AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Var på fireårskontroll på helsestasjonen forrige uke. Det var varmt og barnet hadde på seg tynn t-skjorte og shorts. Til tross for dette sa helsesykepleier at barnet måtte ta av seg for at «vekten skulle bli riktig» 🙈 Forstår at det ikke stemmer. De klærne veide jo knapt nok noe. Hvorfor ikke bare si at hun ville se på huden eller annet? Barnet kunne kledd seg naken for min del, har ingenting å skjule, men hvorfor ikke bare være ærlig? Anonymkode: 5eb38...02b 2
Gjest jegerrinne Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Hm her så veiet de med klær..måtte kun ta av sko
Myml1 Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Mine har ikke kledd av seg på 4års kontrollen.😶 2 forskjellige kommuner og 3 ulike helsesykepleiere.kun de kontrollene der de brukte bleie og ikke kunne gå at de måtte kle av seg 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Hvorfor er du så sikker på at det var blåmerker hun ville se? Det er forskjellig mennesker som jobber på disse stasjonene, jeg har aldri opplevd å måtte ta av klær mine noen av mine 4. Anonymkode: 1ba5e...49c 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Hvordan de veier tror jeg praktiserer ulikt, og min gjetning er at dette var en helsesykepleier som liker å ha ting helt nøyaktig. Da vi nylig var på 4-årskontroll, kledde ikke barnet av seg. Hun hadde på bukse og genser under veiing, for det var før det ble fullt så varmt. Helsesykepleieren trakk fra litt sånn omtrentlig for klærne på vekten hun skrev ned. Hun sa det høyt at hun gjorde det sånn, jeg mener hun trakk fra 200 g. Anonymkode: 40c64...8c0 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Var på fireårskontroll på helsestasjonen forrige uke. Det var varmt og barnet hadde på seg tynn t-skjorte og shorts. Til tross for dette sa helsesykepleier at barnet måtte ta av seg for at «vekten skulle bli riktig» 🙈 Forstår at det ikke stemmer. De klærne veide jo knapt nok noe. Hvorfor ikke bare si at hun ville se på huden eller annet? Barnet kunne kledd seg naken for min del, har ingenting å skjule, men hvorfor ikke bare være ærlig? Anonymkode: 5eb38...02b Hvorfor er din første tanke blåmerker? Anonymkode: f6370...77d 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 Aldri opplevd at de må ta av klær på 4 års kontroll. Bleier når de er små, ja, men ikke klær på 4 års kontroll. Anonymkode: 34d52...24d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 Her hadde ungen klærne på helt frem til legesjekken hvor legen la ungen på ryggen og dro ned bukse og truse og sjekket ungen nedentil både foran og bak 🥴 Anonymkode: b04bf...3f9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Her hadde ungen klærne på helt frem til legesjekken hvor legen la ungen på ryggen og dro ned bukse og truse og sjekket ungen nedentil både foran og bak 🥴 Anonymkode: b04bf...3f9 Statistaten Norge! Anonymkode: f6370...77d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 Her var de også helt besatt av at klærne skulle av. Helt greit det og jeg skjønner hvorfor, men da kan de jo like gjerne være ærlige. Anonymkode: 64119...856
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #11 Skrevet 19. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Her hadde ungen klærne på helt frem til legesjekken hvor legen la ungen på ryggen og dro ned bukse og truse og sjekket ungen nedentil både foran og bak 🥴 Anonymkode: b04bf...3f9 Og du vurderte ikke å gripe inn? Ungen synes det var helt greit? Anonymkode: 6f27a...965
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #12 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hadde ungen klærne på helt frem til legesjekken hvor legen la ungen på ryggen og dro ned bukse og truse og sjekket ungen nedentil både foran og bak 🥴 Anonymkode: b04bf...3f9 Hva? Og hvor var du?? Anonymkode: 835ad...b3e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #13 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og du vurderte ikke å gripe inn? Ungen synes det var helt greit? Anonymkode: 6f27a...965 Det gikk så fort for seg at jeg rakk ikke tenke😳 skjønner ikke at han rakk å se noe som helst😂 Snakket ikke til ungen, bare gjorde det akkurat som de gjør på babyer. Og jeg visste jo ikke om det var normalt og tenkte vel at om jeg sa noe på det ville de jo lurt på hvorfor😄 Anonymkode: b04bf...3f9 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #14 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva? Og hvor var du?? Anonymkode: 835ad...b3e Hu satt på fanget mitt og han dro henne i bena og delvis over på sitt fang. (Han satt foran meg med sine knær mot mine.) Han hadde jo først undersøkt ører, hjertet, mage osv osv. Han spurte ikke, bare dro henne til seg- dro ned og gjorde akkurat som de gjør på babyer. Sjekker foran og løfter opp for å se under. Jeg har ikke tenkt på det siden, før nå når dette kom opp😂 er noen år siden. Jeg hadde jo ikke peiling på at det ikke var normalt og det ble jo gjort på alle kontroller. Ikke sett den legen verken før eller siden. Anonymkode: b04bf...3f9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #15 Skrevet 19. mai 2024 Dette er i nasjonal faglig retningslinje for helsestasjonstjenesten som gjelder fra barnet er 0-5 år. Barnet veies og måles avkledd (uten bleie, eventuelt i truse og/eller trøye) for å få nøyaktig måleresultat og for å kunne gjøre en vurdering av utvikling, kroppsproporsjoner og hudoverflater, se også anbefalingene Helsestasjonsprogrammet, Samspill og Vold, overgrep og omsorgssvikt. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/helsestasjon-05-ar/veiing-og-maling#veiing-og-maling-helsestasjon-bor-male-vekt-og-lengdehoyde-pa-barn-0-5-ar-praktisk-informasjon Anonymkode: 774a7...73a 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #16 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hu satt på fanget mitt og han dro henne i bena og delvis over på sitt fang. (Han satt foran meg med sine knær mot mine.) Han hadde jo først undersøkt ører, hjertet, mage osv osv. Han spurte ikke, bare dro henne til seg- dro ned og gjorde akkurat som de gjør på babyer. Sjekker foran og løfter opp for å se under. Jeg har ikke tenkt på det siden, før nå når dette kom opp😂 er noen år siden. Jeg hadde jo ikke peiling på at det ikke var normalt og det ble jo gjort på alle kontroller. Ikke sett den legen verken før eller siden. Anonymkode: b04bf...3f9 Selv har jeg kun opplevd at dette gjøres på sykehus med nyfødt 2 dager etter fødsel og på legesjekk ved 6 eller er det 12 ukers kontroll? Anonymkode: 20ad9...c48
slush01 Skrevet 19. mai 2024 #17 Skrevet 19. mai 2024 Hvorfor ikke være ærlig... Hvordan tror du en forelder som slår barna sine, som vil skjule blåmerker, vil reagere på en ærlig forespørsel om å kle av barnet for å se etter merker? Det er vel ganske åpenbart at de har større suksess med å oppgi vekt som grunn, fremfor å gå rett i "beskyldninger". 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #18 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var på fireårskontroll på helsestasjonen forrige uke. Det var varmt og barnet hadde på seg tynn t-skjorte og shorts. Til tross for dette sa helsesykepleier at barnet måtte ta av seg for at «vekten skulle bli riktig» 🙈 Forstår at det ikke stemmer. De klærne veide jo knapt nok noe. Hvorfor ikke bare si at hun ville se på huden eller annet? Barnet kunne kledd seg naken for min del, har ingenting å skjule, men hvorfor ikke bare være ærlig? Anonymkode: 5eb38...02b Fordi der visst nok er også de som ikke gir barna mat og legger vekter i klærne slik at det ser ut som barna er innenfor normalvekten… det er mer enn blåmerker de ser etter Anonymkode: 57a3a...0ad 1 1
minister-mio Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 Kanskje hun ikke så etter blåmerker, men var ærlig og at grunnen faktisk var å få riktig vekt?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #20 Skrevet 20. mai 2024 Det er jo veldig bra at de ber de ta av klær, men sånn jeg har forstått ut ifra kurs om seksuell vold og misbruk er det ikke alltid man ser «ting» nedentil, med mindre de faktisk ser inni tissen eksempel, noe jeg ikke regner med de gjør på 4 års kontroll. Det finnes faktisk mennesker som også kan drive med grooming av små barn, vaske de ekstra på en seksuell måte uten at de gjør noe med de. Helt forferdelig å tenke på. Har også tenkt tanken på om eksempel ett barn har vært seksuelt misbrukt, og de vises på kroppen, tenker de da at det ikke er fare for at foreldrene bare kan si at barnet er «syk» og må utsette timen? Jeg selv har jobbet i barnehage i 20 år, og opplevd at et barn har vært seksuelt misbrukt kun en gang. Det er nok store mørketall i forhold til realiteten. Samme med vold. Anonymkode: 29f9f...3de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå