Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en kompis som har havnet i en lei situasjon. Hans far har nylig omkommet etter en stygg ulykke. Faren hans var samboer med en dame som nå bor på sykehjem med demens. De eide huset 50/50 sammen. Nå står min kompis overfor mange utfordringer, og jeg lurer på om dere har tips og råd til hvordan man gjennomfører alt? Jeg ønsker å hjelpe han så mye jeg kan, og ønsker å ta imot så mange tips og råd dere overhodet klarer å hoste opp. Hvor begynner man? Finnes det noen man kan få hjelp av der ute til å koordinere alt? Burde man anskaffe advokat for å holde alt ryddig, spesielt med tanke på familien til hans samboer som bor på sykehjem? Så mange spørsmål, og alt dette er naturligvis overveldende for han. 

Så hva kan jeg gjøre for å best mulig hjelpe? Setter pris på alt av tips og råd 🙂 

Anonymkode: 511f8...6a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at et offentlig skifte er det beste, det koster litt men da blir alt juridisk korrekt og man slipper å gjøre noe selv. 

Anonymkode: d34ae...c93

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan være at et offentlig skifte er det beste, det koster litt men da blir alt juridisk korrekt og man slipper å gjøre noe selv. 

Koster litt? Det koster omlag 250 000 kr. Og oppover.

Anonymkode: b5acc...1e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det skrevet testamente?

Hvem er arving utenom samboer til avdøde?

Er det særkullsbarn og felles barn?

Anonymkode: 67371...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Første supre tips som jeg aldri har hørt om! Veldig interessant, og hørtes ut som noe som kunne vært midt i blinken. Men voldsomt (!) kostbart må jeg også si.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det antar jeg.

Særkullsbarn, ingen felles barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samboer er ikke arving her dersom det ikke er bestemt i testament.

Anonymkode: ecc7b...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Tror denne er ganske enkel; din kompis arver 50% av boligen. Den andre halvdelen arver samboeren som er på sykehjem. Dvs at din kompis nå er 50% eier av boligen.. sammen med samboeren med demens. Iom hun er syk må det til en dialog med hennes barn ang salg

Anonymkode: 83d00...609

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror denne er ganske enkel; din kompis arver 50% av boligen. Den andre halvdelen arver samboeren som er på sykehjem. Dvs at din kompis nå er 50% eier av boligen.. sammen med samboeren med demens. Iom hun er syk må det til en dialog med hennes barn ang salg

Anonymkode: 83d00...609

Hun arver vel ikke 50% av boligen, hun eier jo allerede halvparten av den? Samboere uten felles barn arver ikke, med mindre det er bestemt i testament.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Første supre tips som jeg aldri har hørt om! Veldig interessant, og hørtes ut som noe som kunne vært midt i blinken. Men voldsomt (!) kostbart må jeg også si.

Ja, det antar jeg.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det antar jeg.

Rakk avdøde å skrive testamente hvis han omkom plutselig, eller hadde han skrevet det på forhånd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samboer er ikke arving her dersom det ikke er bestemt i testament.

Selvfølgelig arver hun.

Hun eier 50% av boligen som hun eier, og arver 1/3 av det som ikke strider mot livsarvingens  pliktdelsarv, hvis det er skrevet testamente og hun er tilgodesett.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok tatt inn advokat evnt offentlig skifte 

Vi hadde offentlig skifte hos far min siden det var mine og dine barn og en del gjeld. Vi måtte ikke betale noe i forbindelse med offentlig skifte. Vet mange sier 200.000kr for det. Så skjønner ikke vi betalte ikke 1 kr ingen av oss fikk noe regning, ikke gjorde mor mi det heler.

Anonymkode: 26455...fe1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde offentlig skifte hos far min siden det var mine og dine barn og en del gjeld. Vi måtte ikke betale noe i forbindelse med offentlig skifte. Vet mange sier 200.000kr for det. Så skjønner ikke vi betalte ikke 1 kr ingen av oss fikk noe regning, ikke gjorde mor mi det heler.

Hvorfor fikk dere gratis offentlig skifte? Ingen i systemet jobber gratis.

Jeg er bostyrer og bestilte meg en advokat time for rådgiving, og fikk faktura på 4500,- for 5 kvarter!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig arver hun.

Hun eier 50% av boligen som hun eier, og arver 1/3 av det som ikke strider mot livsarvingens  pliktdelsarv, hvis det er skrevet testamente og hun er tilgodesett.

Dersom det er skrevet testament, arver hun selvfølgelig iht testamentet.

Men dersom det ikke er skrevet testamemt, arver hun ikke. Samboere uten felles barn arver jo ikke hverandre. Men hun beholder selvsagt sin 50% av boligen, det har jo ingenting med arv å gjøre.

Anonymkode: e2a2e...443

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I et offentlig skifte skal boets midler dekke omkostningene, er det ikke tilstrekkelige midler må arvingene betale inn et beløp som sikkerhet. Du kan lese mer om (offentlig) skifte på domstol.no

Siden det er særkullsbarn i bildet og en gjenlevende samboer med demens kan det nok være lurt med advokatbistand.

Om samboeren har utstedt en fremtidsfullmakt kan det bli enklere å gjennomføre skiftet.

Anonymkode: b43ae...1d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Offentlig skifte er aldri gratis.

Hvis dere  ikke betalte noe, så er det enten fordi det var mer gjeld enn verdier og derfor ingenting å arve eller om dere mottok arv, så har dere ikke forstått at da er utgiftene til skiftet trukket fra først.

Anonymkode: 47db2...e06

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Offentlig skifte er aldri gratis.

Hvis dere  ikke betalte noe, så er det enten fordi det var mer gjeld enn verdier og derfor ingenting å arve eller om dere mottok arv, så har dere ikke forstått at da er utgiftene til skiftet trukket fra først.

Ingen arv sim ble delt ut. Og var vergen til min mor som krevde offentlig skifte pga mine og dine barn. Mor mi fikk beholde huset. Men var nå igjen som fikk noe regning på advokat.

Fikk bare mld at det ikke var verdier å hente. Og at mor mi beholdt huset pga særeie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Jeg har en kompis som har havnet i en lei situasjon. Hans far har nylig omkommet etter en stygg ulykke. Faren hans var samboer med en dame som nå bor på sykehjem med demens. De eide huset 50/50 sammen. Nå står min kompis overfor mange utfordringer, og jeg lurer på om dere har tips og råd til hvordan man gjennomfører alt? Jeg ønsker å hjelpe han så mye jeg kan, og ønsker å ta imot så mange tips og råd dere overhodet klarer å hoste opp. Hvor begynner man? Finnes det noen man kan få hjelp av der ute til å koordinere alt? Burde man anskaffe advokat for å holde alt ryddig, spesielt med tanke på familien til hans samboer som bor på sykehjem? Så mange spørsmål, og alt dette er naturligvis overveldende for han. 

Så hva kan jeg gjøre for å best mulig hjelpe? Setter pris på alt av tips og råd 🙂 

Advokat er lurt.  Vi hadde det og de ordnet alt av papirer osv. Det er frister for ting. Ikke alt går automatisk.  Dessuten fikk vi beskjeder om at nå måtte vi fikse ditt og datt.  De fant også en livsforsikring  som man måtte kreve og som ikke ble utbetalt uten et krav på 300.000kr. Så det lille det kostet med advokat ga oss mye penger også. Jeg hadde ikke ant halvparten av de de kom med iht plikter som arving. 

Anonymkode: 78fec...8a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor fikk dere gratis offentlig skifte? Ingen i systemet jobber gratis.

Jeg er bostyrer og bestilte meg en advokat time for rådgiving, og fikk faktura på 4500,- for 5 kvarter!

Vet bare at det ble krevd offentlig skifte fra vergen til mor mi. Pga mine og dine barn. Far min hadde 5 barn fra tidligere ekteskap og 5 med min mor. Og fikk kun beskjed fra skiftet at det ikke var verdier, men at min mor beholdt huset for de hadde funnet noe om særeie. Og ingen fikk noe regning. Vet ikke om det kunne ha med at mor mi hadde så lav inntekt at fri rettshjelp slo inn

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderte offentlig skifte pga det var så mye rot i økonomien til avdøde. Hos statsforvalteren fikk vi vite at offentlig skifte kom på minimum 125000 så vi avsto og gjorde alt selv, hadde vi tatt offentlig hadde vi sittet igjen med 25000 delt på tre.

Anonymkode: c1c04...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen arv sim ble delt ut. Og var vergen til min mor som krevde offentlig skifte pga mine og dine barn. Mor mi fikk beholde huset. Men var nå igjen som fikk noe regning på advokat.

Fikk bare mld at det ikke var verdier å hente. Og at mor mi beholdt huset pga særeie.

Nei, det er selvfølgelig ingenting å betale når det ikke er noen arv, og huset var din mors særeie. Du kan ikke bruke det som et eksempel for andre uten å nevne at det i deres tilfelle ikke var noen arv. Det er veldig misvisende for den som leser ditt første innlegg.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...