Gå til innhold

Sunne/konstruktive tips til å redusere stress og lade opp energien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Juni måned vil bli en veldig krevende måned for meg. En kollega har sagt opp og er ferdig ut mai og vi blir da en for lite på jobb (ledelsen har ikke klart å få inn noen nye enda). Det er mye som skal gjøres fremover, så det blir travelt. Jeg har selv sagt opp og skal jobbe her jeg er ut juni, så det er bare midlertidig.

Så ting vil roe seg fra juli av (selv om det vil bli litt stress det også, med å sette seg inn i en ny jobb).

Jeg har dessverre lenge taklet stress med å spise usunt. Jeg forteller meg selv at jeg "fortjener" chips, sjokolade eller McDonald's til middag fordi jeg har hatt en stressende dag på jobb. Og øl eller vin i helgene for å roe ned. Ikke så mye at det er et problem, men litt mer enn jeg synes er ok, både med tanke på helse og kalorier. Jeg er tykk.

Har dere tips til sunnere mestringsstrategier for stress? Når du har hatt en stressende dag på jobb og du vet at det blir flere av dem - hva gjør du for å ta vare på deg selv som ikke inneholder noe usunt?

Anonymkode: 673f3...969

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fort noe som ikke virker fristende når en ikke er vant til det, men for meg fungerer det å løpe i skogen veldig godt på akkurat dette. Jeg tåler stress mye bedre etter at jeg begynte med det, og perioder hvor det ikke går, fordi mannen jobber på kveldstid og jeg ikke kan gå i fra barna for å ta løpeturen min,  er mer slitsomme. Jeg syns også at å gå i skogen fungerer. For meg personlig er nok skogen, og skogsstier et viktig stikkord. Men å få høy puls hjelper på å redusere mentalt stress for meg. 

I stedet for å spise noe søtt, syns jeg vann med kullsyre fungerer. Jeg er avhengig av pepsi max, og prøver hardt på å bytte det helt ut med kaffe om morgenen og vann med kullsyre på kveldstid. Bær og gulrotstaver er også godt. Og å legge det fint i en skål og ta med ut på terrassen. Å bytte sjokolade mot gulrot i sofaen, blir liksom ikke helt det samme. Men ei fin skål med saftige gulrotstaver og et glass farris ute på terrasen, blir bedre. 

Anonymkode: a5e61...a7a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fort noe som ikke virker fristende når en ikke er vant til det, men for meg fungerer det å løpe i skogen veldig godt på akkurat dette. Jeg tåler stress mye bedre etter at jeg begynte med det, og perioder hvor det ikke går, fordi mannen jobber på kveldstid og jeg ikke kan gå i fra barna for å ta løpeturen min,  er mer slitsomme. Jeg syns også at å gå i skogen fungerer. For meg personlig er nok skogen, og skogsstier et viktig stikkord. Men å få høy puls hjelper på å redusere mentalt stress for meg. 

I stedet for å spise noe søtt, syns jeg vann med kullsyre fungerer. Jeg er avhengig av pepsi max, og prøver hardt på å bytte det helt ut med kaffe om morgenen og vann med kullsyre på kveldstid. Bær og gulrotstaver er også godt. Og å legge det fint i en skål og ta med ut på terrassen. Å bytte sjokolade mot gulrot i sofaen, blir liksom ikke helt det samme. Men ei fin skål med saftige gulrotstaver og et glass farris ute på terrasen, blir bedre. 

Anonymkode: a5e61...a7a

Takk for gode tips!

Pinlig å si, men jeg har faktisk ikke kondisjon til å jogge. Jeg klarer ikke jogge mer enn kanskje ett minutt sammenhengende. Men jeg er veldig glad i å gå tur i skogen, det er en ting som lader opp hos meg. Utfordringen er å ha overskudd til det når jeg er sliten etter jobb. Jeg trener også både styrke og kardio og det har gjort mye for humøret mitt generelt sett. 

Jeg kan prøve litt bær og vaniljekesam, f.eks. Finne alternativer som er sunnere, men som smaker godt. Jeg vet at det beste er selvsagt å ikke spise noe, men jeg kan ikke endre alt den neste måneden når ting blir hektisk. Da vil jeg helst fokusere på å komme igjen juni på minst mulig usunn måte.

TS

Anonymkode: 673f3...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...