Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt ny jobb og har vært på jobbintervju. Det gikk bra, og nå vil de sjekke referanse. De ber om to referanser. Jeg har allerede oppgitt leder fra forrige arbeidsgiver som referanse, og skal oppgi for nåværende arbeidsgiver. 

Jeg er i utgangspunktet ikke bekymret for dårlig referanse med hensyn til faglig kvalifikasjoner eller personlig egnethet, men jeg er redd for at en referanse hos nåværende arbeidsgiver skal fortelle om sykefravær, og at det skal påvirke mulighetene hos ny arbeidsgiver. Jeg har nemlig vært sykemeldt i ca et halvt år (og er det fremdeles).

Sykemeldingen skyldtes utbrenthet. Jeg var først 100 prosent sykemeldt, men jobbet likevel litt. Deretter prøvde jeg gradert fordi jeg selv mente jeg var klar for det. Fordi arbeidsgiver ikke respekterte sykemeldingen/graderingen og ikke viste vilje til å tilpasse arbeidet, endte jeg med å gå tilbake til 100 prosent sykemelding etter halvannen måned i gradering. 

Jeg vil antageligvis være sykemeldt frem til sommerferien. Jeg arbeider likevel litt, fordi jeg har selvstendig ansvar for oppfølging av flere kunder/saker, og det er vanskelig/ikke ønskelig å flytte de til kollegaer. Dette fungerer fordi jeg selv har kontroll over hvor mye jeg arbeider. Planen er å være tilbake fullt eller delvis i arbeid etter sommeren. Dersom jeg får akseptabelt jobbtilbud , takker jeg ja, og vil da jobbe fullt fra dag én (det er jo 3-4 mnd frem i tid, og tatt i betraktning hvor bra jeg er blitt nå, antar jeg at jeg er 100 prosent arbeidsfør igjen da).

Problemet er at jeg ikke stoler på nåværende ledelse. Dårlig ledelse er jo en sterkt medvirkende årsak til at jeg ikke er tilbake i fullt arbeid, og til at jeg nå søker nytt arbeid. Min nærmeste leder er av typen som uten å trekke en mine trykker andre ned for å hevde seg selv, tar æren for andres arbeid, som kan være "hevngjerrig" (spesielt i oppsigelsessituasjoner), og som man aldri helt vet hvor man har. Jeg stoler rett og slett ikke på at min leder vil gi en ærlig referanse. Det er knapphet på min kompetanse, og det vil ikke være enkelt å erstatte den, hvert fall ikke med det første. Akkurat det kan gjøre lederen irritert nok til å gi en dårlig referanse (er jeg redd).

Jeg ser spesielt hvordan jeg og andre kvinner har blitt behandlet under fraværssituasjoner, f.eks. foreldrepermisjon og sykemeldinger osv. Ikke minst også hvordan tidligere kollegaer som har sluttet blir omtalt og behandlet under oppsigelsestid og i tiden etter. 

Hvordan bør jeg håndtere dette?

Bør jeg være i forkant med ny arbeidsgiver og fortelle om sylemeldingen? Eller ikke gjøre noe og håpe på det beste?

Under sykemeldingsperioden har jeg jobbet tett med en annen leder (som er mer real og til å stole på), men også denne vil nok fortelle om sykemeldingen om ny arbeidsgiver spør om fravær.

Setter pris på råd og tanker fra dere. 

Anonymkode: 6655e...f63

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men faktum er at som utbrent er det jo ingen garanti for at du fungerer fullt fra dag 1 i ny jobb, det kan like godt være at du fremdeles er sykemeldt når det kommer dit, eller at du blir sykemeldt etter to uker fordi det var for mye. Selv om du tenker at det går fint, så er det faktisk en enorm risiko for ny arbeidsgiver. Sånn sett er det nesten relevant at du er sykemeldt pga utbrenthet, hadde det vært en brukket arm hadde det ikke hatt noe å si på arbeidskapasiteten din om 3-4 mnd. Nå kommer sikkert mange til å svare deg at det ikke er lov å spørre om fravær, men faktum er at det alltid kommer opp i referansesamtaler, og det vet jeg fordi jeg har vært referanse for svært mange ila et arbeidsliv (ikke som leder, men som kollega og pga verv jeg har innehatt). Så vet jo også arbeidsgivere om at det er mangel på en del kompetanse og at man ikke kan ta alt referansene sier for god fisk, men det å være vekke fra jobb et halvt år pga utbrenthet ER et faresignal, og ikke uten grunn. Det beste hadde jo vært om du hadde adressert dette på en eller annen måte i intervjuet, slik at det ikke kommer helt overraskende ved referansesjekk, men det er for sent å gjøre noe med det nå. 

Anonymkode: 57c29...e7c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men faktum er at som utbrent er det jo ingen garanti for at du fungerer fullt fra dag 1 i ny jobb, det kan like godt være at du fremdeles er sykemeldt når det kommer dit, eller at du blir sykemeldt etter to uker fordi det var for mye. Selv om du tenker at det går fint, så er det faktisk en enorm risiko for ny arbeidsgiver. Sånn sett er det nesten relevant at du er sykemeldt pga utbrenthet, hadde det vært en brukket arm hadde det ikke hatt noe å si på arbeidskapasiteten din om 3-4 mnd. Nå kommer sikkert mange til å svare deg at det ikke er lov å spørre om fravær, men faktum er at det alltid kommer opp i referansesamtaler, og det vet jeg fordi jeg har vært referanse for svært mange ila et arbeidsliv (ikke som leder, men som kollega og pga verv jeg har innehatt). Så vet jo også arbeidsgivere om at det er mangel på en del kompetanse og at man ikke kan ta alt referansene sier for god fisk, men det å være vekke fra jobb et halvt år pga utbrenthet ER et faresignal, og ikke uten grunn. Det beste hadde jo vært om du hadde adressert dette på en eller annen måte i intervjuet, slik at det ikke kommer helt overraskende ved referansesjekk, men det er for sent å gjøre noe med det nå. 

Anonymkode: 57c29...e7c

TS her.

Takk for svar. Enig i at fravær i seg selv er relevant informasjon for en arbeidsgiver. Klart at det kan spørres om i en referansesjekk. De kan jo ikke spørre om helseopplysninger,men fravær på generelt grunnlag kan de spørre om. Det forventer jeg i grunn at de gjør. Og referansen svarer jo de de lyster, så derfor tipper jeg at det vil komme frem.

Har for øvrig ikke vært helt borte fra arbeidslivet i et halvt år. Som jeg skrover har jeg jobbet en del hele tiden, både under 100 prosent sykemelding og naturligvis under graderingen. Jeg er alltid tilgjengelig på epost og telefon, og håndterer både eksisterende kunder der jeg må, delegerer der jeg kan, og tar inn nye oppdrag til virksomheten fordi jeg får en del henvendelser fra potensielle nye kunder. Så jeg er langt fra fraværende i praksis.

Det er ganske sikkert at jeg vil fungere igjen i ny jobb. Grunnen til at lege holder meg sykemeldt nå er fordi min nåværende arbeidsgiver gir f i sykemelding og erfaringen viser at om jeg kommer helt eller delvis tilbake nå, så vil de umiddelbart kjøre meg så hardt med overtidsarbeid at veien er kort til tilbakefall. Den nye jobben er helt anderledes, der er det ikke konstant overtidsjag og korte frister som det er i min nåværende jobb. 

Det er heller ikke for sent å adressere det til potensiell ny arbeidsgiver. Det er bare å ta en telefon til en av de to som holdt inyervjuet. Men jeg vet ikke om det er det riktige å gjøre. Men basert på ditt svar tenker jeg jo at det gjerne er det. Da e jeg i forkant og har mer kontroll på informasjonen som gis. Den blir hvert fall mer nyansert 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi faen, så enkelt er det.

Det er en farlig lederstil du beskriver, alle normale mennesker blir syke av å stå i helseskadelige relasjoner over tid.

Be den "mildeste" referansen om og ikke si noe om sykefravær, ta en hvit løgn på en eller annen måte, "lang reisevei" gjorde meg syk, jeg ber om forståelse for deg og ber deg derfor være så grei og ikke si noe".

Spill hardt mot hardt, vær gråstein og helt klar.

Anonymkode: 7798d...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo fortelle ny arbeidsgiver om situasjonen, det vil jo ikke se bra ut hvis ny arbeidsgiver får vite om denne situasjonen uten at du har sagt noe som helst. Da vil de nok lure veldig og kanskje bare droppe deg som aktuell kandidat. 

Anonymkode: 8409e...7bf

• Liker 1
Skrevet

De fleste arbeidsgivere som har ansatte som er mye syke vil ikke si noe om det. Er sykefraværet et problem for vedkommende, er det ønskelig at den ansatte slutter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også utbrent og skjønte at jeg måtte bytte jobb. Jeg gikk på intervjuer da jeg var tilbake i ca 80 % stilling, og var helt sikker på at jeg kom til å være fullt ut frisk etter oppsigelsestiden. Da jeg signerte ny jobb så var jeg tilbake i 100 %, og har ikke hatt noen problemer med å holde meg frisk og arbeidsfør i de 6 årene siden. Min nærmeste sjef i 10 år hadde sluttet i bedriften ca ett år før jeg søkte meg ut, så jeg brukte han og en til som referanse. Ikke daværende nærmeste sjef, så det var ingen av mine referanser som visste situasjonen da jeg søkte meg ut. Glad jeg slapp å si noe. Har dessverre ikke noen råd, altså, jeg var veldig glad jeg slapp å si det, for da måtte jeg kaste min daværende sjef litt under bussen (var samarbeidet med han som satte meg i situasjonen som til slutt gjorde meg syk). Det var viktig for meg å gi rosende omtale av min arbeidsgiver, fordi den hadde gitt meg masse bra over 10 år, det var bare siste året hvor ting gikk skeis. 

Anonymkode: 01897...19d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

De fleste arbeidsgivere som har ansatte som er mye syke vil ikke si noe om det. Er sykefraværet et problem for vedkommende, er det ønskelig at den ansatte slutter.

TS her. 

Det stemmer nok i tilfeller der arbeidsgiver selv ønsker at arbeidstakeren går. Det er imidlertid ikke tilfelle her. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvor har du dette fra? 

Anonymkode: 26621...6e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var også utbrent og skjønte at jeg måtte bytte jobb. Jeg gikk på intervjuer da jeg var tilbake i ca 80 % stilling, og var helt sikker på at jeg kom til å være fullt ut frisk etter oppsigelsestiden. Da jeg signerte ny jobb så var jeg tilbake i 100 %, og har ikke hatt noen problemer med å holde meg frisk og arbeidsfør i de 6 årene siden. Min nærmeste sjef i 10 år hadde sluttet i bedriften ca ett år før jeg søkte meg ut, så jeg brukte han og en til som referanse. Ikke daværende nærmeste sjef, så det var ingen av mine referanser som visste situasjonen da jeg søkte meg ut. Glad jeg slapp å si noe. Har dessverre ikke noen råd, altså, jeg var veldig glad jeg slapp å si det, for da måtte jeg kaste min daværende sjef litt under bussen (var samarbeidet med han som satte meg i situasjonen som til slutt gjorde meg syk). Det var viktig for meg å gi rosende omtale av min arbeidsgiver, fordi den hadde gitt meg masse bra over 10 år, det var bare siste året hvor ting gikk skeis. 

Anonymkode: 01897...19d

Takk for at du deler og takk for at du viser at det finnes nyanser og at arbeisgiver/leder kan være destruktivt mht. å komme tilbake. Det står ikke nødvendigvis på arbeidstaker alene.

Jeg har heldigvis en leder fra tidligere arbeidsgiver som jeg vet vil gi en utmerket referanse, så jeg må bare finne ut hvordan jeg håndterer referanse fra nåværende arbeidsgiver. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som ansatt har vært referanse for tidligere kollega. Jeg har også selv benyttet kollega som referanse, det behøver vel ikke alltid være leder? 

Anonymkode: 5aa76...32b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de spør alltid om sykefravær. Sikkert det første de spør om 😕 

Anonymkode: b1378...5e1

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo fortelle ny arbeidsgiver om situasjonen, det vil jo ikke se bra ut hvis ny arbeidsgiver får vite om denne situasjonen uten at du har sagt noe som helst. Da vil de nok lure veldig og kanskje bare droppe deg som aktuell kandidat. 

Anonymkode: 8409e...7bf

Er den situasjonen jeg frykter. Etter svarene her lurer jeg på om jeg først snakker med den lederen jeg har jobbet tett med under sykemeldingen, og forsiktig tar opp bekymringen knyttet til sykemeldingen og innvirkning på referanse. Jeg vet hun bare har gode ting å si om mitt arbeid, og jeg håper at hun ikke vil la vikarierende agendaer kommer i veien for referansen. Basert på hva hun sier til meg, kan jeg vurdere om det er lurt å være i forkant og ta det opp med potensiell ny arbeidsgiver før de ringer referansen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett sagt det som det var og slik du forklarer det i hovedinnlegget ditt. Det vil se dumt ut om du prøver dekke over at du er sykemeldt og det vil komme frem under referansesjekk, Du har bedre sjangser om du er oppriktig selv, står respekt av å være ærlig. 

Anonymkode: 1e16e...cfd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville droppet nåværende arbeidsgiver som referanse dersom dette innebar risiko for jobbskifte. Det høres ut som du bør skifte jobb, helt klart.

Om ny arbeidsgiver spør hvorfor du ikke oppgir nåværende som referanse, bør du forberede et så nøytralt svar som mulig. Feks at du ikke jobbet så tett med hen eller lignende. Det kan være en ide å bruke en annen person på nåværende arbeidsplass istedenfor. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor har du dette fra? 

Anonymkode: 26621...6e3

Det sier seg selv at arbeidstakere som er et problem for arbeidsgiver er ønsket bort.

AnonymBruker
Skrevet

Norge er et så lite land, at noen på din mye jobb vet eller får vite at du har vært utbrent. Jeg ville ringt og forklart til ny leder.

Anonymkode: f41ea...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Norge er et så lite land, at noen på din mye jobb vet eller får vite at du har vært utbrent. Jeg ville ringt og forklart til ny leder.

Anonymkode: f41ea...cfc

Det er mange i Norges land som er, eller har vert utbrent. Arbeidsgiver har ingenting med helseopplysninger. 

Anonymkode: c2945...61e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke vanlig å bruke nåværende leder som referanse.

Har du ikke en tidligere leder eller kollega som du kan bruke?

Anonymkode: 279da...dc5

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å ikke oppgi nåværende leder som referanse av den enkle grunn at folk ikke ønsker å opplyse leder om at man søker etter ny jobb.

Hvis de vil ha en referanse på nåværende arbeidsplass så kan du høre med en kollega du stoler på. Eventuelt kan du finne enda en tidligere leder.

Jeg har aldri oppgitt nåværende leder som referanse, ingen har stusset over det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...