Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første året var veldig tungt. Nå går hverdagen men det er fortsatt tungt. Savner han og kommer liksom ikke videre. 

Noen som har konkrete tips for å få det til å slippe? Å ha sex med en annen hjelper ikke bare så det er sagt. 

Anonymkode: 0967f...0b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Første året var veldig tungt. Nå går hverdagen men det er fortsatt tungt. Savner han og kommer liksom ikke videre. 

Noen som har konkrete tips for å få det til å slippe? Å ha sex med en annen hjelper ikke bare så det er sagt. 

Du må på et vis ta et oppgjør med deg selv og fortiden. Du må prøve å nullstille deg selv. Slik jeg oppfatter det, var det han som forlot deg? Vet ikke om dere bor langt fra hverandre, om han eller du oppsøker hverandre. Kanskje et knep er å flytte bort og vekk, men det har andre negative sider som familie, jobb og venner. Et annet trekk kan være å blokkere han fra sosiale medier, slette bilder mm som stadig minner deg om ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gruble på hva som skjedde. Slett han på alle sosiale medier. Slett alle bilder av han (eventuelt samle de i en nettsky men slett de fra telefonen). Dere blir ikke sammen igjen. Lag deg en strategi for når du kan tenke på han. Feks fem minutter hver lunsjpause. Dukker tankene opp utenom da begynner du aktivt å tenke på noe annet som du har forberedt på forhånd. 

Anonymkode: 06bea...527

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du kjærlighetssorg? Hva er det du savner? Er det han, eller er det nærhet og forhold du savner? 

Mange ganger tror jeg vi blandet sammen personen og helt konkrete ting vi savner. Så når du innser at det du savner kan du også få hos andre så løsner det litt.

Anonymkode: fd3c1...0a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har det likt og det eneste som hjelper for min del er å ta tiden til hjelp og håpe det går over. Har prøvd å vært med andre men det blir berre feil og er ikke kjekt å skuffe dei med at en ikke er over den forge 

Anonymkode: 17d6c...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge var dere sammen?

Anonymkode: db761...a56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det likt og det eneste som hjelper for min del er å ta tiden til hjelp og håpe det går over. Har prøvd å vært med andre men det blir berre feil og er ikke kjekt å skuffe dei med at en ikke er over den forge 

Hvor lenge er det sisen bruddet der da? Håper også det går over. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor har du kjærlighetssorg? Hva er det du savner? Er det han, eller er det nærhet og forhold du savner? 

Mange ganger tror jeg vi blandet sammen personen og helt konkrete ting vi savner. Så når du innser at det du savner kan du også få hos andre så løsner det litt.

Anonymkode: fd3c1...0a5

Med andre mener du en annen mann eller mener du familie og venner? 

ts

Skrevet (endret)

Det er ikke ment å være stygt, men du bør seriøst tenke på det:
kan det være at du dyrker kjærlighetssorgen? 

Altså at du tillater deg å se bakover, tenker over alt du ikke får oppleve med han, at du overromantiserer det dere hadde, at du overromantiserer han, at du kun fokuserer på det positive dere hadde.... og at du lar sorgen bli en fantasi som ikke har rot i virkeligheten for å døyve det du egentlig sliter med: savnet etter noen, i kombo med ensomhet. 

For de fleste med kjærlighetssorg sørger egentlig over tap av nærhet - ensomheten, men ser stadig tilbake mot den siste de hadde, og tror at det er en kjærlighetssorg mot vedkommende når det egentlig er sult etter nærhet forplantet i ensomhet.

Du kan jo tenke på om dette passer din situasjon. Hvor rasjonell er du i tankegangen om han, og dere, egentlig? Kanskje du skal begynne å fokusere på alt som du mislikte ved både han og forholdet. Kanskje du skal tenke på det negative dere hadde. Kanskje du skal distansere deg fra han mest mulig, og slutte å tillate deg å kverne på han og dere. Kanskje du skal heve blikket og se framover, og så være glad for at det er det du kan gjøre? Kanskje kan det å finne noen som gir deg nærhet og som døyver ensomheten din, og da mener jeg ikke bare sex, kan være nøkkelen til alt? 

Jeg vet ikke. Jeg tenker bare høyt. Du får vurdere dette selv. Det er kun du som vet det :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (31 minutter siden):

Det er ikke ment å være stygt, men du bør seriøst tenke på det:
kan det være at du dyrker kjærlighetssorgen? 

Altså at du tillater deg å se bakover, tenker over alt du ikke får oppleve med han, at du overromantiserer det dere hadde, at du overromantiserer han, at du kun fokuserer på det positive dere hadde.... og at du lar sorgen bli en fantasi som ikke har rot i virkeligheten for å døyve det du egentlig sliter med: savnet etter noen, i kombo med ensomhet. 

For de fleste med kjærlighetssorg sørger egentlig over tap av nærhet - ensomheten, men ser stadig tilbake mot den siste de hadde, og tror at det er en kjærlighettssorg mot vedkommende når det egentlig er sult etter nærhet forplantet i ensomhet.

Du kan jo tenke på om dette passer din situasjon. Hvor rasjonell er du i tankegangen om han, og dere, egentlig? Kanskje du skal begynne å fokusere på alt som du mislikte ved både han og forholdet. Kanskje du skal tenke på det negative dere hadde. Kanskje du skal distansere deg fra han mest mulig, og slutte å tillate deg å kverne på han og dere. Kanskje du skal heve blikket og se framover, og så være glad for at det er det du kan gjøre? Kanskje kan det å finne noen som gir deg nærhet og som døyver ensomheten din, og da mener jeg ikke bare sex, kan være nøkkelen til alt? 

Jeg vet ikke. Jeg tenker bare høyt. Du får vurdere dette selv. Det er kun du som vet det :) 

Det kan være savn etter forholdet jeg savner, og de gode tingene. Og så forbinder jeg det med han. 

Men har prøvd å date andre, men ikke møtt noen som jeg har hatt lyst på et forhold med. Og da er det kanskje lettere å romantisere det jeg hadde. 

Ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kan være savn etter forholdet jeg savner, og de gode tingene. Og så forbinder jeg det med han. 

Men har prøvd å date andre, men ikke møtt noen som jeg har hatt lyst på et forhold med. Og da er det kanskje lettere å romantisere det jeg hadde. 

Ts

Det er som regel det :) Det er gjerne forholdet du savner, ikke han. Det er kos, oppmerksomhet og nærhet du savner, ikke han. Det er en serie, pizza og en armkrok du savner, ikke han. 

... han var bare den siste du gjorde dette med.

Og så forbinder du dette savnet opp mot han. Men fakta er at så snart du finner en som kan mette dine ønsker og behov, så vil du ganske raskt assosiere eksen mot de negative tingene av han, og du begynner å minnes hvorfor det ble slutt. 

Det som er viktig oppi dette er at du innser at det er nærheten og alt ved det du savner, og ikke han. Kanskje gjør blir det lettere for deg å gripe hverdagen og så distansere deg fra han. Klarer du det så vil du lettere skape relasjoner til andre igjen. 

Et problem er dog at dating i dag er vanskelig, så du må være tålmodig. Og så må du ikke la deg bli lurt av fuckboysa som behandler deg som en knulledukke, for da tyr du straks til dyrking av eksen igjen fordi du savner nærheten.

Men innse at du savner noen, og ikke han, og så rett deg opp og møt framtiden :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (10 minutter siden):

Det er som regel det :) Det er gjerne forholdet du savner, ikke han. Det er kos, oppmerksomhet og nærhet du savner, ikke han. Det er en serie, pizza og en armkrok du savner, ikke han. 

... han var bare den siste du gjorde dette med.

Og så forbinder du dette savnet opp mot han. Men fakta er at så snart du finner en som kan mette dine ønsker og behov, så vil du ganske raskt assosiere eksen mot de negative tingene av han, og du begynner å minnes hvorfor det ble slutt. 

Det som er viktig oppi dette er at du innser at det er nærheten og alt ved det du savner, og ikke han. Kanskje gjør blir det lettere for deg å gripe hverdagen og så distansere deg fra han. Klarer du det så vil du lettere skape relasjoner til andre igjen. 

Et problem er dog at dating i dag er vanskelig, så du må være tålmodig. Og så må du ikke la den bli lurt av fuckboysa som behandler deg som en knulledukke, for da tyr du straks til dyrking av eksen igjen fordi du savner nærheten.

Men innse at du savner noen, og ikke han, og så rett deg opp og møt framtiden :D 

Takk for gode ord, det hjelper. 

Synes det er vanskelig å møte en det kan bli noe mer med. Er jo ikke ofte man møter en man har lyst til det med. Naturlig nok. Er ting som må stemme. 

Alle venner rundt meg lever i parforhold med småbarn. Hjelper nok heller ikke. Blir enda mer ensomt. Selv om jeg gjør fine ting for meg selv. Ønsket om parforholdet og familielivet er jo øverst på ønskelista. Og jeg forbinder han med det. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synes det er vanskelig å møte en det kan bli noe mer med. Er jo ikke ofte man møter en man har lyst til det med. Naturlig nok. Er ting som må stemme. 

Alle venner rundt meg lever i parforhold med småbarn. Hjelper nok heller ikke. Blir enda mer ensomt. Selv om jeg gjør fine ting for meg selv. Ønsket om parforholdet og familielivet er jo øverst på ønskelista. Og jeg forbinder han med det. 

ts

Så bra :) 

Ja det er vanskelig! Og det gjør det nok verre for deg. Samtidig er det ikke lettere at alle vennene dine rundt deg får deg til å føle deg ensom. 

Men desto viktigere er det at du slutter å se bakover mot han, fordi han var din siste, og heller snur tankegangen din til framtiden, og prøver å assosiere slike ting med en annen. Akkurat nå mangler du en annen i bildet i det hele tatt, men tillat deg å savne alt du mangler og som får deg til å føle deg ensom mot en annen. Og så må du få fokuset på å finne denne mannen. Og så legger du fortiden og eksen din bakerst i skuffa for godt. For det er jo egentlig ikke han du sørger over, så ikke dyrk han som menneske og mann fordi du har noen hull i livet som noen må fylle. Greia med denne dyrkingen er at det er et eventyr med plukking av det beste med en fantasi om alt det andre. Jeg er helt sikker på at skulle eksen komme krypende tilbake til deg så ville du opplevd han som en gedigen skuffelse, for han og dere stod ikke i stil til det eventyret du mentalt har baket dere inn i fordi du savner noen. 

Jeg er ingen fasit, da, og det er kanskje ikke alt jeg skriver som treffer deg. Men jeg prøver bare å få fram viktighetsgraden i å vite om du lider av faktisk kjærlighetssorg over èn mann, eller om du lider av tomrom i livet som skaper ensomhet og som sulter etter kjærlighet og nærhet fra noen, samt at du prøver å se framover.

Mannen i ditt liv har du ikke møtt enda. Se fram til å møte han, istedenfor å se tilbake mot noe som ikke fungerte :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge er det sisen bruddet der da? Håper også det går over. 

ts

Det er ca 1,5 år siden. Var dere lenge i lag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

ts

Er det lov å spørre om hvorfor det ble slutt

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Så bra :) 

Ja det er vanskelig! Og det gjør det nok verre for deg. Samtidig er det ikke lettere at alle vennene dine rundt deg får deg til å føle deg ensom. 

Men desto viktigere er det at du slutter å se bakover mot han, fordi han var din siste, og heller snur tankegangen din til framtiden, og prøver å assosiere slike ting med en annen. Akkurat nå mangler du en annen i bildet i det hele tatt, men tillat deg å savne alt du mangler og som får deg til å føle deg ensom mot en annen. Og så må du få fokuset på å finne denne mannen. Og så legger du fortiden og eksen din bakerst i skuffa for godt. For det er jo egentlig ikke han du sørger over, så ikke dyrk han som menneske og mann fordi du har noen hull i livet som noen må fylle. Greia med denne dyrkingen er at det er et eventyr med plukking av det beste med en fantasi om alt det andre. Jeg er helt sikker på at skulle eksen komme krypende tilbake til deg så ville du opplevd han som en gedigen skuffelse, for han og dere stod ikke i stil til det eventyret du mentalt har baket dere inn i fordi du savner noen. 

Jeg er ingen fasit, da, og det er kanskje ikke alt jeg skriver som treffer deg. Men jeg prøver bare å få fram viktighetsgraden i å vite om du lider av faktisk kjærlighetssorg over èn mann, eller om du lider av tomrom i livet som skaper ensomhet og som sulter etter kjærlighet og nærhet fra noen, samt at du prøver å se framover.

Mannen i ditt liv har du ikke møtt enda. Se fram til å møte han, istedenfor å se tilbake mot noe som ikke fungerte :) 

Vet ihvertfall at jeg tenker mye på det som fungerte, lykkelige øyeblikk, følelsen av å bare vil være med han osv. Og det har jo skjedd, hvis ikke hadde jeg jo ikke vært sammen med han. Klarer ikke å helt å fokusere på det som var vanskelig. 

Tenker at det kan gå over om jeg får samme følelser for en annen, men det skjer jo ikke hver dag det. 

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Klarer ikke å helt å fokusere på det som var vanskelig. 

ts

Hvorfor ikke? Det var garantert mye du skulle vært foruten, og som du nå er glad for at du ikke lever i. Kan du ikke for deg selv notere ned alt du synes var vanskelig, alt du ikke likte, alt som du mislikte ved han og alt som du håper en ny mann ikke har, gjør, sier, er osv. 

Det er fokuset på det negative og vanskelige ved han som er viktig for å nøytralisere eventyret du har baket deg inn i om dere og han, slik at du kan gå videre. 

Hvis du skal sitte der og fortsette å romantisere og skape deg drømmeeventyr om han og dere sammen, så vil du få en lang tid foran deg med akkurat det samme som du føler du sitter fast i nå. 

Du må grave deg inn i det negative om han og dere slik at du skaper deg en mer riktig realitetsoppfattelse. 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvfølgelig prøvd å både tenke på det negative, og skrive det ned. Kanskje jeg må gjøre en større innsats. 

Jeg frykter også at jeg ikke kommer til å føle det samme for en annen, noe som også kan forsterke smerten. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn som deg TS og det er nå litt over snart to år siden bruddet. Var et brudd fra helvete, så jeg var helt satt ut i et år etterpå. Noe jeg gjorde som jeg synes hjalp var at jeg skrev ned alle gangene han var slem, skuffet, såret eller sviktet meg. Han var en veldig slem mann så det var mye å ta av etterhvert. Jeg fikk en liste på over 80 ganger og det hjalp å lese gjennom den gang på gang. Da skjønte jeg fullt ut hvordan han var, og hvor viktig det var at jeg kom meg vekk fra han.

I tillegg så ødela jeg og kastet alt han hadde gitt meg som gaver og andre ting som minte om han. Slettet også alle bilder jeg hadde av han. Husker spesielt at han ga meg et glass med navnet mitt og hans og hjerter på (noe han hadde fått kjøpt på en Sydentur). Jeg tok glasset og la det på en avis, så knuste jeg det til pulver med en hammer og kastet alt etterpå. Da følte jeg meg litt bedre. Men alt det andre hjalp også mye. 

Anonymkode: 422c1...66a

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke? Det var garantert mye du skulle vært foruten, og som du nå er glad for at du ikke lever i. Kan du ikke for deg selv notere ned alt du synes var vanskelig, alt du ikke likte, alt som du mislikte ved han og alt som du håper en ny mann ikke har, gjør, sier, er osv. 

Det er fokuset på det negative og vanskelige ved han som er viktig for å nøytralisere eventyret du har baket deg inn i om dere og han, slik at du kan gå videre. 

Hvis du skal sitte der og fortsette å romantisere og skape deg drømmeeventyr om han og dere sammen, så vil du få en lang tid foran deg med akkurat det samme som du føler du sitter fast i nå. 

Du må grave deg inn i det negative om han og dere slik at du skaper deg en mer riktig realitetsoppfattelse. 

Har du noen tips på hvordan holde motet oppe med tanke på å møte en ny? Å klare å tru at det kan skje? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...