AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Hadde styrtfødsel med første barn, tok ca 40 minutter. Blødde 1,5 liter, hadde blødning etter fødsel, måtte operere, hadde en grusom barseltid pga blodmangel. Hadde så lite blod at jeg egentlig skulle hatt overføring, men de valgte å se det an da jeg var akuratt på grensa hvor de overfører blod. Revnet innvendig, utvendig, tablettene jeg måtte ta pga blodmangel gjorde det helt grusomt å gå på do. Ble deprimert av alt. Nå vurderer jeg å stå sterkt på at jeg ønsker keisersnitt. Er redd jeg skal blø ihjel om baby blir født hjemme og jeg ikke rekker sykehus som er 35 minutt borte. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c3361...821 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Har du hatt plager etter skadene fra forrige gang? Anonymkode: e9aea...442
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Hadde valgt planlagt keisersnitt, ja. Jeg har to barn. Ett født med pks og et med vanlig fødsel. Fødselen var komplisert. Jeg hadde helt klart valgt keisersnitt dersom jeg skulle hatt en til. Skal sies at man må regne med å ha litt mer vondt etter keisersnitt. Anonymkode: 03939...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Du er tøff. Jeg hadde stått på for keisersnitt om jeg var deg. Hadde slitt psykisk om jeg måtte gå å vente siste tid i uvisshet - den reduseres iallfall med keisersnitt Anonymkode: 22a90...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Mine kvikke lunsjalternativer: - Mager kesam med kanel, sukrin, litt havsalt og bær - Kyllingfilet ferdig tilberedt, kuttet og krydret - Avocado - YT proteinpudding - Røkelaks Anonymkode: 22a90...f4d 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Nope. Har hatt et ks og 3 styrtfødsler etterpå. Så tydeligvis ville jeg valgt styrtfødsel. Hadde de to siste hjemme, siste var 20 min. Var helt fantastisk faktisk. Etter ks hadde jeg ekstremt blodtap og måtte til slutt ha blodoverføring, store smerter, mye restriksjoner og det tok lang tid å komme seg. Etter styrtfødslene var det helt greit, hadde et ganske stort blodtap med en, men var alikevel peanuts i forhold til ks. Var oppe og gikk med en gang, ingen vondter, var ingenting som var noe problem. Elsket de! Anonymkode: a7c86...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 Keisersnitt øker faren for store blødninger. Er igangsetting et alternativ? Da slipper du å være redd for ikke å rekke fram til sykehuset. Anonymkode: 16b71...ca1 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 Be om samtale på sykehuset med jordmor for fødselsangst, og for å lage en fødselsplan. Er nok ikke det du ønsker å høre, men jeg mistet 1,2 liter blod under fødsel, men da under planlagt keisersnitt. Keisersnitt fører til økt fare for komplikasjoner, og tar lenger tid å komme seg fra i etterkant av fødsel. Var også i veldig dårlig form etter fødsel, mest sannsynlig forsterket av blodtapet, og måtte også stå på jern til verdiene var normale lenge etter fødsel. Fikk heller ikke blodoverføring pga var i grenseland, men fikk 2 liter væske intravenøst. Poenget mitt er at keisersnitt ikke gir noen garanti for trygg fødsel, men tvert imot øker sjansene for komplikasjoner. Hadde aldri valgt det om jeg hadde hatt mulighet til å føde vaginalt. Du kan bruke movicol fra fødselen av for å forebygge bivirkninger av evt ny periode med jern tilskudd. Få legen til å skrive resept på stor forpakning til deg. Anonymkode: 8663c...16e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 Jeg hadde akutt keisersnitt etter jeg var 10 cm med åpning og forsøkt vakuum etter at de klippet. Hadde også massivt blodtap med flere blodoverføringer. Så måtte komme meg etter begge samtidig! Keisersnittet var definitivt det som hang lengst i! Ble mer deprimert av restriksjonene etter keisersnittet. Ville tenkt meg om to ganger. Keisersnitt virker som en lett løsning der og da men barseltiden blir tøffere! Men ville tatt det om du trenger forutsigbarheten et planlagt keisersnitt ville gitt. Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: d062c...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du hatt plager etter skadene fra forrige gang? Anonymkode: e9aea...442 Ja jeg har nerveskader i skjeden, mistet følelse på ene siden innvendig. Kan også tisse på meg noen ganger rett før jeg skal gå på do. AnonymBruker skrev (1 time siden): Nope. Har hatt et ks og 3 styrtfødsler etterpå. Så tydeligvis ville jeg valgt styrtfødsel. Hadde de to siste hjemme, siste var 20 min. Var helt fantastisk faktisk. Etter ks hadde jeg ekstremt blodtap og måtte til slutt ha blodoverføring, store smerter, mye restriksjoner og det tok lang tid å komme seg. Etter styrtfødslene var det helt greit, hadde et ganske stort blodtap med en, men var alikevel peanuts i forhold til ks. Var oppe og gikk med en gang, ingen vondter, var ingenting som var noe problem. Elsket de! Anonymkode: a7c86...6d3 Jeg skjønner. Har jo hørt at keisersnitt også er vondt og tar lengre tid å komme seg fra, men samtidig følte jeg at jeg var såpass redusert og begrenset i flere måneder etter fødsel. Kunne ikke gå tur, bare å vaske fikk meg til å holde på å svime av. Ble kjørt i rullestol de to første dagene etter fødsel for jeg ble så kvalm og dårlig av å reise meg, sovnet konstant. Var ekstremt sliten i flere måneder pga blodtapet. Klarte ikke amme pga hadde så vondt nedentil at jeg (i følge jordmor) produserte stresshormon og fikk aldri nok melk. Så derfor virker keisersnitt «enkelt» om man er bra på noen uker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Be om samtale på sykehuset med jordmor for fødselsangst, og for å lage en fødselsplan. Er nok ikke det du ønsker å høre, men jeg mistet 1,2 liter blod under fødsel, men da under planlagt keisersnitt. Keisersnitt fører til økt fare for komplikasjoner, og tar lenger tid å komme seg fra i etterkant av fødsel. Var også i veldig dårlig form etter fødsel, mest sannsynlig forsterket av blodtapet, og måtte også stå på jern til verdiene var normale lenge etter fødsel. Fikk heller ikke blodoverføring pga var i grenseland, men fikk 2 liter væske intravenøst. Poenget mitt er at keisersnitt ikke gir noen garanti for trygg fødsel, men tvert imot øker sjansene for komplikasjoner. Hadde aldri valgt det om jeg hadde hatt mulighet til å føde vaginalt. Du kan bruke movicol fra fødselen av for å forebygge bivirkninger av evt ny periode med jern tilskudd. Få legen til å skrive resept på stor forpakning til deg. Anonymkode: 8663c...16e Ja jeg hadde samtale sist da jeg slet med fødselsangst før mitt første barn, og kan ikke akkurat si fødsel gjorde det noe bedre 🙈Men skal prøve å få til en samtale igjen. Barnet mitt holdt i tillegg på å dø når jeg presset pga oksygenmangel så alt var bare grusomt fra ende til annen. Ble tatt med tang AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde akutt keisersnitt etter jeg var 10 cm med åpning og forsøkt vakuum etter at de klippet. Hadde også massivt blodtap med flere blodoverføringer. Så måtte komme meg etter begge samtidig! Keisersnittet var definitivt det som hang lengst i! Ble mer deprimert av restriksjonene etter keisersnittet. Ville tenkt meg om to ganger. Keisersnitt virker som en lett løsning der og da men barseltiden blir tøffere! Men ville tatt det om du trenger forutsigbarheten et planlagt keisersnitt ville gitt. Ønsker deg lykke til ❤️ Anonymkode: d062c...f4c Tusen takk for god informasjon ❤️ Jeg skal prøve å tenke litt på fordeler og ulemper, og prøve å kjenne på hva som føles mest riktig Anonymkode: c3361...821
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner. Har jo hørt at keisersnitt også er vondt og tar lengre tid å komme seg fra, men samtidig følte jeg at jeg var såpass redusert og begrenset i flere måneder etter fødsel. Kunne ikke gå tur, bare å vaske fikk meg til å holde på å svime av. Ble kjørt i rullestol de to første dagene etter fødsel for jeg ble så kvalm og dårlig av å reise meg, sovnet konstant. Var ekstremt sliten i flere måneder pga blodtapet. Klarte ikke amme pga hadde så vondt nedentil at jeg (i følge jordmor) produserte stresshormon og fikk aldri nok melk. Så derfor virker keisersnitt «enkelt» om man er bra på noen uker. Anonymkode: c3361...821 Åh tok ikke noen uker for min del, tok fryktelig lang tid. Jeg hadde ks i november og var ikke ute av huset før på våren fordi jeg var så ødelagt. Klarte heller ikke å amme etter ks, men det gikk fint med de andre. Er ikke en "enkel" løsning nei, det er en stor operasjon. Med mye høyere risikoer for både mor og barn. Så absolutt ikke noe å ta lett på. Ville fått samtale med noen om disse tingene. I Oslo har de tilbud til de med fødselsskrekk bla, du vil sikker kvalifisere, tror de har det de fleste steder. Anonymkode: a7c86...6d3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde styrtfødsel med første barn, tok ca 40 minutter. Blødde 1,5 liter, hadde blødning etter fødsel, måtte operere, hadde en grusom barseltid pga blodmangel. Hadde så lite blod at jeg egentlig skulle hatt overføring, men de valgte å se det an da jeg var akuratt på grensa hvor de overfører blod. Revnet innvendig, utvendig, tablettene jeg måtte ta pga blodmangel gjorde det helt grusomt å gå på do. Ble deprimert av alt. Nå vurderer jeg å stå sterkt på at jeg ønsker keisersnitt. Er redd jeg skal blø ihjel om baby blir født hjemme og jeg ikke rekker sykehus som er 35 minutt borte. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c3361...821 Keisersnitt❤️ Da får du en garantert trygg fødsel og du slipper å grue deg. Jeg hadde to fantastiske keisersnitt fødsler for å slippe å føde i seteleie. Fikk baby på brystet like etter de kom ut og var på bena og ut av sykehuset etter to dager❤️ Det er rett og slett mye mindre risiko ved keisersnitt en en generell risikofødsel. Anonymkode: c4077...d01 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Keisersnitt❤️ Da får du en garantert trygg fødsel og du slipper å grue deg. Jeg hadde to fantastiske keisersnitt fødsler for å slippe å føde i seteleie. Fikk baby på brystet like etter de kom ut og var på bena og ut av sykehuset etter to dager❤️ Det er rett og slett mye mindre risiko ved keisersnitt en en generell risikofødsel. Anonymkode: c4077...d01 Still gjerne spørsmål du måtte lure på om keisersnitt om du vil ha svar fra ei som bare har svært god erfaring å komme med☺️ Vær forberedt på motstand mot å ta keisesnitt til tross for at du har gode argumenter for å få det. Jeg ble presset til siste slutt. De ville helst at jeg fødte i seteleie. Til og med da nr to kom knapt ett år etter første keisersnitt, så det var stor fare for at livmoren ville revnet🙈🤯 Anonymkode: c4077...d01 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Åh tok ikke noen uker for min del, tok fryktelig lang tid. Jeg hadde ks i november og var ikke ute av huset før på våren fordi jeg var så ødelagt. Klarte heller ikke å amme etter ks, men det gikk fint med de andre. Er ikke en "enkel" løsning nei, det er en stor operasjon. Med mye høyere risikoer for både mor og barn. Så absolutt ikke noe å ta lett på. Ville fått samtale med noen om disse tingene. I Oslo har de tilbud til de med fødselsskrekk bla, du vil sikker kvalifisere, tror de har det de fleste steder. Anonymkode: a7c86...6d3 Nei det stemmer ikke. Det er ikke større risiko for baby. Ørliten risiko for mor, men ikke større enn risikoen for komplisert fødsel som ts viser til. Kom gjerne med kilde på på at KS innebærer risiko for baby. Det sies at forsking viser at KS barn har større sjanse for å få bla allergier og diabetes, men de har ingen klare bevis å banke i bordet med og jeg kjenner ingen som dette har vært tilfelle med. Inkl mine egne. Anonymkode: c4077...d01 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Oslo har de tilbud til de med fødselsskrekk bla, du vil sikker kvalifisere, tror de har det de fleste steder. Som garantert vil forsøke manipulere ts til å velge naturlig fødsel🙃 Anonymkode: c4077...d01 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 Jeg endte med hastekeisersnitt og formen min var i grunn veldig bra. Var i dusjen 4 timer etter fødsel, og gikk tur et par dager etter vi kom hjem. Tror jeg var veldig heldig. Har flere venninner som har tatt keisersnitt og har ikke hørt om store blødninger eller komplikasjoner hos noen av dem. Hadde bedt om keisersnitt med din historie, uten tvil ❤️ Anonymkode: 600d2...d45
tussi84 Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 Fødte første barn vaginalt og barn nr 2 ble tatt med keisersnitt da fødsel stoppet opp. Det siste er 3 uker siden nå, og jeg er fortsatt noe sår etter keisersnitt. Er også mye restriksjoner på hva jeg skal unngå i 6 uker etter keisersnittet. Feks kan jeg ikke løfte eldre søsken, ikke bære tunge ting (egentlig ikke bære noe tyngre enn baby), ikke vaske eller støvsuge, unngå å bøye meg for mye, ikke trene.. osv. Å gå tur kan jeg gjøre men styres etter smertene. Så det begrenser hverdagen min, og det begrenser hvor mye jeg kan være med på/gjøre med det eldste barnet på 3 år. Smertemessig klarte jeg ikke å bevege meg på sykehuset de første to dagene. Måtte ha hjelp til alt, som å komme seg på do, få maten servert osv. Etter det kom det seg gradvis, men tar tid. Det er også en større risiko for at keisersnitt kan gi komplikasjoner, i form av at barnet får vann i lungene og trenger litt pustehjelp etter fødsel. Det er stort sett kortvarig. Dette hendte med vår, og jeg fikk ikke holde baby rett etter keisersnitt fordi det ble sendt rett til intensiv avdeling istedenfor. Smertemessig ville jeg valgt vaginal fødsel igjen istedenfor keisersnitt. Ja selve vaginal fødsel er mer smertenessig der og da, men helbredelse prosessen er kortere, og man slipper restriksjoner stort sett i ettertid. Keisersnitt merker du ingenting til når det utføres, men etterpå så er det mye mer vondt og restriksjoner i flere uker.. 1
kaiturid Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde styrtfødsel med første barn, tok ca 40 minutter. Blødde 1,5 liter, hadde blødning etter fødsel, måtte operere, hadde en grusom barseltid pga blodmangel. Hadde så lite blod at jeg egentlig skulle hatt overføring, men de valgte å se det an da jeg var akuratt på grensa hvor de overfører blod. Revnet innvendig, utvendig, tablettene jeg måtte ta pga blodmangel gjorde det helt grusomt å gå på do. Ble deprimert av alt. Nå vurderer jeg å stå sterkt på at jeg ønsker keisersnitt. Er redd jeg skal blø ihjel om baby blir født hjemme og jeg ikke rekker sykehus som er 35 minutt borte. Hva ville dere gjort? Anonymkode: c3361...821 Du får nok innvilget keisersnitt med din forhistorie. Lykke til ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 Hadde valgt keisersnitt. Har hatt vaginal fødsel med alvorlig rift og stort blodtap. Forferdelig i ettertid og brukte flere mnd på å komme meg. Tok smertestillende i to mnd. Hadde nylig planlagt keisersnitt. Smertestillende i 1,5 uke og i mye bedre form enn første fødsel. Det var en fantastisk fin fødsel for både meg og mannen ❤️ Anonymkode: 9d953...1b6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå