Gå til innhold

Air tags i barnets sko

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så et tips på tiktok om å sy inn air tags i barnas sko for å vite hvor de er i tilfelle kidnapping.

Tenker det var et genialt tips, også hvis barnet skulle gå seg bort eller på annen måte forsvinne.

Noen som har gjort dette her? Er jeg helt hysterisk og gal om jeg gjør det?

Anonymkode: dea65...11e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av alder på barna synes jeg det er et litt vel inngripende tiltak 

Anonymkode: 3d840...da9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De eneste kidnappingssaker vi har i Norge er utenlandsk familie som tar barnet ditt med tilbake til hjemlandet (ofte for giftemål eller omskjæring) og sporadisk noen svært få saker hvor mor eller far tar med seg barnet ut av landet mot den andre forelderens vilje. Med tanke på dette er det du beskriver ekstremt hysterisk. Håper du ikke overfører hysterien din til barna dine. Barn er trygge i Norge.

Anonymkode: 8e59e...d99

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sist gang et barn ble kidnappet med tragisk utfall i Norge var vel Therese-saken på 80-tallet?

Anonymkode: 99de0...55e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at ja, du er hysterisk dersom du er redd for kidnapping. Har barnet ditt en historie med å stikke av eller gå seg bort? Hvor kommer denne frykten din fra? Tiktok er jo full av amerikanere som lever under helt andre forhold enn du gjør. 

Jeg har en åtteåring. Han har aldri hatt AirTags sydd inn i noe som helst, men han har en mobil med finn min iPhone. Der ser jeg hvor han er når han er ute. Han ser meg også. Det er en trygghet som funker når jeg bare trenger å vite hvor han er. 

Anonymkode: b59fc...271

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er hysterisk dersom det er redsel for kidnapping som er grunnen til at du vurderer der. 

Anonymkode: 5c2fd...7d3

Skrevet

Jeg er mer bekymret for at barnet skal gå seg bort og ikke finne veien hjem igjen enn kidnapping

• Liker 2
Skrevet

NEI

For det første, veldig inngripende i privatliv. Og kidnapping er et veldig lite reelt problem i Norge. Et mye større problem er hvor mye mindre selvstendighet vi lærer opp barna være til.... 

Men det viktigste er at når en airtag skilles fra eieren sin, så får andre opp signaler om at den er i nærheten. De kan til og med spille av en lyd på den for å finne den. Snakk om å sette barnet i en potensielt enda verre situasjon, for ikke å snakke om hvordan kidnapperen som har funnet airtagen kan bidra til enda mer forvirring dersom han dumper den eller puttet den i en annen bil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle som sier kidnapping er uvanlig i Norge, vi har flere saker med voldtekt og drap eks Baneheia saken, Birgitte Tengs osv 

Anonymkode: 9a6fd...c15

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vurdert det samme. 4-åring som stikker hit og dit om man snur seg i 5 sekunder. MEN, jeg jobber også med transport av farlig gods, og vet at det finnes lithiumbatterier i disse tag’sene. Blir de tråkket på/skadet, kan de ta fyr, og jeg tviler på at 4-åringen min hadde skjønt hva som skjedde før det ble skade. 

Anonymkode: c1a94...6ac

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De eneste kidnappingssaker vi har i Norge er utenlandsk familie som tar barnet ditt med tilbake til hjemlandet (ofte for giftemål eller omskjæring) og sporadisk noen svært få saker hvor mor eller far tar med seg barnet ut av landet mot den andre forelderens vilje. Med tanke på dette er det du beskriver ekstremt hysterisk. Håper du ikke overfører hysterien din til barna dine. Barn er trygge i Norge.

Anonymkode: 8e59e...d99

Dette stemmer jo ikke. Den siste saken var jo Sigrid saken og den er langt fra den eneste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri helt skjønt behovet for å overvåke barna og ungdommen sin.

Selv vokste jeg opp uten mobil. Og vi kunne gå ut døra kl 8 om morgenen og først være hjemme på kvelden. Var i gata eller på stranda osv. Vi sa altid i fra hvor vi gikk så foreldre viste sån någelunde hvor vi var. Ikke rart unger ikke lærer å ta litt ansvar selv 

Anonymkode: 5cf61...884

AnonymBruker
Skrevet
Emmajunga skrev (10 minutter siden):

NEI

For det første, veldig inngripende i privatliv. Og kidnapping er et veldig lite reelt problem i Norge. Et mye større problem er hvor mye mindre selvstendighet vi lærer opp barna være til.... 

Men det viktigste er at når en airtag skilles fra eieren sin, så får andre opp signaler om at den er i nærheten. De kan til og med spille av en lyd på den for å finne den. Snakk om å sette barnet i en potensielt enda verre situasjon, for ikke å snakke om hvordan kidnapperen som har funnet airtagen kan bidra til enda mer forvirring dersom han dumper den eller puttet den i en annen bil. 

For å få til det du beskriver må man være koblet til airtaggen.  Da må en knapp på taggen holdes inn og mobilen samtidig koble på. Det er knotete og ikke noe som skjer av seg selv. 

Anonymkode: 3aa25...bf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri helt skjønt behovet for å overvåke barna og ungdommen sin.

Selv vokste jeg opp uten mobil. Og vi kunne gå ut døra kl 8 om morgenen og først være hjemme på kvelden. Var i gata eller på stranda osv. Vi sa altid i fra hvor vi gikk så foreldre viste sån någelunde hvor vi var. Ikke rart unger ikke lærer å ta litt ansvar selv 

Anonymkode: 5cf61...884

Tja det finnes da også en del som er kidnsppet og voldtatt

Anonymkode: b12b9...911

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å få til det du beskriver må man være koblet til airtaggen.  Da må en knapp på taggen holdes inn og mobilen samtidig koble på. Det er knotete og ikke noe som skjer av seg selv. 

Anonymkode: 3aa25...bf8

Nei, det stemmer ikke. Jeg og mannen var i nærheten av en annens airtag en dag hvor eier ikke er tilstede. Vi visste ikke om tagen og rørte den aldri. Plutselig, dukket det opp varsler på begge våres telefoner (en iPhone og en Android) om at en sporingsenhet var i nærheten, vi kunne spille av lyd på den for å finne den og vi kunne se på et kart hvor vi og airtagen hadde reist den dagen. Vi forsto ingenting siden vi ikke visste om tagen, men det var ikke akkurat vanskelig å finne den. Når vi senere på kvelden leverte tilbake til eier og fortalte hva som hadde skjedd, ble vedkommende like forundret som oss, siden han hadde lagt tagen der for å forhindre stjeling... Men dersom jeg og mannen hadde tenkt det hadde vi jo bare kastet airtagen så fort den sa ifra at den var der. 

Står mer om det her: https://support.apple.com/no-no/119874

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sist gang et barn ble kidnappet med tragisk utfall i Norge var vel Therese-saken på 80-tallet?

Anonymkode: 99de0...55e

Baneheia?

Anonymkode: 90335...d31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Baneheia?

Men alle disse sakene hvor barn/ungdom ble drept, ville det jo ikke hjulpet å ha AirTag på skoa. Hun nevnte vel theresesaken, fordi den ikke ble oppklart. Barnet kan ha blitt kidnappet. 
Når det er sagt så er det sånn at du får varsel dersom en AirTag følger etter deg over tid, så en kidnapper ville fått beskjed. 

Anonymkode: 3d840...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så et tips på tiktok om å sy inn air tags i barnas sko for å vite hvor de er i tilfelle kidnapping.

Tenker det var et genialt tips, også hvis barnet skulle gå seg bort eller på annen måte forsvinne.

Noen som har gjort dette her? Er jeg helt hysterisk og gal om jeg gjør det?

Anonymkode: dea65...11e

Overvåkning av barn med gps - avhengig av alder - er ikke greit, heller ikke lovlig. 

Anonymkode: f263f...99f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Alle som sier kidnapping er uvanlig i Norge, vi har flere saker med voldtekt og drap eks Baneheia saken, Birgitte Tengs osv 

Anonymkode: 9a6fd...c15

Airtags ville ikke forhindret utfallet av hverken Baneheia eller Birgitte Tengs.

Anonymkode: 085c5...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Airtags ville ikke forhindret utfallet av hverken Baneheia eller Birgitte Tengs.

Anonymkode: 085c5...32e

Det finnes uoppklarte saker. Bjørnar- saken ifra 91. Ingen vet hva som skjedde med han, det er jo alltid en mulighet for at en form for gps kunne vært med på å finne han. 

Når det er sagt, jeg er ingen tilhenger for å spore barn med gps til enhver tid  så mine barn får aldri Airtags i skoene sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...