Gå til innhold

Anmeldelse med falsk forklaring uten bevis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er straffen for å anmelde en person med falsk forklaring og kun påstander uten bevis?

Hva kan den som blir anmeldt gjøre i etterkant? Levere anmeldelse på den som anmeldte?

Anonymkode: 6af2a...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

§ 225.Anklage om oppdiktet straffbar handling
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

• a. for retten, påtalemyndigheten eller en annen offentlig myndighet anmelder en straffbar handling som ikke er begått, eller
  • b.    foretar noe for å vekke mistanke om at en straffbar handling er begått, uten at den er det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva er straffen for å anmelde en person med falsk forklaring og kun påstander uten bevis?

Hva kan den som blir anmeldt gjøre i etterkant? Levere anmeldelse på den som anmeldte?

Det lovstridige her er å gi falsk forklaring. Det er fullt lovlig å anmelde noe selv om man ikke har bevis. 

Anonymkode: d11bb...ca4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skarru anmelde noen på falskt grunnlag? Sov en dag eller to på det. Kanskje du ikke er like paddesur med tiden.

AnonymBruker
Skrevet
KnekkogPrim skrev (2 timer siden):

Skarru anmelde noen på falskt grunnlag? Sov en dag eller to på det. Kanskje du ikke er like paddesur med tiden.

Nei jeg skal ikke, men noen truer med å anmelde meg for noe de påstår jeg har gjort, men som ikke det finnes noe bevis på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei jeg skal ikke, men noen truer med å anmelde meg for noe de påstår jeg har gjort, men som ikke det finnes noe bevis på. 

Ring politiet og fortell at du blir truet og spør de hva du bør gjøre med dette. Vær i forkant. 

Anonymkode: dbefd...279

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Nei jeg skal ikke, men noen truer med å anmelde meg for noe de påstår jeg har gjort, men som ikke det finnes noe bevis på

Selv om man har fjernet bevisene og gravd ned liket betyr ikke det at det ikke har skjedd et drap...  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ring politiet og fortell at du blir truet og spør de hva du bør gjøre med dette. Vær i forkant. 

Anonymkode: dbefd...279

Og lagre alle skriftlige meldinger (screenshot i tilfelle vedkommende sletter meldinger f.eks på messenger). Ta opptak av samtaler (jo, du har lov til det uten å si fra når du selv er med i samtalen).

Anonymkode: 05307...123

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Selv om man har fjernet bevisene og gravd ned liket betyr ikke det at det ikke har skjedd et drap...  

Det forstår jeg også, men det er ingen bevis på at jeg skal ha gjort dette som vedkommende påstår jeg har gjort. Det er såpass sensitive personopplysninger det handler om som jeg ikke på noen som helst måte kan ha vist om. Vedkommende hater meg rett og slett av forskjellige personlige årsaker og derfor påstår personen at det er jeg som har gjort det mot vedkommende. Vedkommende har ingenting å legge frem som bevis så derfor jeg spør. 

Men jeg håper at jeg faktisk blir innkalt til politiet så jeg får gitt avhør. 

Skrevet

Jeg ble anmeldt uten at det var noe som helst virkelighet i det. Ble anbefalt av politiet å gå til motanmeldelse, altså anmelde for falsk anklage.

I mitt tilfelle ble anmeldelsen mot meg henlagt, jeg hadde bevis på at det IKKE hadde skjedd, men orket ikke bråket med å anmelde selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 12.12):

Det er selvfølgelig lovlig å anmelde en forbrytelse uten bevis. Bevisinnhenting er politiets jobb. Ikke privatpersoners. Falsk forklaring derimot, altså at man VET at noe ikke skjedde, men påstår at det skjedde, er straffbart. Men på samme måte som med andre forbrytelser, må påtalemyndigheten bevise at personen BEVISST og MED VILJE forklarte seg falskt. 

Anonymkode: 1b740...1b3

AnonymBruker
Skrevet
Menchit skrev (3 minutter siden):

Jeg ble anmeldt uten at det var noe som helst virkelighet i det. Ble anbefalt av politiet å gå til motanmeldelse, altså anmelde for falsk anklage.

I mitt tilfelle ble anmeldelsen mot meg henlagt, jeg hadde bevis på at det IKKE hadde skjedd, men orket ikke bråket med å anmelde selv.

Bevis for at det IKKE har skjedd, holder ikke som bevis i saken mot falsk forklaring. For å dømme noen for falsk forklaring, må du ha bevis for at vedkommende har forklart seg falskt med vilje.

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Nettopp. Og det er ikke menigmanns oppgave å grave opp liket og kjøre det til politistasjonen som betingelse for å kunne anmelde.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Og det er ikke menigmanns oppgave å grave opp liket og kjøre det til politistasjonen som betingelse for å kunne anmelde.

Nei, da kan man selv bli anmeldt for bevisforspillelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bevis for at det IKKE har skjedd, holder ikke som bevis i saken mot falsk forklaring. For å dømme noen for falsk forklaring, må du ha bevis for at vedkommende har forklart seg falskt med vilje.

Det holdt til å henlegge den opprinnelige anmeldelsen. 

Tror faktisk det hadde holdt som bevis for at anmeldelsen var falsk, i dette tilfellet, siden beviset besto av sms kommunikasjon. Men er klar over at det ikke er noen selvfølge 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ei som ble siktet for det her jeg bodde da husker jeg det sto i avisen at strafferammen på det var opptil 2 år. 

Anonymkode: c42a7...e61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 17.02):

Men at det ikke finnes bevis, betyr jo ikke at handlingen ikke har skjedd. Men om politiet ikke finner bevis, så blir nok saken henlagt.

Anonymkode: 0c18d...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...