Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å beregne nettoformue?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet jeg er dum. Men jeg er ung og jeg er redd jeg blir lurt og trenger å få bekreftet om svarer er riktig.  Hvor mye er netto formue for et par hvis de har totalt gjeld på 3230000,- og formue på hver er 640000( i huset) og 1,3 mill i sparepenger? Tusen takk for deg som tar deg tid til å svare🙏🏽

Anonymkode: 148e2...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til 280 000 i studielån. Hi

AnonymBruker
Skrevet

Skattemessig så er nettoformuen 0.

Beløpet er negativt altså gjelden overstiger formuen med 930.000.

Anonymkode: ff4d0...e01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dere gift, eller samboere? Om gift, før dere kjøpte huset? 

Hvem er studielånet sitt?

Hvordan er eierandel i huset?

Hvordan gikk dere inn med egenkapital? 

Hvem har betalt ned på lånet? Likt? 

Hvem sin sparekonto er det?

Anonymkode: 6ffcf...132

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er dere gift, eller samboere? Om gift, før dere kjøpte huset? 

Hvem er studielånet sitt?

Hvordan er eierandel i huset?

Hvordan gikk dere inn med egenkapital? 

Hvem har betalt ned på lånet? Likt? 

Hvem sin sparekonto er det?

TS spør om hva som er parets nettoformue. Hvordan tenker du at dine spørsmål er relevante i forhold til det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (7 minutter siden):

TS spør om hva som er parets nettoformue. Hvordan tenker du at dine spørsmål er relevante i forhold til det?

Hun skriver hun er redd for å bli lurt.

Derfor vil jeg vite om studielånet på 280 000 er hans, og sparekonto er hennes, men at ha forsøker å lure henne til at dette er felles. 

AnonymBruker
Skrevet

Skattemessig er formuen null. Men boligen er nok verdt mer, altså markedsverdien. Den verdien du opplyser på boligen er likningsverdi, og den er mye lavere enn faktisk verdi. Så totalt går dere bok litt i pluss.

Anonymkode: 0c030...cd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun skriver hun er redd for å bli lurt.

Derfor vil jeg vite om studielånet på 280 000 er hans, og sparekonto er hennes, men at ha forsøker å lure henne til at dette er felles. 

Det er mitt studielån. Og felles lån er bolig oppgitt. Huset står 50/50 eierandel.Vi er ikke gift men samboere i 10 år og sparekontoen med 1,3 mill er min fordi det er arv fra min mor.Hi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skattemessig er formuen null. Men boligen er nok verdt mer, altså markedsverdien. Den verdien du opplyser på boligen er likningsverdi, og den er mye lavere enn faktisk verdi. Så totalt går dere bok litt i pluss.

Takk for svar og tiden din!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skattemessig så er nettoformuen 0.

Beløpet er negativt altså gjelden overstiger formuen med 930.000.

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mitt studielån. Og felles lån er bolig oppgitt. Huset står 50/50 eierandel.Vi er ikke gift men samboere i 10 år og sparekontoen med 1,3 mill er min fordi det er arv fra min mor.Hi

Da er hans nettoformue 50% markedsverdi bolig - boliglån. Du har kun oppgitt ligningsverdi, så dette kan jeg ikke beregne. 

Din nettoformue er 660 000 (sparekonto - studielån), før du regner inn netto verdi av bolig. 

Dere har ingen felles nettoformue. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du redd at lurer deg og hvordan?

Anonymkode: 4e74b...482

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du vite sammenlagt nettoformue når dere ikke er gift? Dere skal beskattes hver for dere med andel av bolig og lån. 

Anonymkode: a4997...ea7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem er du redd at lurer deg og hvordan?

Han mener jeg må gifte meg med han for at ting skal lønne seg skattemessig,han mener jeg ikke får mer studielån nå som jeg fikk arv penger  fordi vi overskrider nettoformue grense hos Lånekassen. Og at jeg da ikke kan ta siste året mitt for å ta ferdig bachelorgraden min.

Jeg betalte 1,5 mil inn når vi kjøpte  huset og han ingenting og måtte låne sin del og uvitende som jeg var ble da eierbrøkdelen 50/50 selv om det da egentlig ikke blir riktig?  Jeg bare føler han låser meg inn i et liv jeg ikke vil ha. Han vil ikke at jeg jobber fordi jeg skulle fokusere på studiene. Jeg var 18 år når vi ble sammen og føler livet mitt er ødelagt.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

IMG_0490.thumb.jpeg.04c928b6da42ba9b464b30d5c3be4323.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han mener jeg må gifte meg med han for at ting skal lønne seg skattemessig,han mener jeg ikke får mer studielån nå som jeg fikk arv penger  fordi vi overskrider nettoformue grense hos Lånekassen. Og at jeg da ikke kan ta siste året mitt for å ta ferdig bachelorgraden min.

Jeg betalte 1,5 mil inn når vi kjøpte  huset og han ingenting og måtte låne sin del og uvitende som jeg var ble da eierbrøkdelen 50/50 selv om det da egentlig ikke blir riktig?  Jeg bare føler han låser meg inn i et liv jeg ikke vil ha. Han vil ikke at jeg jobber fordi jeg skulle fokusere på studiene. Jeg var 18 år når vi ble sammen og føler livet mitt er ødelagt.. 

Arven din er DIN. Du kan også snake med banken om det og skrive en avtale med samboeren din, slik at han ikke kan ta arven selv om dere bor sammen lenge eller gifter dere. 

Hvis du ikke stoler på fyren eller har en annen dårlig følelse, absolutt ikke gift deg, nei. Det man mister på det er at hvis dere har feller barn så er det de som eier etter dere, ikke samboeren. Og så er det en greie med pensjon: ikke gift, så kan den gå til staten, tror jeg. Litt andre ting også, men du nærmer deg på ingen måte pensjonsalder da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ikke ut som denne mannen er bra for deg.

Hvis du ikke får mer lån i  lånekassen så bruk av arven for å bli ferdig med bachelorgraden. Det er en viktig investering i din fremtid. 

Og du, ikke gift deg med denne mannen, jeg tror nok at du har rett i din mistanke at han prøver å lure deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis han har 1,5 mill mer i lån enn deg blir det riktig med 50/50. Hvis alt er felles lån skulle du hatt større andel av boligen enn 50 %.

Dere har negativ skattemessig formue, så det har ingenting å si for skatten om dere gifter dere.

For guds skyld, ikke gift deg med fyren. Det virker ikke som han er bra for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Jeg skal investere i utdannelsen og prøve å kjøpe meg en leilighet. Han er 54 og jeg 28 år og jeg har mistet hele familien min pga jeg valgte han. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så flott at poenget med spørsmålet ditt kom fram. At det er snakk om nettoformue ifm. studielån. Ja, du får fortsatt studielån, men du vil ikke få studielånet omgjort til stipend. Dette kan du lese om på Lånekassens nettsider.

Anonymkode: 6597f...59b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...