Gå til innhold

Opplever sammentrekninger helt plutselig etter overgrep. Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for seksuelt overgrep i januar. Jeg har slitt en del med flashbacks i ettertid, spesielt i seksuelle situasjoner. Psykologen min snakker om at jeg mulig kan ha ptsd. Men poenget i dette innlegget er at jeg blir så overraska over kroppen. Og lurer på hva er det som egentlig skjer. Fordi noen ganger, ikke sånn veldig ofte, men i blandt kan jeg kjenne en slags sammentrekning der nede i vaginaen. Det kan komme helt ut av det blå. Jeg var å svømte tidligere, og plutselig kjenner jeg en sammentrekning, akkurat som om det spenner seg veldig. Så jeg måtte bare stoppe midt i svømmebassenget og holde meg fast fordi det var så dypt. Og ta kontroll over situasjonen. Jeg følte meg så naken og ekkel. Det samme skjedde nå nettopp. Jeg sto på badet, vasket hender og i det jeg tørket hendene, så kjenner jeg denne sammentrekningen igjen helt ut av det blå. Og jeg tar beina i kryss på instinkt, for å prøve å roe det og bøyer meg. Det er er så rar sammentrekning fordi det føles så følsomt. Veldig ubehagelig. Hva kan dette være? Kan det være et kroppslig flashbacks? 

Anonymkode: 400f7...d3d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du lest om vaginisme? Det kan hørtes litt ut som det. Samme symptomer som du nevner her. En av behandlingene kan være Kognitiv atferdsterapi: Skal hjelpe å forstå hvordan tankene påvirker følelser og atferd. Det er en effektiv behandling for angst, depresjon og posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Det er vanlig for kvinner å oppleve dette etter overgrep. Faktorer som kan bidra til vaginisme er: angstlidelser, fødselsskader som rifter og sår i skjeden, tidligere operasjoner, frykt for samleie eller negative følelser rundt samleie, kanskje på grunn av tidligere seksuelt misbruk, voldtekt eller traumer.  Du bør ialefall ta dette ganske alvorlig. Kanskje få en henvisning til gynekolog og få sjekket det ut fortest mulig. Slik at du også kan starte behandling fortest mulig.. Her kan du lese mer om vaginisme .

Endret av Rosa Gnom
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble utsatt for seksuelt overgrep i januar. Jeg har slitt en del med flashbacks i ettertid, spesielt i seksuelle situasjoner. Psykologen min snakker om at jeg mulig kan ha ptsd. Men poenget i dette innlegget er at jeg blir så overraska over kroppen. Og lurer på hva er det som egentlig skjer. Fordi noen ganger, ikke sånn veldig ofte, men i blandt kan jeg kjenne en slags sammentrekning der nede i vaginaen. Det kan komme helt ut av det blå. Jeg var å svømte tidligere, og plutselig kjenner jeg en sammentrekning, akkurat som om det spenner seg veldig. Så jeg måtte bare stoppe midt i svømmebassenget og holde meg fast fordi det var så dypt. Og ta kontroll over situasjonen. Jeg følte meg så naken og ekkel. Det samme skjedde nå nettopp. Jeg sto på badet, vasket hender og i det jeg tørket hendene, så kjenner jeg denne sammentrekningen igjen helt ut av det blå. Og jeg tar beina i kryss på instinkt, for å prøve å roe det og bøyer meg. Det er er så rar sammentrekning fordi det føles så følsomt. Veldig ubehagelig. Hva kan dette være? Kan det være et kroppslig flashbacks? 

Anonymkode: 400f7...d3d

Trauma. Kroppen husker. 

Anonymkode: ecaf9...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...