Gå til innhold

Bekymrer meg for spotant abort, er det nødvending?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en mini på 15 mnd som veier nå litt over 12 kg, jeg bærer hen innimellom og føler jeg utsetter meg selv for spotant abort pga vekten jeg bærer og ny liten på vei .. er ca 8 uker på vei. Er det grunn for bekymring og bør jeg løfte hen mindre?

Anonymkode: 32fdc...0c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Embryoet inni deg er 1-2 cm langt og ligger ekstremt trygt laaangt inni den svært solide livmoren. Løfting har ingen verdens ting å si i hverken første eller andre trimester.

Hvis det blir spontanabort, noe det blir i 1/3 tilfeller inntil uke 12, så skjer det pga naturens egen seleksjon pga mangelfullt utviklet foster/morkakeanlegg.

De eneste gangene du skal passe deg for tunge løft, er når du kommer over i tredje trimester og eventuelt begynner å slite med nedpress og avkortet livmorhals. 

Anonymkode: 3bfa7...0d1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å bekymre deg og bære baby du har mindre enn normalt. Skulle en spontanabort skje, skyldes det ikke at du bærer barnet ditt. 

Anonymkode: 55cb9...a2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bæring som har skyld i en spontanabort. Lek med og bær på barnet ditt du ☺️

Anonymkode: ca2de...ed5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går gjennom en spontanabort så er det IKKE fordi du bærer rundt på en unge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Embryoet inni deg er 1-2 cm langt og ligger ekstremt trygt laaangt inni den svært solide livmoren. Løfting har ingen verdens ting å si i hverken første eller andre trimester.

Hvis det blir spontanabort, noe det blir i 1/3 tilfeller inntil uke 12, så skjer det pga naturens egen seleksjon pga mangelfullt utviklet foster/morkakeanlegg.

De eneste gangene du skal passe deg for tunge løft, er når du kommer over i tredje trimester og eventuelt begynner å slite med nedpress og avkortet livmorhals. 

Anonymkode: 3bfa7...0d1

Ved 6 uker er sjansen for spontanabort nede i ca 10 prosent for kvinner under 30. Ved 8 uker er sjansen ca 5%. Så det er ikke 30% fra uke 2-12 liksom, det er 30% kun de første dagene etter embryoet har festet seg, og så reduseres risikoen seg for hver eneste dag.

Anonymkode: 638cb...388

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var gravid med nummer to var jeg så trøtt at jeg kunne sovne midt på stuegulve mens ettåringen løp rundt og kastet seg oppå meg😅 sier ikke at dette akkurat er anbefalt men det å løfte babyen er hvertfall ikke farlig for fosteret🥰

Anonymkode: 18339...671

AnonymBruker
Skrevet

Trening er sunt i svangerskapet så lenge man ikke er ute etter å løfte maksimalt av det man kan klare til enhver tid. Er du vant til å bære rundt på et 12 kg barn så er det virkelig ikke noe problem. De fleste spontanaborter skjer pga kromosomfeil. Så du må jo uansett ta høyde for at mange opplever SA. Og det er ingenting du kan gjøre noe fra eller til med, med mindre man har blitt utredet og oppdaget noe bestemt gen for blodpropper eller liknende. Mest sannsynlig går det greit. Men den bæringen trenger du virkelig ikke tenke på.

Anonymkode: 2e9fb...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du begynner å slite med bekkenet kan det være lurt å finne måter du kan løfte mindre, eller i hvertfall bære rundt på barnet mindre, men hadde ikke bekymret meg for spontanabort :) 

Anonymkode: 99a4a...523

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har en mini på 15 mnd som veier nå litt over 12 kg, jeg bærer hen innimellom og føler jeg utsetter meg selv for spotant abort pga vekten jeg bærer og ny liten på vei .. er ca 8 uker på vei. Er det grunn for bekymring og bør jeg løfte hen mindre?

Anonymkode: 32fdc...0c7

Du kan løfte ungen din gjennom hele svangerskapet.. å ikke skal løfte mens man er gravid er bare tull.. jeg er selv 38 uker gravid og løfter stadig vekk 2 åringen min

Anonymkode: 1a1d3...95a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...