AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Del Skrevet 19. mai 2024 Jeg ser mange bruker denne banken og anbefaler det når det diskuteres bl.a. valuta. Nå har jeg laget meg konto, men er helt grønn.. koster det noe å bruke banken? Ser at det *kan* påløpe gebyrer og at jeg *kan* bestille kort tjeneste, men kan jeg bruke banken uten at det koster? Hvordan går jeg frem med å bruke banken, er det noen tips og triks som kan være greit å ha med seg? Noe som jeg burde styre unna eller vite om? Alle erfaringer, tips, og info taes i mot med takk!! Anonymkode: c96b4...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Del Skrevet 19. mai 2024 Hvorfor i alle dager har du opprettet konto når du ikke vet hva du skal bruke den til, om det koster noe, eller hvilke fordeler du får? Jeg har kort hos Revolut fordi jeg er mye i utlandet og tar ut penger i minibank. Jeg kan ta ut 2000 kr per måned uten å måtte betale gebyr eller valutapåslag. Dette er med standardpakken, som er gratis. Jeg måtte betale for kortet, det kostet ca. 80 kroner, men det er ikke noe årsgebyr på det. Det er også praktisk hvis du skal overføre penger til andre som har Revolut (i stedet for Vipps, som jo bare kan brukes av de som har norsk bank). Anonymkode: 91d3c...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #3 Del Skrevet 20. mai 2024 Hvorfor jeg prøver noe nytt som blir anbefalt av andre? Fordi jeg har mistet tilliten til lokalbanken min, de har hverken minibank eller lokaler her lengre, og er dermed på jakt etter en bedre bank. Jeg vil ha tilgang til valuta (veksling/overføring/kjøp) uten at det koster en formue. Alle starter et sted, takk for tilbakemelding så langt! Er du fornøyd med kortet/banken? Er det enkelt å sende penger til feks usa (eller motta penger derfra?) Når jeg har mestret dette må jeg nemlig forklare pappa (som bor i USA) da han enda sender penger i posten til oss 🙈 Anonymkode: c96b4...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #4 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor jeg prøver noe nytt som blir anbefalt av andre? Fordi jeg har mistet tilliten til lokalbanken min, de har hverken minibank eller lokaler her lengre, og er dermed på jakt etter en bedre bank. Jeg vil ha tilgang til valuta (veksling/overføring/kjøp) uten at det koster en formue. Alle starter et sted, takk for tilbakemelding så langt! Er du fornøyd med kortet/banken? Er det enkelt å sende penger til feks usa (eller motta penger derfra?) Når jeg har mestret dette må jeg nemlig forklare pappa (som bor i USA) da han enda sender penger i posten til oss 🙈 Anonymkode: c96b4...9f3 Driver du med hvitvasking av penger? Anonymkode: 2b96e...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #5 Del Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor jeg prøver noe nytt som blir anbefalt av andre? Fordi jeg har mistet tilliten til lokalbanken min, de har hverken minibank eller lokaler her lengre, og er dermed på jakt etter en bedre bank. Jeg vil ha tilgang til valuta (veksling/overføring/kjøp) uten at det koster en formue. Alle starter et sted, takk for tilbakemelding så langt! Er du fornøyd med kortet/banken? Er det enkelt å sende penger til feks usa (eller motta penger derfra?) Når jeg har mestret dette må jeg nemlig forklare pappa (som bor i USA) da han enda sender penger i posten til oss 🙈 Anonymkode: c96b4...9f3 Jeg reagerte mest på at du først oppretter et kundeforhold, for så å stille spørsmålene etterpå. Greit å sette seg inn i tingene først, tenker jeg. Spesielt når du ikke vet om det medfører kostnader. Jeg bruker ikke Revolut som dagligbank, kun på reise. Litt også fordi det er greit å ha et par ekstra bankkort når man reiser alene i flere måneder. Siden Revolut er et debetkort, vil man heller ikke kunne tape noe utover det som står på kortet om det skulle bli stjålet. Jeg overfører kun penger til Revolutkortet rett før jeg skal bruke det, da dette gjøres veldig enkelt i appen. Revolut vil ikke bli som en lokalbank, så akkurat argumentet med å bytte fordi lokalbanken din ikke har lokaler eller minibank lenger, skjønner jeg ikke. Jeg har ennå ikke hatt behov for å overføre penger til andre, så jeg kan ikke svare på hvordan det er. Men jeg har lest at dette skal være veldig enkelt, og jeg tror at dersom begge har Revolut, er det omtrent like komplisert som å overføre via Vipps. Anonymkode: 91d3c...ed7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg er strålende fornøyd med Revolut. Det jeg liker aller best er at det faktisk er en varselfunksjon som fungerer, der man både får varsel på mobilen ved alle typer transaksjoner - både inn og ut. Enkelt å få med seg når man får inn penger, og enkelt å få med seg om det blir trukket penger, med andre ord - visst man skulle være så uheldig å bli svindlet vil man ha mulighet til å oppdage det fort (Min lokale bank har i teorien varsel man kan sette på i mobilbanken, men den fungerer ikke). Når det er sagt, det er ikke mulig å overtrekke kontoen så visst man ikke har penger disponibelt er det heller ikke mulig å bli svindlet, da blir transaksjonen avvist. Ang. kostnader ved Revolut, min erfaring er at det er ganske godt forklart hva man får i standardpakken som er gratis, dvs. hvor mange minibankuttak man kan ha før gebyrer. Skal man feks. sette inn penger, så ser man hva gebyret evt. blir før man setter inn penger, eller visst man skal overføre penger til andre. Jeg har iallfall ikke oppdaget noen skjulte kostnader enda. Du kan også oppdatere abo. til greie priser, så visst du skal bruke mye kan det lønne seg. Jeg bestilte et fysisk kort, kostnaden ble trukket der og da og var tydelig, så har ikke opplevd noe ekstrakostnader etter at jeg mottok kortet. Pass på å ha dokumentasjonen i orden på transaksjoner, i tilfelle du skulle få spørsmål fra norske myndigheter/banker om overføringer (Jeg har ikke fått det enda fra Skatteetaten), men har fått spørsmål om overføring mellom bank og Revolut fra en norsk bank jfr. at de må sjekke Hvitvasking innimellom). Jeg driver og spiller litt på utenlandske bookmakere, og det er ikke direkte ulovlig å gjøre som privatperson, men siden disse sidene ikke er lisensiert av Lotteritilsynet i Norge, så har ikke bankene lov til å støtte slike overføringer. Jeg forklarte bare hva overføringen var fra, la frem dokumentasjon, og fikk bare en advarsel om jeg måtte slutte med det og visste til loven om at de må forholde seg til og ikke kan støtte slike transaksjoner. Så det var ikke verre enn det, har derimot fortsatt med slike transaksjoner etter det uten at det har skjedd noe mer. Inntil de spør meg igjen så kan de ikke gjøre noe, for Revolut er fullt lovlig og man kan egentlig bare forklare at man bruker appen til kjøp på nettet, valutatransksjoner osv. Det norske banker derimot kan gjøre, er å stenge kontoen din om de ikke er fornøyd med dokumentasjon eller dersom man tross gjentatte varsler fortsetter med overføringer de ikke støtter (feks. fra slike spillesider). Nå høres dette kanskje litt skremmende ut, men med tanke på at du har helt rederlige intensjoner så skal du ikke bekymre deg for dette om du skulle få spørsmål i fremtiden, og som sagt, bare legg frem dokumentasjon så har du ingenting å frykte. Flott at flere nordmenn tar i bruk Revolut. Man må se det fra banken sin side, og jeg skjønner jo veldig godt at de må sjekke innimellom for å hindre Hvitvasking. Utifra det jeg har skjønt, så blir man flagget når det begynner å gjelde beløpet over 50 000 kr i øret, iallfall om det er snakk inn fra banken, tror terskelen er litt høyere visst det bare er penger som går ut fra den norske banken og til Revolut. Når det gjelder Skattemyndighetene så har jeg som sagt ikke direkte erfaring. Dersom du skal bruke Revolut som hovedbank, så blir du vel antagelig nødt å legge det inn i neste skattemelding om det ikke kommer automatisk, slik at de har oversikt over bankinnskudd og formue. Jeg har sjeldent stående mer på Revolut enn noen 50-1000 kr om gangen, så jeg har ikke meldt i fra til Skatteetaten om at jeg har en konto der og ser ikke poenget før jeg må. Anonymkode: 61cfb...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Del Skrevet 20. mai 2024 Jeg lastet ned appen for å se hva det gikk ut på, så ble jeg forvirret av "pakkene" en kunne bestille. Har ikke kikket så mye mer på det, ville høre med andres erfaringer. At pappa sender noen dollar i en bursdagskort eller til jul er neppe hvitvasking, men tenker det er mer ryddig om vi kunne sende digitalt til hverandre. Spesielt greit om jeg ville ha "vippset" han penger (fant ikke bedre ord) om vi var der på ferie. Jeg har som sagt ikke satt meg veldig inni alt enda, men er åpen for at det kan være et alternativ på sikt. Jeg har mistet tilliten til min lokalbank som ikke er lokal ja. Irriterende som f at jeg ikke kan veksle valuta eller ta ut/sette inn penger men det å ta betalt i allslags gebyrer: DET mestrer dem! Det har tatt helt av, leter vel egentlig etter en valuta bank og en billigere hverdagsbank. Er ikke sikkert revolut kan fungere som hverdagsbruk men til sammenligning koster kredittkort fra banken 250 kr mens revolut koster 80 kr, det virker da som on det kan være penger å spare? Nei skal ikke gamble, har heller ikke krypto, fond, aksjer eller noe spekulasjoner. Er bare ute etter en ny bank med bedre betingelser. Anonymkode: c96b4...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå