Gå til innhold

Plutselig mensen hver 3. uke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uff, er bare utrolig lei av at jeg plutselig har gått fra hver 4. til hver 3! uke. Noen som har opplevd dette? Jeg føler virkelig at dette blir svært plagsomt. Midt i 40-årene. Noen som bruker noe trygt for å slippe blødning? 

Anonymkode: edef6...183

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nærmer deg overgangsalder. Er normalt at mensen endrer seg. Men få det sjekket!

Anonymkode: 55be7...2d0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nærmer deg overgangsalder. Er normalt at mensen endrer seg. Men få det sjekket!

Anonymkode: 55be7...2d0

Er det vanlig at det kommer regelmessig oftere? Jeg trodde det heller ville bli uregelmessig og utebli. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det vanlig at det kommer regelmessig oftere? Jeg trodde det heller ville bli uregelmessig og utebli. 

Overraskende vanlig. Her har det endret seg ganske raskt fra stabil 4-ukers syklus til at jeg nå er heldig hvis jeg får én uke uten blødninger per måned. Har også gått fra lett/medium mens som varte totalt 4 dager til å tidvis blø ut senga i løpet av et par timer pga. styrtblødninger og store blodklumper. Dette ble verre og verre, og til slutt blødde jeg ut en grønn OB på 20 minutter.

Gynekologen forklarte at dette er veldig vanlig i perimenopausen, og det samme har jeg fått høre av andre kvinner som er i, eller ferdig med, perimenopausen. Flertallet av dem hadde opplevd oftere og kraftigere mensturasjon, hvor det hendte at det hoppet helt over en måned eller to innimellom mer enn at det ble mindre og mindre. Min egen mor hadde det på samme måte, men hun har aldri sagt noe om det før jeg spurte. Problemet er at det ikke produseres nok progesteron i kroppen, og da fortsetter livmorslimhinnen å vokse seg tykkere og tykkere. Jeg blør og blør, men får liksom aldri blødd ut alt. Andre kvinner kan ha andre mangler, og det kan også svinge voldsomt.

Jeg har endelig fått medisiner som forhåpentligvis skal hjelpe nå. Provera som skal tas 10 dager i strekk for å stoppe blødningen/hindre overdreven oppbygging av livmorslimhinne, for så å gå 20 dager uten. I løpet av disse 20 dagene kommer mensen, og da må jeg ta 3 cyklokapron-tabletter 4 ganger daglig når det blør som verst. I tillegg må jeg ta sterke jerntabletter morgen og kveld, da all denne blødingen har tømt jernlagrene mine. På sikt er det snakk om at jeg skal få satt inn hormonspiral for å se om det kan stabilisere det. men det har jeg virkelig ikke lyst til :(

Ikke sikkert det blir slik for deg, men greit å være forberedt på det. Jeg ville snakket med gynekolog om hva du eventuelt skal bruke. Da får du både full sjekk og råd som er spesialtilpasset dine hormonnivåer.

Anonymkode: 439f1...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke sikkert det blir slik for deg, men greit å være forberedt på det.

Uff, håper det ordner seg for deg! Ja, jeg får ta en sjekk. Håpet det ville drøye noen år, ev. miste mensen helt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen som det har skyldtes noe annet enn overgangsalder? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å blø hver 3 uke istedenfor hver 4. Det har vært sånn i ett år snart, og jeg er 47 år gammel.

Anonymkode: ecd54...718

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet i overgangsalderen mistenker jeg. Alt er på styr med hele kroppen min. Jeg kan oppleve å ha PMS i flere uker. Brystene er forferdelig vonde. Eggstokkene verker. Det er forferdelig. Jeg er 48 år gammel. Det er spesielt siste året jeg har merket de mere fysiske symptomene. Verking i kroppen, humøret svinger så utrolig. Dette er langt fra noe morsomt. 

Anonymkode: 9aedb...809

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...