AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #1 Skrevet 20. mai 2024 Hva vil det si? Hva gjør man hos psykolog for å stabilisere og utvide toleransevinduet? Finnes det konkrete øvelser man kan bruke, for eksempel? Anonymkode: 8939f...f07
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #2 Skrevet 20. mai 2024 Det er vel helt induviduelt. Hva du sliter med , hvordan og hvor mye. Jeg slet/sliter ikke mye med det. Og fikk god hjelp ved samtaler hos kommunepsykolog. Resten tar jeg selv. Men å kutte ut 100 % et søsken som er en av årsakene, har vært absolutt det mest virkningsfulle. Anonymkode: 89693...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er vel helt induviduelt. Hva du sliter med , hvordan og hvor mye. Jeg slet/sliter ikke mye med det. Og fikk god hjelp ved samtaler hos kommunepsykolog. Resten tar jeg selv. Men å kutte ut 100 % et søsken som er en av årsakene, har vært absolutt det mest virkningsfulle. Anonymkode: 89693...2f7 Men da trengte du ikke stabiliserende behandling? Det er mange som er så påvirket av traumer at de må stabiliseres før de kan jobbe med dem, hvis ikke risikerer de å bli verre av behandlingen, ikke bedre. Anonymkode: 7e829...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det er vel helt induviduelt. Hva du sliter med , hvordan og hvor mye. Jeg slet/sliter ikke mye med det. Og fikk god hjelp ved samtaler hos kommunepsykolog. Resten tar jeg selv. Men å kutte ut 100 % et søsken som er en av årsakene, har vært absolutt det mest virkningsfulle. Anonymkode: 89693...2f7 Har du lest hi? Det virker som du svarer på noe du ikke vet noe om. Du har aldri vært gjennom det, men sier det er «individuelt» Jeg vil gjerne vite hva det er, såvidt jeg har forstått er ikke metodene individuelle, men de tilpasses den enkelte. Dermed kan man si noe om hva det er. AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men da trengte du ikke stabiliserende behandling? Det er mange som er så påvirket av traumer at de må stabiliseres før de kan jobbe med dem, hvis ikke risikerer de å bli verre av behandlingen, ikke bedre. Anonymkode: 7e829...e8d Nemlig. Vet du noe om det jeg lurte på? Anonymkode: 8939f...f07
Wilma89 Skrevet 20. mai 2024 #5 Skrevet 20. mai 2024 I første omgang handler det om å lære seg teknikker for å komme seg tilbake i toleransevinduet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har du lest hi? Det virker som du svarer på noe du ikke vet noe om. Du har aldri vært gjennom det, men sier det er «individuelt» Jeg vil gjerne vite hva det er, såvidt jeg har forstått er ikke metodene individuelle, men de tilpasses den enkelte. Dermed kan man si noe om hva det er. Nemlig. Vet du noe om det jeg lurte på? Anonymkode: 8939f...f07 Prøver å finne ut av det selv. Går i behandling som ikke fungerer, prøver å snakke med psykologen for å finne en måte å jobbe med det på som ikke ødelegger meg. Anonymkode: 7e829...e8d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 Noen ganger har pasienter med traumer behov for stabilisering før man kan gå i gang med traumebehandling. Det er individuelt og tilpasses deg og dine utfordringer, men målet er å gjøre deg stabil nok til å motta traumebehandling. Det kan være du behøver innblikk i teknikker som skal få deg inn i toleransevinduet igjen, pusteteknikker, oppmerksomt nærvær, eller du har kanskje behov for trygghet og forankring, og stabiliseringen vil ta utgangspunkt i dette for å gjøre deg klar for videre behandling. Dette kan som sagt være veldig individuelt, så det er vanskelig å si akkurat hva man arbeider med når målet er stabilisering. En god behandler bør ta utgangspunkt i hvor du er og hva du strever med, og legge løpet derfra. Anonymkode: 7ce92...b98 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du lest hi? Det virker som du svarer på noe du ikke vet noe om. Du har aldri vært gjennom det, men sier det er «individuelt» Jeg vil gjerne vite hva det er, såvidt jeg har forstått er ikke metodene individuelle, men de tilpasses den enkelte. Dermed kan man si noe om hva det er. Nemlig. Vet du noe om det jeg lurte på? Anonymkode: 8939f...f07 Jeg vet mye om det. Ikke vare ut fra meg. Men kjenner to andre med anfall av traumer. Så du vet ingenting om det, ei heller mitt. Så hvordan dette foregår hvor mye osv og hva som kreves er individuelt forskjellig. Noen ganger må de inn i traumene andre ganger ikke fordi man rett og slett kan bli verre. Så min tanke er at når man sliter med traumer så har man ofte ikke stor tilitt til andre. Også skal du stole på en terapeut som ikke er en del av livet ditt, i det mest sårbare i deg. det er ofte et hinder iht å motta hjelpen man får. De kan hjelpe deg på vei, men man må gjøre jobben selv. Så hvis man ikke klarer det , klarer de ikke å hjelpe. Begge de to jeg kjenner som siter mye. Har klart å taimot hjelp. De er jo ikke kvitt det. Men de har begge over tid nå klart å ta kontroll. Og fungerer bedre og klarer å være i flere situasjoner enn tidligere. Ingen av de klarte feks å gå på butikken. Men klaree det nå. Begge har blitt behadlet på forskjellige måter. Veien er tøff men på andre siden er det et håp. Anonymkode: 89693...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå