Gå til innhold

Rask vektnedgang til ferien

Humas

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig (bmi = akkurat bikket til fedme) pga div, dessverre lagt på meg 10-15 kg fra i fjor.

Krise med klær som ikke passer. Jeg skal inn i de gamle klærne igjen 

Vet d ikke anbefales, men jeg nå ned så mye som mulig på 7 uker. Med rask nedgang, ‘normal vektnedgang tar jeg tak i over ferien.

Keto m få kalorier tror jeg vil fungere. Noen som har tips for hvordan få ekstra boost? Jeg kan trene litt, men kroppen tåler ikke mye.

Hva skal til for å gå ned 10-12 kg på 7 uker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville droppet trening, det vil skape økt appetitt og gjøre det lettere for deg å sprekke. Start heller med trening når du tenker å ligge på et høyere kcal-inntak.

Periodisk faste med lavt kcal-inntak er nok "sikreste" metoden, om du vil ha bevegelse så ville jeg holdt meg til gåturer med lav intensitet. 

Anonymkode: a1748...306

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisevindu på 6 timer ila dagen. Kaffe og vann er greit når man faster. Kutt alle karbohydrater, kunstig søtning. Les deg opp på hva du kan spise på keto så går det så det suser! Husk å få i deg mye salt og drikk masse vann! 

Anonymkode: 4d2b4...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå ned halvannen kilo i uka er absolutt ikke sunt.
Jeg ville ha fokusert så mye som mulig på trening, for å stramme opp, fremfor å tenke vektnedgang. Jeg har strammet inn to hakk på beltet de siste ukene, og gtt ned knapt ett kilo.

Jeg mister også alt av søtsug når jeg trener, så jeg spiser ganske automatisk mindre kalorier om jeg trener ofte nok.

Anonymkode: 9947b...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (6 timer siden):

Jeg er overvektig (bmi = akkurat bikket til fedme) pga div, dessverre lagt på meg 10-15 kg fra i fjor.

Krise med klær som ikke passer. Jeg skal inn i de gamle klærne igjen 

Vet d ikke anbefales, men jeg nå ned så mye som mulig på 7 uker. Med rask nedgang, ‘normal vektnedgang tar jeg tak i over ferien.

Keto m få kalorier tror jeg vil fungere. Noen som har tips for hvordan få ekstra boost? Jeg kan trene litt, men kroppen tåler ikke mye.

Hva skal til for å gå ned 10-12 kg på 7 uker?

En halvkilo i uka er vel en godt prinsipp, så går man kanskje ned litt mer den første tiden og mindre etterhvert,så på 7 uker vil jeg tippe 4-5kg er realistisk om du er skikkelig flink.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på det samme! 

Kutt ut søtsaker, chips, alkohol om mulig. Hvis du likevel spiser/drikker det, så begrense og/eller sørg for å ha en "fastedag" (type 5:2 dietten). 

Spis rent kjøtt og fisk. Et stykke, ikke to. Masse grønnsaker. Kutt helt ut potet, ris, søtpotet osv med karbohydrater som gir unødvendige kalorier. En spiseskje drømmelett til fisk og sjysaus til kjøtt. Kutt ut fløte, Crème fraiche, seterrømme, kokosmelk i mat. Spis så rent som mulig. 

Supper uten melkeprodukter/kokosmelk. Hjemmelaget tomatsuppe, gulrotsuppe, spinatsuppe, grønnsakssuppe, løksuppe. 

Salater. Stek kylling i ovenen selv for å unngå fett eller bruk skinke, reker, scampi. Unngå ost og fete dressinger. Bruk litt balamico, olivenolje og krydder eller en dressing qv drømmelett. 

Spis mat som fyller magen. Feks er rugsprø med magert pålegg og mye grønt bra. Men det føles kanskje ikke så mettende med to rugsprø til lunsj. Fyll på med oppkuttede grønnsaker som gulrot, paprika, cherrytomater, stangselleri.

Har du lyst på noe søtt kan du spise en porsjon (husk å finn ut hva en porsjon er, vi beregne ofte egentlig for mye) mrd naturell yoghurt og litt (les litt) honning og masse bær. Oppskåret frukt fungerer også. 

Drikk kun vann, kaffe og te. 

Det skader ikke å trene, men der kan gi deg mer lyst på mat. I så fall ville jeg lagt treningen til før et måltid, slik du ikke trener på kvelden og har spist det du skal, for så å plutselig hive innpå noe unødvendig etter trening. Du kan prøve å gå en tur i raskt tempo daglig. Gjerne 1t. 

Du bør ligge godt under antall kalorier du spiser nå. Minst 500 mindre per døgn tenker jeg. 

Anonymkode: 54a15...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å gå ned halvannen kilo i uka er absolutt ikke sunt.
Jeg ville ha fokusert så mye som mulig på trening, for å stramme opp, fremfor å tenke vektnedgang. Jeg har strammet inn to hakk på beltet de siste ukene, og gtt ned knapt ett kilo.

Jeg mister også alt av søtsug når jeg trener, så jeg spiser ganske automatisk mindre kalorier om jeg trener ofte nok.

Anonymkode: 9947b...62b

Faktisk kan rask vektnedgang være sunt, det du påstår her er en gammel myte. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

Anonymkode: fd3aa...65a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv rikshospitalets suppekur? Kan være at du går opp igjen veldig lett da. Ellers gir jo gjerne lavkarbo raske resultater om enn ikke bedre over tid enn ordinær kaloritelling.

Anonymkode: f83fd...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faktisk kan rask vektnedgang være sunt, det du påstår her er en gammel myte. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/3EyX3M/studie-rask-vektnedgang-gir-best-langtidseffekt

Anonymkode: fd3aa...65a

Har du anledning til å oppsummere noen av punktene? Den var bak betalingsmur, og jeg er veldig nysgjerrig siden jeg selv har startet vektnedgang.

Anonymkode: 8bce9...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk uansett at 5kg er bedre enn ingenting. Du har ikke mislyktes selv om du ikke går ned over en kilo i uken. Jeg syns at det som fungerer best når jeg skal ta av noen kilo, er å telle kalorier i Lifesum-appen. Og sett en maxgrense for hver dag. En kilo er 7000kcal i underskudd. Fokuser på rent kjøtt/kylling/fisk og mye grønnsaker som fyll. Drikk mye kaffe og vann. Jeg drikker også mye Pepsi max som kos. 

Anonymkode: 82bd4...14e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt meg nye klær til ferien og heller følge et opplegg som er bærekraftig over tid. Det er ikke realistisk og gå ned det man har lagt på seg over et år på 7 uker, du vil også antagelig gå det opp igjen når du er ferdig om du ikke gjør en livsstilsendring. 

Men om du klarer å leve på ekstremt kaloriunderskudd i 7 uker så er det jo bare å prøve. Vei alt du spiser, sørg for å spise ting som metter, men med få kalorier. Logg vær minste ting du putter i munn, pinlig nøyaktig og aldri gå over kaloribudsjettet ditt. Gå turer - forsøk å få 10-20.000 skritt daglig, du vil uansett ikke ha så mye energi til trening. Selv ville jeg ikke gått helt keto med en gang, men spist veldig rent og proteinrikt. Magert kjøtt som kyllingbryst og magert svin, torsk, poteter, grønnsaker og magre meieriprodukter som mager cottage cheese og mager kesam. Stek maten din i vann. Om du trenger å bli nogenlunde mett til måltidene for å føle deg tilfreds spis toppen 2 måltider om dagen, til de tidspunktene da du er mest sulten. For meg ville det vær frokost og sen middag. 

Pass deg også for ekstremsult, skal du leve på et så lavt kaloriinntak som du må for å få til dette vil du antagelig få store cravings. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...