AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Hva er din erfaring med drypp? Vil høre både positive og negative erfaringer🫶 Anonymkode: 98a62...d64
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Tenker du på mannen? Anonymkode: d7afe...542
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Jeg måtte få drypp da fødselen stoppet litt opp (er muligens annerledes når man får det for å settes igang, her startet alt av seg selv før termin). Tenkte egentlig ikke noe spesielt over det, riene mine var korte og tette fra før (men ikke effektive nok), og etter jeg fikk drypp tror jeg at det gikk fortere, husker ikke helt, men kjentes etterhvert hvertfall mindre vondt ut fordi jeg endelig fikk presse. Så tenkte ikke på det som noe spesielt, og jeg rakk ikke epidural. Har hørt andre ha helt andre erfaringer, men for min del glemmer jeg ofte å nevne dryppet hvis jeg snakker om fødselen, fordi jeg ikke merket så mye til det. Anonymkode: c5808...bf2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Skrevet 20. mai 2024 Måtte ha drypp da riene stoppet opp. Fikk mye vondere rier, og på en helt annen plass enn «de naturlige». Veldig glad for ting gikk fremover, men var mye vondere. Fikk heldigvis epidural rett etterpå. Lå med drypp i litt over ett døgn før baby måtte ut pga lav hjertefrekvens. Anonymkode: a8429...e86
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 Jeg måtte igangsettes med andremann, og ble igangsatt med drypp. Det sies at de skal være hakket vondere enn naturlig rier, men det er ikke min erfaring. Hadde stormrier (naturlig) med førstemann, så var en mye bedre opplevelse med drypp. De ble jo vondere jo høyere dose, men jeg måtte vertfall ikke så høyt før kroppen min tok over selv og produserte egne rier. Anonymkode: b7360...46b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 Jeg fikk drypp under min andre fødsel. Fødselen startet naturlig, men babyen lå veldig høyt i bekkenet. Da riene var litt uregelmessig og det var lite fremgang i fødselen prøvde de med drypp. Riene tok seg fort opp og ble for tettet, så de valgte å slå av dryppet. Riene fortsatte med samme intensitet og styrke. Barnet hadde kommet seg lengre ned i bekkenet og var ute innen en time. Er veldig glad de satt på drypp, det var en lang aktiv fødsel etter en lang latensfase. Jeg var utslitt, hadde omtrent ikke sovet på flere døgn. Så jeg har positiv erfaring med drypp. Anonymkode: 25aeb...687
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 Jeg har grei erfaring med drypp. Jeg måtte settes i gang da vannet gikk uten at riene kom, og riene var uregelmessige etter ballong. Jeg spurte jordmor om det ikke kunne bli mer vondt med drypp, men det svarte hun ikke ordentlig på... De var ivrige på å gi meg epidural, noe jeg satt pris på da jeg ville ha mest mulig smertelindring. Hos meg virket ikke epiduralen skikkelig dessverre, og når de gradvis stilte opp dryppet fikk jeg en periode med nesten kontinuerlige rier (føltes som en halv ri i "pausene"). Det var helt forferdelig og jeg gråt faktisk. Men! Så reagerte babyen i magen litt på det, så de skrudde ned igjen dryppet og jeg fikk 40 herlige minutter uten smerter. Resten av fødselen virket dryppet bedre og de skrudde det gradvis opp. Så mitt tips må være at du kan faktisk be dem skru ned styrken på dryppet. Ikke sikkert de vil høre på deg av medisinske grunner, men det var noe jeg ikke hadde tenkt på da jeg ble satt på drypp. Anonymkode: 1346a...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Skrevet 20. mai 2024 Jeg har fått drypp under begge mine fødsler. Første var setefødsel som tok litt tid. Jeg husker ikke så godt da jeg hadde fryktelig vondt til tross for epidural, men jeg går bare ut i fra at det stoppet opp litt. Jeg mener jeg hadde maks epidural og drypp en periode. Andre var igangsatt med ballong. De tok vannet etterhvert og det kom litt igang. Fikk drypp på laveste dose, og da fikk fødselen fart på seg. Fra dryppet ble satt på til ungen var ute tok det i underkant av et par timer. Anonymkode: 9d3c6...721
Melus Skrevet 20. mai 2024 #10 Skrevet 20. mai 2024 Jeg har fått drypp under tre fødsler. Første gang gikk det dårlig, andre gang gikk det greit og tredje gang gikk det strålende. De to siste var uten smertestillende, mens under den første hadde jeg behov for epidural.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 Ts tenker mye på min egen fødsel som var for noen mnd siden. Ble satt igang med piller og ballong. Fjerde dagen med igangsettelse tok de vannet og ga meg drypp da jeg fikk egne rier, men de var ikke effektive nok. Husker så lite etter at de ga meg drypp, men tror jeg fikk stormrier og ekstremt vondt i lårene. Fikk ikke pause, var bare konstant vondt. Fikk ikke epidural, da de bommet 5 ganger og ikke ville prøve flere ganger. Ente med keisersnitt da jeg ikke ville ha mer drypp og det ikke var nok tid igjen til at mine egne rier var effektive nok. Legen sa «så du er ikke villig til å prøve» da jeg ba de ta av dryppet. Så føler mye på at jeg ga opp. Derfor interessant å høre andres opplevelse med drypp, for jeg sitter igjen med følelsen av at jeg ikke tålte det, men at jeg burde tålt mer. Anonymkode: 98a62...d64 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts tenker mye på min egen fødsel som var for noen mnd siden. Ble satt igang med piller og ballong. Fjerde dagen med igangsettelse tok de vannet og ga meg drypp da jeg fikk egne rier, men de var ikke effektive nok. Husker så lite etter at de ga meg drypp, men tror jeg fikk stormrier og ekstremt vondt i lårene. Fikk ikke pause, var bare konstant vondt. Fikk ikke epidural, da de bommet 5 ganger og ikke ville prøve flere ganger. Ente med keisersnitt da jeg ikke ville ha mer drypp og det ikke var nok tid igjen til at mine egne rier var effektive nok. Legen sa «så du er ikke villig til å prøve» da jeg ba de ta av dryppet. Så føler mye på at jeg ga opp. Derfor interessant å høre andres opplevelse med drypp, for jeg sitter igjen med følelsen av at jeg ikke tålte det, men at jeg burde tålt mer. Anonymkode: 98a62...d64 AB over. Skjønner godt at du ga deg. Hvis det hadde fortsatt slik det var i kneika uten pause, så hadde jeg nok endt med det samme som du gjorde. Jeg gråt av fortvilelse når det "bare" hadde gått 45 minutter, for jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle takle smertene. Og jeg hadde til og med epidural som delvis virket! Helsepersonellet hos meg var heldigvis forståelsesfulle og løsningsorienterte, de tok opplevelsen min på alvor. Det var noe av det beste med fødselen min, ellers ville jeg nok fort følt det slik du gjør. Dårlig gjort og uprofesjonelt av legen å si noe sånt, det er da klart du prøvde! Fikk du snakket om dette med helsepersonell etter fødselen? Man har vel rett på en samtale i etterkant før man drar fra sykehuset, eller man kan ta det på 6-ukers kontrollen. Anonymkode: 1346a...ab0 1
kaiturid Skrevet 21. mai 2024 #13 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 0.52): Tenker du på mannen? Anonymkode: d7afe...542 Ja,når han får rier...😂
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #14 Skrevet 21. mai 2024 Ble også satt igang med ballong og piller, og så drypp etter tre døgn. Men det ga ingen effekt på meg, så endte i ks. Anonymkode: 66711...046
Melus Skrevet 21. mai 2024 #15 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts tenker mye på min egen fødsel som var for noen mnd siden. Ble satt igang med piller og ballong. Fjerde dagen med igangsettelse tok de vannet og ga meg drypp da jeg fikk egne rier, men de var ikke effektive nok. Husker så lite etter at de ga meg drypp, men tror jeg fikk stormrier og ekstremt vondt i lårene. Fikk ikke pause, var bare konstant vondt. Fikk ikke epidural, da de bommet 5 ganger og ikke ville prøve flere ganger. Ente med keisersnitt da jeg ikke ville ha mer drypp og det ikke var nok tid igjen til at mine egne rier var effektive nok. Legen sa «så du er ikke villig til å prøve» da jeg ba de ta av dryppet. Så føler mye på at jeg ga opp. Derfor interessant å høre andres opplevelse med drypp, for jeg sitter igjen med følelsen av at jeg ikke tålte det, men at jeg burde tålt mer. Anonymkode: 98a62...d64 Vet du hva, jeg tenker at av og til er det faktisk lov til å si stopp og «gi opp». Det var du som var i situasjonen, ikke legen, og ingen andre. Bare du. Det er derfor bare du som kan kjenne på når nok er nok og jeg synes du var tøff som sa i fra! Ikke alle klarer det! Vær stolt av deg selv for at du sto opp deg selv! ❤️ 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #16 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ts tenker mye på min egen fødsel som var for noen mnd siden. Ble satt igang med piller og ballong. Fjerde dagen med igangsettelse tok de vannet og ga meg drypp da jeg fikk egne rier, men de var ikke effektive nok. Husker så lite etter at de ga meg drypp, men tror jeg fikk stormrier og ekstremt vondt i lårene. Fikk ikke pause, var bare konstant vondt. Fikk ikke epidural, da de bommet 5 ganger og ikke ville prøve flere ganger. Ente med keisersnitt da jeg ikke ville ha mer drypp og det ikke var nok tid igjen til at mine egne rier var effektive nok. Legen sa «så du er ikke villig til å prøve» da jeg ba de ta av dryppet. Så føler mye på at jeg ga opp. Derfor interessant å høre andres opplevelse med drypp, for jeg sitter igjen med følelsen av at jeg ikke tålte det, men at jeg burde tålt mer. Anonymkode: 98a62...d64 Jeg hadde stormrier med førstemann, fikk heller ikke epidural og skreik etter keisersnitt! Hadde det ikke vært for at riene var mine egne og effektive, hadde jeg hatt samme utfall som deg❤️ Jeg husker selv svært lite fra fødselen, det er som en blackoutfylla, men jeg kan huske at jeg bare ville få slutt på smerten, og gav en lang F i om både jeg og ungen strøk med under fødselen. En tanke som nå er helt umulig å forestille seg at har vært min egen tanke, men som på tidspunktet var høyst reell. Og det sier litt om hvor intens smerten er, når alt som betyr noe for deg er å få slutt på den. Så nei, det blir for enkelt av en lege å komme med en spydig kommentar som plasserer skyld hos deg. Det handler ikke om at du ikke tålte nok eller burde tålt mer. Du nådde et ekstremt punkt smertemessig, og jeg tror at om det finnes noen som ville gjort det annerledes enn deg når de hadde valget (slå av drypp) så er de unntaket. Jeg slet selv lenge med sorg og skam rundt min første fødsel, og det måtte faktisk en ny fødsel til for å gjennoppbygge det som den første fødselen ødela inni meg. Jeg håper du har gode folk rundt deg, og jeg håper du er stolt over deg selv og hva kroppen din har klart❤️ Anonymkode: b7360...46b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #17 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 0.49): Hva er din erfaring med drypp? Vil høre både positive og negative erfaringer🫶 Anonymkode: 98a62...d64 Jeg vet at jeg fikk drypp med de to første barna mine. Men jeg aner ikke hvordan effekt det hadde. Jeg la ikke merke til det. Vondt var det uansett 😅 Anonymkode: 608f4...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå