Gå til innhold

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grunnen til utsagnet er at man skal spise jækla mye grønnsaker før man får en betydelig mengde kalorier. 600g rosenkål er MYE mat og du hadde blitt stappmett, og som du sier da får du i deg ca 300kcal. Du hadde nok ikke enkelt fått i deg all den rosenkålen 🙂 Så om man bytter ut høy kalorivarer som ris, potet, pasta og brød med grønnsaker kan du i teorien spise så mye du vil, og med høy sannsynlighet holde deg i kaloriunderskudd - fordi du bli mett lenge før du har fått i deg en særlig betydelig mengde kalorier. Men feller som er lett å gå i er jo om man steker grønnsakene i olje, tilsetter smør eller lignende. Da øker fort kalorimengden drastisk.

Anonymkode: 54631...074

Men om man ikke har spist en eneste grønnsak hele dagen og har nådd det kalorinntaket man trenger for å kunne gå ned i vekt så sier de seg selv om man da spiser 300 kalorier ekstra i form av grønnsaker så vil de kalorier ha påvirkning på vekta.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spiser også mye grønnsaker, men selv jeg vil slite enormt med å spise flere kilo grønnsaker på en dag... Du sier du lett spiser en pose rosenkål, spiser du like lett 10 poser på en dag?

Poenget er at man faktisk kan spise omtrent så mye man vil, for det er rett å slett ikke menneskelig å klare spise 4-6 kilo grønnsaker på en dag...

Jeg kan spise hele 17 brokkolier før jeg er oppe i dagsbehov på kalorier, ingen spiser 17 brokkolier på en dag uten å bli jækla mett...

Hele poenget med det utsagnet er at man kan spise så mye man vil av grønnsaker fordi det er kalorifattig og fyller opp magen veldig, og man dermed spiser mindre av andre ting.

Anonymkode: 8c7bd...03c

nei det er faktisk ikke poenget. Inntar man 300 kalorier mer enn man forbrenner hver dag så vil man ikke gå ned i vekt. Å nei det er ikke umulig å få i seg 300 kalorier med grønnsaker i løpet av en dag. Det er faktisk ganske enkelt

Anonymkode: 8c258...ca0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rå grønnsaker er vel sunnest. Tomater, gulrot, agurk, paprika, stangselleri feks. 

Men hvis man smørdamper eller steker grønnsaker i olje/smør, så blir det jo mer kalorier. Mos gir også mer kalorier da man ofte forsyner seg mer av mos (pga most ser mindre ut) enn rå eller kokte grønnsaker. 

Anonymkode: eb305...105

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om man ikke har spist en eneste grønnsak hele dagen og har nådd det kalorinntaket man trenger for å kunne gå ned i vekt så sier de seg selv om man da spiser 300 kalorier ekstra i form av grønnsaker så vil de kalorier ha påvirkning på vekta.

nei det er faktisk ikke poenget. Inntar man 300 kalorier mer enn man forbrenner hver dag så vil man ikke gå ned i vekt. Å nei det er ikke umulig å få i seg 300 kalorier med grønnsaker i løpet av en dag. Det er faktisk ganske enkelt

Poenget er at utsagnet "spis så mye grønnsaker du vil" er til for å oppmuntre folk som er glad i å spise mye (og har spist på seg overvekt) til å spise seg mette på grønnsaker først og fremst. Dette er nettopp fordi de da kan spise store mengder, men fortsatt få i seg mindre kalorier enn hvis de hadde spist samme mengde pizza, burger, pytt-i-panne. 

Dersom du lar grønnsaker være hoveddelen av kostholdet ditt kan du spise både mye og ofte før du overgår kaloridagsbehovet ditt. Om fordøyelsen vil henge med dersom du ikke er vant til alle disse grønnsakene er en annen sak.

Anonymkode: ee5ac...b98

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Takk! Er det jeg og mener,
TS

Anonymkode: 01340...fc2

Forskjellen er vel bare at en kan spise da 2-4 sjokoladeruter, en neve potetgull eller noe, men 12 gulrøtter, 1 brokkoli, osv 😅

Anonymkode: f7fd6...a44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis man vil ha løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det?
Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak.
Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis?

Ok. 300 kcal i grønnsaker. Et mellommåltid, med andre ord.

La oss regne 50 kcal per 100 gram som et gjennomsnitt. Du må altså spise formidable 4 kilo grønnsaker av samme type for å få i deg dagsbehovet til en normalt aktiv voksen kvinne (noe mindre om du på grunn av livsstil eller sykdom faller innunder gruppen «inaktiv», i så fall tar man en runde med sin behandlende lege/spesialist om kosthold)

4 kilo grønnsaker som du så skal fordøye. Inneholdende formidable mengder fiber som er helsemessig nyttig, men ikke kalorimessig brukbart for kroppen. Ja, du kan spise så mye du makter av absolutt alle grønnsaker der ute. Jeg garanterer deg at det er vektmessig helt uproblematisk.

Anonymkode: 7f261...bac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er lurt å spise små porsjoner mat for å krympe magesekken. Det gjør jo at man mye fortere vil føle seg mett etterhvert. Så da trenger man plutselig ikke 600g rosenkål og et laksestykke for å bli mett. Kanskje vil det da holde med 100 g rosenkål, noen spiseskjeer ris og ett stykke laks? For jeg tenker at magesekken er nok ganske stor når man klarer å spise SÅ store menger rosenkål i ett måltid.

Anonymkode: ff2a7...45a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man når hele dagsbehovet av kalorier uten å røre grønnsaker, så burde man virkelig revurdere kostholdet sitt...

300 kalorier grønnsaker er ikke noe problem nei, ingen har sagt at 300 kalorier grønnsaker er vanskelig. Men når du bytter ut godteri, snacks, brød, pasta etc med grønnsaker, så kan du spise STORE mengder grønnsaker før du er på samme kalorinivå.

Men hvis du er helt bestemt på å tolke utsagnet så bokstavelig, og absolutt skal fylle omtrent hele kaloribehovet ditt før du rører grønnsaker, så er det ikke så mye vits diskutere...

Anonymkode: 8c7bd...03c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lett to kilo rå sommerkål om dagen, for jeg har helt dilla. 660 kcal. "Spis så mye grønnsaker du bare vil" er rett og slett ikke myntet på folk som oss!

Anonymkode: 9efb2...cf9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg spiser lett to kilo rå sommerkål om dagen, for jeg har helt dilla. 660 kcal. "Spis så mye grønnsaker du bare vil" er rett og slett ikke myntet på folk som oss!

Det er myntet på alle som vil ned i vekt og greier å forstå meningen bak uttrykket.

Anonymkode: b8751...9d7

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er ikke det som menes med uttrykket.

Anonymkode: b8751...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man sier dette til overvektige som vil ned i vekt, er fordi det ALDRI er rene grønnsaker som er årsaken til overvekten. Og siden dem ofte er så opptatt av å føle seg mette, er det lurt å gi «frislipp» på grønnsaker. Da er det større sjanse for å lykkes, istedenfor at det skal være restriktivt på dette området også. 
Det betyr jo ikke at dersom du ligger nøyaktig på vedlikehold så skal du kunne spise kilovis med rosenkål i tillegg. For de fleste begrenser mengdene grønnsaker seg selv.

Anonymkode: ae6a1...969

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kjører i deg to kilo kål i tillegg til det du vanligvis spiser i løpet av en dag? 

Alle kostholdsråd kan feiltolkes og misbrukes hvis man går inn for det. Det trenger ikke bety at det er rådet som er feil.

Anonymkode: b90f1...d98

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kjører i deg to kilo kål i tillegg til det du vanligvis spiser i løpet av en dag? 

Alle kostholdsråd kan feiltolkes og misbrukes hvis man går inn for det. Det trenger ikke bety at det er rådet som er feil.

Anonymkode: b90f1...d98

Jeg mener overhodet ikke at rådet er feil, nei. Og derfor sa jeg, litt skeivt, at rådet ikke er myntet på folk som vil/klarer trykke i seg massevis av grønt på toppen av alt annet.

Moren min lar seg alltid provosere av råd som ikke skreddersydd for hennes livssituasjon. "Ta med kollektivtransport", sier politikerne. "HØH, det går ikke buss her ute på bygda", glefser hun fra sofaen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/20/2024 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Men da har du ikke spist for mye rosenkål, da har du spist for mye av noe annet. 

Poenget med utsagnet er jo at grønnsaker metter mye i forhold til kaloriene, og at det er svært, svært få som går opp i vekt, er overvektige og eller ikke går ned i vekt på grunn av grønnsaksinntaket sitt. For de aller, aller fleste vil det å spise mye grønnsaker ha en positiv effekt på vekt og helse. Så finnes det selvfølgelig alltids noen ekstreme tilfeller som spiser seg tjukke på bare rosenkål men det er svært sjelden og vi kan ikke tilpasse gode råd til de ekstreme tilfellene. 

Nyt rosenkålen du, ts. Går du opp i vekt er det andre steder i kostholdet du bør tilpasse. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg mener overhodet ikke at rådet er feil, nei. Og derfor sa jeg, litt skeivt, at rådet ikke er myntet på folk som vil/klarer trykke i seg massevis av grønt på toppen av alt annet.

Moren min lar seg alltid provosere av råd som ikke skreddersydd for hennes livssituasjon. "Ta med kollektivtransport", sier politikerne. "HØH, det går ikke buss her ute på bygda", glefser hun fra sofaen.

Jo rådet er myntet på folk som deg (bortsett fra at du ikke ønsker gå ned i vekt da 🙂), det er bare at du har misforstått det.

Rådet sier jo egentlig: spis rosenkålen din først, så mye du vil, så kan du se hva annet du får plass til etterpå. Og uansett om du hadde klart å spise mer enn dagsbehovet ditt første gang, ville nok kroppen din fått nok etter noen dager med kilovis med rosenkål.

Poenget er at dersom du spiser deg mett på grønnsaker hver dag, altså spiser grønnsaker til du er mett før du spiser noe annet, vil du slite med å overspise med tanke på kaloridagsbehov. Det er derfor veganere som ikke spiser noe prosessert mat sliter med å holde vekta. Man må spise skinnsyke mengder dersom man skal klare seg på hovedsakelig grønnsaker over lengere perioder (måneder og år). Det er også ekstremt tungt fordøyelig, så mange veganere sliter jo også med det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 23.21):

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det?
Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak.
Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis?

Ville vært litt forsiktig med kål pga man kan fort få litt vondt i magen...

Selleristang er vel den grønnsaken som er aller mest kalorifattig sånn sett...

Fargerike frukt og grønnsaker er veldig bra pga vitaminer 🥦🥕🍅🫐🍓🍒🍎

Spesielt brokkoli, grønnkål, spinat 🏆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Irak said:

Ville vært litt forsiktig med kål pga man kan fort få litt vondt i magen...

Selleristang er vel den grønnsaken som er aller mest kalorifattig sånn sett...

Fargerike frukt og grønnsaker er veldig bra pga vitaminer 🥦🥕🍅🫐🍓🍒🍎

Spesielt brokkoli, grønnkål, spinat 🏆

Går mye brokkoli, spinat, spisskål også, skal jeg love :) Ingen magetarmproblemer av dette heller

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går mye brokkoli, spinat, spisskål også, skal jeg love :) Ingen magetarmproblemer av dette heller

Så bra 👏👏👏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo rådet er myntet på folk som deg (bortsett fra at du ikke ønsker gå ned i vekt da 🙂), det er bare at du har misforstått det.

Rådet sier jo egentlig: spis rosenkålen din først, så mye du vil, så kan du se hva annet du får plass til etterpå. Og uansett om du hadde klart å spise mer enn dagsbehovet ditt første gang, ville nok kroppen din fått nok etter noen dager med kilovis med rosenkål.

Poenget er at dersom du spiser deg mett på grønnsaker hver dag, altså spiser grønnsaker til du er mett før du spiser noe annet, vil du slite med å overspise med tanke på kaloridagsbehov. Det er derfor veganere som ikke spiser noe prosessert mat sliter med å holde vekta. Man må spise skinnsyke mengder dersom man skal klare seg på hovedsakelig grønnsaker over lengere perioder (måneder og år). Det er også ekstremt tungt fordøyelig, så mange veganere sliter jo også med det.

Rart at du vet bedre enn meg hva jeg orker av grønnsaker og mat. Ja ja, spennende å treffe et orakel her på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...