Gå til innhold

Er denne mye slitt? (Kassett elsykkel)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har begynt å sykle en del og har hørt det er viktig å passe på sykkelen. Sliter litt med å se om det er slitasje på kassetten. Er denne slitt? Dvs er den så slitt at den burde byttes snart? 
 

IMG_1832.thumb.jpeg.e0ea989715178d83459d7bfeff2959b3.jpeg

Anonymkode: fa47c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne hadde jeg fortsatt med i mange km til, men bra du har fokus på vedlikehold. 😊

Det som er viktig er å vaske + smøre kjede og drev jevnlig, dette skal gå så godt som lydløst. 

Anonymkode: a97e2...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å høre mer subbelyder så kan det tenkes at det er girvaieren som har blitt litt slakk og skal strammes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne hadde jeg fortsatt med i mange km til, men bra du har fokus på vedlikehold. 😊

Det som er viktig er å vaske + smøre kjede og drev jevnlig, dette skal gå så godt som lydløst. 

Anonymkode: a97e2...66f

Takk for svar. Ja, har forsøkt å gjort mitt beste. Smører kjede ca etter hver 5 mil. Har også skaffet meg slik kjedemåler som måler slitasje. Har byttet kjede en gang, noe jeg klarte selv, men det er vel der sånn ca jeg anser det stopper opp når det kommer til hva jeg får til å gjøre selv. Det og bytte bremseklosser.

Anonymkode: fa47c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (1 time siden):

Hvis du begynner å høre mer subbelyder så kan det tenkes at det er girvaieren som har blitt litt slakk og skal strammes litt.

Nei, har vel ikke begynt å høre subbelyder. Ikke enda i alle fall 😀

Anonymkode: fa47c...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Derfor jeg spør er fordi jeg ser så mye forskjellig på nett. At den bør byttes når en har syklet så så langt.. Sliter litt med å vurdere kassettens tilstand, kjede som en kan måle er jo greit. Samme med bremseklossene som en ser slitasjen på.

Anonymkode: fa47c...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å bytte kassett, drev foran og kjede samtidig når det begynner å hoppe når man legger mye press på pedalene. Da er det i hvert fall utslitt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt. En el-sykkel sliter mer på alt av drivlinje pga motoren. Bedre enn tidligere generasjoner motorer, men likevel. Selv bremser slites mer, med den logikken at vekten er betydelig større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (16 minutter siden):

Jeg pleier å bytte kassett, drev foran og kjede samtidig når det begynner å hoppe når man legger mye press på pedalene. Da er det i hvert fall utslitt ;)

Var dette jeg tenkte jeg kanskje skulle gjøre. Bytte kun kjede så lenge det går for så å skifte ut alt. Er vel ingen vits i å bytte kassetten uten å bytte krankdrevet samtidig? Eller er det det hvis en har vært påpasselig å bytte kjede i rett tid? 
 

Hvor ofte bytter du? 

 

Anonymkode: fa47c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (33 minutter siden):

Generelt. En el-sykkel sliter mer på alt av drivlinje pga motoren. Bedre enn tidligere generasjoner motorer, men likevel. Selv bremser slites mer, med den logikken at vekten er betydelig større..

Sant det 😀

Når det kommer til bremsene så er det ikke vekten på selve sykkelen som er det mest avgjørende, men jo all vekt teller jo. Det er vel vekt på selve syklisten og baggasje som gjør at det slites mer. Med elsykkel så er det enklere å bare stue nedi ting i sidevesker/vogn eller hva det måtte være. 

Anonymkode: fa47c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sant det 😀

Når det kommer til bremsene så er det ikke vekten på selve sykkelen som er det mest avgjørende, men jo all vekt teller jo. Det er vel vekt på selve syklisten og baggasje som gjør at det slites mer. Med elsykkel så er det enklere å bare stue nedi ting i sidevesker/vogn eller hva det måtte være. 

Anonymkode: fa47c...b5b

Du får noen ekstra kilo på lasset med valg av el-sykkel enn en normal sykkel jo.. kilo er kilo🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (5 timer siden):

Du får noen ekstra kilo på lasset med valg av el-sykkel enn en normal sykkel jo.. kilo er kilo🤠

Men slitasjen i forhold til prisen utgjør kanskje 100kr ekstra i bremseklosser i løpet av sykkelens levetid, hvis en går ut i fra over gjennomsnittet av hva en elsyklist sykler. Så vil kanskje si at i det store bildet så betyr jo ikke det så utrolig mye? Har ikke sagt at du tar feil, men at kostnaden på det blir så utrolig liten.

En får vel kjøpt en tråsykkel og en elsykkel som ligger på samme vektnivået også, men normalt sett så kommer jo elsykkelen høyere ut. 

Anonymkode: fa47c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For landevei er en tommelfingerregel å bytte kjede omtrent pr. 250 mil. 
Da sparer du krank og kassett for slitasje. 
Hvis kranken begynner å få «haifinner» på tappene er de for slitt. 
Litt av poenget med å bytte kjede relativt ofte er at det er rimeligere enn å bytte alt. Men her kan man jo ha ulike strategier avhengig av hvor mye man sykler.

Når du er der at du faktisk ser slitasjen tydelig er det antakelig på tide å bytte uansett. 
Jeg tror at når kranken bør byttes, så tar man med kassetten også. 

Anonymkode: 655e9...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...