5d...401 Du har forsørgeransvaret for barn, og har ikke 5-10 000 kroner på bufferkonto? 😳 Hva om oppvaskmaskinen din ryker? Eller om du får en uventet utgift på bil eller bolig? Må du da også ta opp lån? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Ble tatt allergiprøver som barn, og fikk påvist både astma og allergi og jeg har derfor bedt om mer oppfølging og evt medisiner på det mens legen vi var til sist sa at hun ikke trodde ungen har astma… Men det er jo det. Anonymkode: 24d5d...401 Når du merker at fastlegen til barnet ditt er helt ubrukelig så bytter du fastlege! Anonymkode: 4332f...e9e 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Skrevet 20. mai 2024 kaiturid skrev (5 minutter siden): Ligner litt på min ME diagnose, vet det er vanskelig. Jeg gikk privat. Jeg tviler på det, har fått påvist mangler på blodprøve, men de skulle da egentlig ha tatt en grundig undersøkelse men ikke gjort det. Anonymkode: 24d5d...401
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #10 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har forsørgeransvaret for barn, og har ikke 5-10 000 kroner på bufferkonto? 😳 Hva om oppvaskmaskinen din ryker? Eller om du får en uventet utgift på bil eller bolig? Må du da også ta opp lån? Når du merker at fastlegen til barnet ditt er helt ubrukelig så bytter du fastlege! Anonymkode: 4332f...e9e Stått på venteliste på ny fastlege lenge. Vi bor på et sted med få fastleger og ingen med ledige plasser. Har selv hatt veldig uheldige erfaringer med legene og fastlegen på legesenteret der, og måtte til annen lege for nødvendig og hastig helsehjelp som førte til et lengre sykehusopphold og operasjon. Anonymkode: 24d5d...401 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stått på venteliste på ny fastlege lenge. Vi bor på et sted med få fastleger og ingen med ledige plasser. Har selv hatt veldig uheldige erfaringer med legene og fastlegen på legesenteret der, og måtte til annen lege for nødvendig og hastig helsehjelp som førte til et lengre sykehusopphold og operasjon. Anonymkode: 24d5d...401 Det er absolutt ingen ledige fastleger i nærmeste by heller? Anonymkode: 4332f...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 Ville byttet fastlege når oppfølgingen er så dårlig. Ang fravær - det er ingen fraværsgrense, men alt fravær står på vitnemålet. man kan søke om å få fjernet inntil 10 dager, men fraværet må bekreftes av lege. Vi søker om 10 dager pga kronisk sykdom og fristen er om to uker. Anonymkode: 0bf36...ebe 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er absolutt ingen ledige fastleger i nærmeste by heller? Anonymkode: 4332f...e9e Nei er ingen ledige. Anonymkode: 24d5d...401
kaiturid Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tviler på det, har fått påvist mangler på blodprøve, men de skulle da egentlig ha tatt en grundig undersøkelse men ikke gjort det. Anonymkode: 24d5d...401 Du må bare mase så mye du orker. Slå i bordet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville byttet fastlege når oppfølgingen er så dårlig. Ang fravær - det er ingen fraværsgrense, men alt fravær står på vitnemålet. man kan søke om å få fjernet inntil 10 dager, men fraværet må bekreftes av lege. Vi søker om 10 dager pga kronisk sykdom og fristen er om to uker. Anonymkode: 0bf36...ebe Ok takk for tipset. Får gjøre det, men vet også at med normal helsehjelp hadde det fraværet kunne vært unngått. Anonymkode: 24d5d...401
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 kaiturid skrev (Akkurat nå): Du må bare mase så mye du orker. Slå i bordet. Har hatt seks legetimer hvor jeg har mast og blitt bare viftet vekk. Anonymkode: 24d5d...401
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 Er dere ikke henvist til barneavdelingen? Tenker at legen kan skrive et skriv, der dere viser til mye sykdom som man ikke finner ut av derved av mye skolefravær. Dere kan faktisk søke om pleiepenger om det er behov for mye fravær for dere også. Men greit med en erklæring til legen til skolen. Selv om det ikke er fraværsgrensen så kan dem sette inn tiltak, melde til barnevernet osv om dem er bekymret for høyt fravær. Egentlig skal dem etter 10 dager i løpet av et år, sende et standar brev. Sjekk om det finnes en barnelege der dere bor, og be lege henvise dere vidre. Er liksom begrenset hvor mye en vanlig allmennlegen kan få gjort Anonymkode: f00b4...379 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har hatt seks legetimer hvor jeg har mast og blitt bare viftet vekk. Anonymkode: 24d5d...401 Da klager du legen inn, vi foreldre kan ikke bare trekke på skuldrene og si jeg har prøvd. Tro meg jeg har mast, klaget og prøvd igjen når det gjaldt barnet. Finnes mange tafatte leger, men du som mor/far må stå på for barnet ditt Anonymkode: f00b4...379 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dere ikke henvist til barneavdelingen? Tenker at legen kan skrive et skriv, der dere viser til mye sykdom som man ikke finner ut av derved av mye skolefravær. Dere kan faktisk søke om pleiepenger om det er behov for mye fravær for dere også. Men greit med en erklæring til legen til skolen. Selv om det ikke er fraværsgrensen så kan dem sette inn tiltak, melde til barnevernet osv om dem er bekymret for høyt fravær. Egentlig skal dem etter 10 dager i løpet av et år, sende et standar brev. Sjekk om det finnes en barnelege der dere bor, og be lege henvise dere vidre. Er liksom begrenset hvor mye en vanlig allmennlegen kan få gjort Anonymkode: f00b4...379 Såpass. Så pga en lege som ikke gjør jobben sin og barnet da får unødvenig mye fravær, så skal man bli meldt til barnevernet i tillegg? Misbruk av makt kalles det. Anonymkode: 24d5d...401
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #20 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dere ikke henvist til barneavdelingen? Tenker at legen kan skrive et skriv, der dere viser til mye sykdom som man ikke finner ut av derved av mye skolefravær. Dere kan faktisk søke om pleiepenger om det er behov for mye fravær for dere også. Men greit med en erklæring til legen til skolen. Selv om det ikke er fraværsgrensen så kan dem sette inn tiltak, melde til barnevernet osv om dem er bekymret for høyt fravær. Egentlig skal dem etter 10 dager i løpet av et år, sende et standar brev. Sjekk om det finnes en barnelege der dere bor, og be lege henvise dere vidre. Er liksom begrenset hvor mye en vanlig allmennlegen kan få gjort Anonymkode: f00b4...379 Ikke henvist til barneavdeling nei. Og legene bare løfter lett på skuldra og sier: vet ikke, vi venter og ser. Selv om har vært syk siden i høst. Anonymkode: 24d5d...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå