PizzaSkorpe Skrevet 20. mai 2024 #1 Skrevet 20. mai 2024 Har en svigermor, ca 52 år, som er litt glemsk. Ikke på alt, men jeg og sambo har regert mye på det i samtale hvor hun kan glemme hendleser og tidligere samtaler. Nå har også en kollega klaget på at hu er glemsk, og hu har innrømt selv at hu er glemsk, men mener at det ikke er noe. Er noen kvinner bare stressa og glemske eller kan det være noe mer?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #2 Skrevet 20. mai 2024 Glemskhet kan være alt fra stress til mangel på næringsstoffer. Tilstrekkelig med b-12 og andre b vitaminer, omega 3, d vitamin, m.m, er noe som er veldig viktig for hukommelse. Anonymkode: 3d41d...872
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Skrevet 20. mai 2024 Bruker hun sovetbl eller andre legemidler med nylig oppstart? Man kan glemme veldig mye av dette. Anonymkode: 34675...a10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 Overgangsalder plager kan gi tåkehode, dårlig nattesøvn, lavere stressterskel bla, og alt dette gjør at man blir mer glemsk. Anonymkode: 21933...8c9 2 1
A new man Skrevet 20. mai 2024 #5 Skrevet 20. mai 2024 Det er lite informasjon her og ikke slik at vi er best til å stille diagnoser heller. Det kan skyldes stress. At man glemmer ting er ofte et symptom. Alkoholbruk/-misbruk ? Det kan være elefanten i rommet. Eller som andre nevner, rett og slett overgangsalderen. Jeg er også i den alderen og en kan jo merke at det nå går nedover. De fleste personlige rekorder vil aldri bli bedre mv. Nå handler mye om vedlikehold. Andre vil vel merke det også?
PizzaSkorpe Skrevet 20. mai 2024 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2024 A new man skrev (1 minutt siden): Det er lite informasjon her og ikke slik at vi er best til å stille diagnoser heller. Det kan skyldes stress. At man glemmer ting er ofte et symptom. Alkoholbruk/-misbruk ? Det kan være elefanten i rommet. Eller som andre nevner, rett og slett overgangsalderen. Jeg er også i den alderen og en kan jo merke at det nå går nedover. De fleste personlige rekorder vil aldri bli bedre mv. Nå handler mye om vedlikehold. Andre vil vel merke det også? Vi tror hun drikker, men er usikre. Hun drakk en del før, men har påstått lenge at hun har sluttet. Men kan se ut som at hun drikker likevel. Psykologen min forelso alkoholbasert'demens'. Ville bare se om det kunne være noe annet. Uavhengig er hun jo ikke villig til å høre så🥲 1
A new man Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 (endret) PizzaSkorpe skrev (6 minutter siden): Vi tror hun drikker, men er usikre. Hun drakk en del før, men har påstått lenge at hun har sluttet. Men kan se ut som at hun drikker likevel. Psykologen min forelso alkoholbasert'demens'. Ville bare se om det kunne være noe annet. Uavhengig er hun jo ikke villig til å høre så🥲 Fuck! Jeg føler med deg. Jeg har opplevd både alkoholisme og demens i familien og jeg ønsker ikke det for andre ❤️ Alkotåka letter heldigvis raskt hvis man slutter å drikke. Det er underkommunisert hvordan alkohol sløver deg, det er ikke bare hasj som har den virkningen. Endret 20. mai 2024 av A new man
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 Jeg, og flere rundt meg, har blitt glemske etter covid. Anonymkode: d0d7e...8db 1 1
Bælfeit Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 PizzaSkorpe skrev (16 timer siden): Har en svigermor, ca 52 år, som er litt glemsk. Ikke på alt, men jeg og sambo har regert mye på det i samtale hvor hun kan glemme hendleser og tidligere samtaler. Nå har også en kollega klaget på at hu er glemsk, og hu har innrømt selv at hu er glemsk, men mener at det ikke er noe. Er noen kvinner bare stressa og glemske eller kan det være noe mer? Piggsvinsopp (Lion's mane) anbefales.It's thought that lion’s mane mushrooms may help older adults with their cognitive function, like helping to boost their memory.Den kan dyrkes selv(hør hvordan på div soppgrupper på fb eller nett generelt)
Roci Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Overgangsalder plager kan gi tåkehode, dårlig nattesøvn, lavere stressterskel bla, og alt dette gjør at man blir mer glemsk. Anonymkode: 21933...8c9 Dette, TS. Jeg er selv i OA og har erfart disse tingene. Enkelte blir så plaget at de må sykemeldes, eller tror de har fått tidlig demens. Hvis det er OA, noe som er nærliggende alderen hennes tatt i betraktning, kan hormontildkudd hjelpe. Hun bør uansett ta seg en tur til legen.
Fighter83 Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 PizzaSkorpe skrev (16 timer siden): Har en svigermor, ca 52 år, som er litt glemsk. Ikke på alt, men jeg og sambo har regert mye på det i samtale hvor hun kan glemme hendleser og tidligere samtaler. Nå har også en kollega klaget på at hu er glemsk, og hu har innrømt selv at hu er glemsk, men mener at det ikke er noe. Er noen kvinner bare stressa og glemske eller kan det være noe mer? Når kvinner kommer over i overgangensalderen så kan de oppleve å bli glemsk, depressiv, ukonsentrert osv. Hetetokter kan komme litt senere. Spør om hun kan gå til legen med dette for å sjekke opp hva det kan være. Om plagene er relatert til overgangsalder så kan hun få tbl for dette med god effekt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 PizzaSkorpe skrev (16 timer siden): Har en svigermor, ca 52 år, som er litt glemsk. Ikke på alt, men jeg og sambo har regert mye på det i samtale hvor hun kan glemme hendleser og tidligere samtaler. Nå har også en kollega klaget på at hu er glemsk, og hu har innrømt selv at hu er glemsk, men mener at det ikke er noe. Er noen kvinner bare stressa og glemske eller kan det være noe mer? Overgangsalder kan gjøre at en glemmer og. Anonymkode: 80f72...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå