Gå til innhold

Hvorfor skal "alle" ha hvite, grå eller beige vegger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før hadde man alle mulige farger, nå virker det som "alle" skal ha hvite, grå eller beige vegger-

Hva er grunnen til dette?

Hvorfor skal folk ha slike kjedelige og nøytrale farge?

Anonymkode: 875aa...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har da vokst opp med at både foreldre og besteforeldre har nøytrale vegger.

Farge og kontrastvegger var jo noe som tok helt av for ca 10-15 år siden. 

Personlig vil jeg ha lite "støy" og inntrykk i rom der jeg skal slappe av - derfor ingen sterke farger. 

Anonymkode: 6103e...ddd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er enklere å bruke ulike farger ellers i rommet når man slipper å ta hensyn til en knall blå vegg 

Anonymkode: 8d29a...d01

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De tror at de er moteriktige og forstår ikke at grått er i ferd med å gå ut, det kommer noe nytt snart og hva med å tenke seg litt om og velge en farge som en selv liker godt? Må en virkelig ha det som alle andre har for å være innafor? Voksne mennesker?!? 

Grått er fryktelig trist og spesielt når møbler, gardiner, sengetøy og alt! må være grått i tillegg. Våg å leve litt!

Anonymkode: 5618e...bf6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke sett hvite vegger på mangen år. Er det noen så har det?

Anonymkode: 2e90f...abb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke hørt om konseptet "trender"? De kommer og går, gjerne i sykluser. Nå er vi inne i en duse farger-periode (bortsett fra at grått og hvitt har vært ut en stund, men jeg skjønner hva du mener).

Det kommer nok snart en motreaksjon med knæsj-farger igjen, hvor hver eneste stue vil være farget i skrikende farger. Det er vel bare livets sirkel, det. 

Anonymkode: db6de...3b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Beige/ latte er fullstendig ut, og har ikke vært inn siden 2000-tallet, men de mørkere beige tonene, de som heller mot rosa/fersken er på vei in.

grått har vært inn lenge, og kom sammen med shabby chik. Stilen gikk, men fargen bestod selvom den gikk over til «indistriuell betong». Denne er på vei ut nå.

hvitt er nøytralt, og er aldri utrendy. Da komplimenterer man med andre farger i møblement og interiør. 

Det er sjelden jeg ser fargene du nevner i moderne/nyoppussede hjem. Både blått og grønt har lenge vært in, og duse rosa toner også, det samme med de rustne mørke tonene, spesielt.

Anonymkode: 0b20b...20e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hvite vegger i stua. Jeg har også masse fargerike malerier og grafikk på de veggene, en rød og en grønn sofa, en stor benk fra Montana i mange farger osv. De hvite veggene gjør at fargene på dette virkelig «popper», binder sammen rommet og gjør at det hele ikke blir fullstendig fargekaos. 

Det er ikke veggfargen som gjør mange norske hjem gørrkjedelige, det er det totale mangelen på farger. 

Anonymkode: 586ed...783

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Før hadde man alle mulige farger, nå virker det som "alle" skal ha hvite, grå eller beige vegger-

Hva er grunnen til dette?

Hvorfor skal folk ha slike kjedelige og nøytrale farge?

Anonymkode: 875aa...bfb

Jeg har hatt brune og oransje vegger på 70-tallet, ferskenfarge (rosa 😜) på 80-tallet, mørkt rødt, gult, grønt og blått på 90-tallet, lasurmaling på 2000-tallet, så nå ville jeg ha en mer lun og roligere stil.

Da ble det er varm beige-farge, og jeg er kjempefornøyd.  😊

Anonymkode: 1e872...0c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ikke sett hvite vegger på mangen år. Er det noen så har det?

Trodde hvitt var helt ut jeg, og grått også… 

Anonymkode: cb1a6...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trodde hvitt var helt ut jeg, og grått også… 

Anonymkode: cb1a6...fed

Ja, var det jeg og trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pusset opp en etasje her med kjellerstue, to gjesterom og gang. Alle rom har grønne vegger, ulike nyanser som matcher hverandre. Helt lyse gulv. Ble veldig fint. Jeg er heller ikke glad i hvitt/grått/sort, men har skagengrå i stue/spisestue/kjøkken. En ganske varm tone.

Anonymkode: fb4ae...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilke farger liker du, da, TS?

Vi har grønn stue, en dus og mild grønnfarge. Jeg husker ikke hva den heter, men den er nydelig.

Anonymkode: b88de...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hvitt/beige blitt in igjen? Husker alle hadde det når jeg vokste opp (født i 1990), men de siste 5 årene har alle jeg vet om, og alle finn-annonser jeg ser, hatt duse grønnfarger på de fleste vegger, evnt dus rosa og/eller gråblått i noen rom. Det blir jo ikke mer spennende og fresht enn hvitt, fortsatt rolige og duse farger, men passer kanskje bedre for de som har lite på veggene, og ikke liker å bytte farge i stua (vi bryr oss ikke om mote, jeg bytter duker og sofaputer etter sesong, det er lett med hvite vegger)

Anonymkode: e3307...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn grå vegger og grått kjøkkeninteriør. Det minner meg om noe som kunne stått på et rumensk barnehjemsinstitusjons-kjøkken.

Da er det nesten bedre med hvite vegger, enn grått, om jeg MÅTTE velge mellom de to. 

Min yndlingsfarge er grønn, og hadde gjerne hatt grønne vegger overalt.

Anonymkode: 0a154...677

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Jakterpåidioter1

Jeg har hvite vegger hjemme og kommer ikke til å male dem i en annen farge fordi det er "ut".

Det er mye mer praktisk å bytte farge på gardiner og annet interiør enn å male veggene hver gang moten endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt og beige er mer universalt enn grått. Grå vegger gir meg assosiasjon til klinikker, ikke hjem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del hvitt og grått i mitt hus. 

Men er en stolt eier av et hus uten en eneste beige eller bruntonet vegg. Det er bare ikke for meg. 

Skulle jeg malt nå så ville jeg gått for mer blågrå, blå, blågrønn, grønne og grågrønne toner. Ikke skarpe farger, men mer duse toner av det. Og særlig har fargen blågrønn i forskjellige nyanser fanget meg helt. I alt fra petrol til turkis. 

Mye fint her: https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/turkise-og-blagronne-farger/

Fullstendig klar over at det sitter noen og rister på hodet til meg nå, men det bryr meg midt på leggen. Hva som er moderne eller hva som er stil blir helt opp til meg å vurdere for min egen del. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lyse farger gir mindre forstyrrelser enn sterke farger. Lyse farger reklekterer mere lys, og gir mere romfølelse, enn mørke farger. Ikke alle liker kontrastvegger. Det er enklere å innrede, med tanke på farger, om veggene har en renere og mere nøytral og lys farge, enn om de er mørke, eller har sterke farger. Mennesker er ulike, og ikke alle føler det samme som deg. Synes man ikke noe om de fargene så står man som oftest fritt til å velge noe annet, uavhengig av hva andre har valgt før deg.

Anonymkode: f4206...8ec

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...