AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Fugler, sannsynligvis? Eller? Først skyldte jeg på bikkjene, men nå ser jeg at det også skjer når de ikke har tilgang til terrassen. Jord overalt ved siden av pottene, og popcornene som såvidt har begynt å spire ligger overalt. Tips til at det fortsatt skal kunne stå ute? Regner med det ikke er interessant lenger når det har spirt.... Eller må jeg faktisk ta det inn fram til da? Anonymkode: 605a5...236
MarenogAron Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Her var det håpløst å så popcorngress ute. Skjærene spiste opp alt og rotet jord ut over hele terrassen. 4
Gåsungen Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 (endret) Du må enten ha potta inne til gresset har blitt langt eller har nett over. Jeg har nett over min potte og den får stå i fred. Endret 19. mai 2024 av Gåsungen 1
aksase Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Veldig rart å kalle det "popcorngress" når det har et ordentlig navn. Det heter mais, og maisplanter. Ellers foreslår jeg at du dekker til der du har sådd med noe. Vil du være skikkelig proff, kan du bruke vekstduk, men nesten hva som helst som hindrer fuglene i å rote i jorda vil funke, tror jeg. Myggnetting, f.eks. 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #6 Skrevet 20. mai 2024 aksase skrev (13 timer siden): Veldig rart å kalle det "popcorngress" når det har et ordentlig navn. Det heter mais, og maisplanter. Ellers foreslår jeg at du dekker til der du har sådd med noe. Vil du være skikkelig proff, kan du bruke vekstduk, men nesten hva som helst som hindrer fuglene i å rote i jorda vil funke, tror jeg. Myggnetting, f.eks. Det blir jo ganske misvisende å si at man sår mais hvis målet er en tett tue med rimelig, enkelt og pent prydgress, og ikke spiselige maiskolber. Jeg liker også å bruke riktig navn på ting, men akkurat dette tilfellet blir etter min mening litt annerledes. Og det er jo gress, siden mais er en plante i gressfamilien. Anonymkode: d0763...3bb 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #7 Skrevet 20. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det blir jo ganske misvisende å si at man sår mais hvis målet er en tett tue med rimelig, enkelt og pent prydgress, og ikke spiselige maiskolber. Jeg liker også å bruke riktig navn på ting, men akkurat dette tilfellet blir etter min mening litt annerledes. Og det er jo gress, siden mais er en plante i gressfamilien. Anonymkode: d0763...3bb Er jo enda rarere å kalle det popkorngress, det vokser jo ikke popkorn på dette gresset. 😂 Anonymkode: 0aefe...0cb 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #8 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er jo enda rarere å kalle det popkorngress, det vokser jo ikke popkorn på dette gresset. 😂 Anonymkode: 0aefe...0cb Men frøa er jo fra popcorn, så navnet popcorngress forteller jo både om opprinnelsen til frøa (popcorn) og det fremtidige potensialet til planten (gress). Synes det er et helt kurant navn. Anonymkode: 53a8f...f60 10 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #9 Skrevet 20. mai 2024 Katter og fugler elsker Popkorngress. Jeg ga opp 😅 Anonymkode: 8ec74...fdf
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #10 Skrevet 20. mai 2024 Jeg dekker det med gamle strømpebukser, funker fjell, utøy lar det være i fred, går å vanne gjennom og de får sol. Har fått tett og fint gress første gang i år etter at jeg begynte med det Anonymkode: c6e90...5b8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #11 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir jo ganske misvisende å si at man sår mais hvis målet er en tett tue med rimelig, enkelt og pent prydgress, og ikke spiselige maiskolber. Jeg liker også å bruke riktig navn på ting, men akkurat dette tilfellet blir etter min mening litt annerledes. Og det er jo gress, siden mais er en plante i gressfamilien. Anonymkode: d0763...3bb Det blir jo ikke maiskolber av dette gresset heller vil jeg tro 😃 Anonymkode: c6e90...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #12 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo enda rarere å kalle det popkorngress, det vokser jo ikke popkorn på dette gresset. 😂 Anonymkode: 0aefe...0cb Det kunne det gjort, om hver gressplante hadde bedre plass og mer jord. Eller rettere sagt, maiskolber av typen som egner seg til popkorn. Og så blir det et definisjonsspørsmål når maisen går over til å bli popkorn. Den selges jo som popkorn selv om den ikke er poppet. Er den mais frem til den blir tørket og lagt i pose, og deretter popkorn? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir jo ikke maiskolber av dette gresset heller vil jeg tro 😃 Anonymkode: c6e90...5b8 Hvis det er sådd tett nok til å funke som prydgress blir det nok ikke maiskolber, nei. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men frøa er jo fra popcorn, så navnet popcorngress forteller jo både om opprinnelsen til frøa (popcorn) og det fremtidige potensialet til planten (gress). Synes det er et helt kurant navn. Anonymkode: 53a8f...f60 Nettopp! Det er gress og det kommer fra en popkorn-pose. (Og det kan under visse omstendigheter bli popkorn av det til slutt også.) Altså kan det fint kalles popkorngress etter min mening. Anonymkode: d0763...3bb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det kunne det gjort, om hver gressplante hadde bedre plass og mer jord. Eller rettere sagt, maiskolber av typen som egner seg til popkorn. Og så blir det et definisjonsspørsmål når maisen går over til å bli popkorn. Den selges jo som popkorn selv om den ikke er poppet. Er den mais frem til den blir tørket og lagt i pose, og deretter popkorn? Anonymkode: d0763...3bb Den er mais frem til den tørkes, upoppet popkorn/tørket mais før popping, og popkorn etter popping. Ikke på noe stadie får man ferdige popkorn direkte fra denne planten. Maisplantene som brukes til å lage tørket mais kalles jo ikke popkornplanter... Navnet plager ikke meg altså, men når noen sier at det ikke kan kalles maisgress fordi det ikke vokser mais på gresset blir det jo minst like dumt å kalle det popkorngress. 😂 Det er større potensiale for mais enn popkorn her altså... Anonymkode: 0aefe...0cb 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Den er mais frem til den tørkes, upoppet popkorn/tørket mais før popping, og popkorn etter popping. Ikke på noe stadie får man ferdige popkorn direkte fra denne planten. Maisplantene som brukes til å lage tørket mais kalles jo ikke popkornplanter... Navnet plager ikke meg altså, men når noen sier at det ikke kan kalles maisgress fordi det ikke vokser mais på gresset blir det jo minst like dumt å kalle det popkorngress. 😂 Det er større potensiale for mais enn popkorn her altså... Anonymkode: 0aefe...0cb Det er forskjellige typer mais. Den typen man spiser som kolber, sukkermais, er ikke den samme som popcorn lages av, popcornmais. Så når man sår popcorn, får man popcornmaisgress. Anonymkode: 76bed...c59 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Den er mais frem til den tørkes, upoppet popkorn/tørket mais før popping, og popkorn etter popping. Ikke på noe stadie får man ferdige popkorn direkte fra denne planten. Maisplantene som brukes til å lage tørket mais kalles jo ikke popkornplanter... Navnet plager ikke meg altså, men når noen sier at det ikke kan kalles maisgress fordi det ikke vokser mais på gresset blir det jo minst like dumt å kalle det popkorngress. 😂 Det er større potensiale for mais enn popkorn her altså... Anonymkode: 0aefe...0cb Upoppet popkorn er jo også popkorn. Tror forresten jeg skal omgå hele diskusjonen, og begynne å kalle det sprettmaisgress! Anonymkode: d0763...3bb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 Det som kommer opp når man sår upoppa popcorn tett i tett kalles jo popcorngress. Hvorfor lage en diskusjon utav det? 🙄 Anonymkode: 07a5e...63b 1
aksase Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men frøa er jo fra popcorn, så navnet popcorngress forteller jo både om opprinnelsen til frøa (popcorn) og det fremtidige potensialet til planten (gress). Synes det er et helt kurant navn. Anonymkode: 53a8f...f60 Nei, frøene er ikke fra popcorn. Frøene er fra mais. Maisfrø er ikke popcorn før de er poppet, og poppede maisfrø(popcorn) vil aldri kunne spire.
aksase Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kunne det gjort, om hver gressplante hadde bedre plass og mer jord. Eller rettere sagt, maiskolber av typen som egner seg til popkorn. Og så blir det et definisjonsspørsmål når maisen går over til å bli popkorn. Den selges jo som popkorn selv om den ikke er poppet. Er den mais frem til den blir tørket og lagt i pose, og deretter popkorn? Hvis det er sådd tett nok til å funke som prydgress blir det nok ikke maiskolber, nei. Nettopp! Det er gress og det kommer fra en popkorn-pose. (Og det kan under visse omstendigheter bli popkorn av det til slutt også.) Altså kan det fint kalles popkorngress etter min mening. Anonymkode: d0763...3bb Ja, det er bare maisfrø helt til det er poppet. Poppingen er den varmebehandlingen du gjør for at maisfrøene skal "eksplodere" og utvide seg. Da er det poppet mais. Det engelske ordet for mais er "corn", derfor popcorn, altså poppet mais. Det finnes også poppet ris, poppet hvete, poppet bygg, poppet quinoa og sikkert enda flere varianter. Ja, det selges med navnet popcorn selv om det ikke er poppet ennå, og derfor strengt tatt ikke er popcorn. Det kan bli popcorn med riktig tilberedning, men hvis du popper mais og graver den ned, vil du ikke på noe popcorngress, fordi poppet mais aldri vil kunne spire og gro. Frøene dør når de poppes.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som kommer opp når man sår upoppa popcorn tett i tett kalles jo popcorngress. Hvorfor lage en diskusjon utav det? 🙄 Anonymkode: 07a5e...63b Fordi noen av oss er noen skikkelige kverulanter som liker en god diskusjon... 🙂 Anonymkode: 5c376...039 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #20 Skrevet 21. mai 2024 aksase skrev (9 timer siden): Nei, frøene er ikke fra popcorn. Frøene er fra mais. Maisfrø er ikke popcorn før de er poppet, og poppede maisfrø(popcorn) vil aldri kunne spire. Jo, de kommer fra en popcorn-pakke kjøpt i butikken 😁 Og ja, jeg vet som de fleste andre sikkert også vet, at dette opprinnelig kommer fra mais, men man kjøper det altså som popcorn og da er jo hele poenget at man også sår det som popcorn og refererer til det som popcorngress når naboen spør "hva er det for et flott gress du har oppå plattingen din a?". Halve moroa er jo at det er liv i popcorna man kjøper i butikken og at man kan dyrke fra disse. Gresset i seg selv er jo ikke så spektakulært, jeg dyrker jo mais fra maisfrø også så kjenner godt til planta. Men det som er viktig å huske på i denne veldig viktige diskusjonen er mange maisarter er krysspolinerte, noe som betyr at du ikke nødvendigvis får en fin maisplante av et maisfrø som ikke kommer fra en plante som har blitt nettopp krysspolinert (og dette krever jo så klart mer fra produsenten). Det å bare ta frø fra en maisplante du selv har dyrket frem og så denne, gir ikke nødvendigvis en ny plante med fine kolber og nye frø, det blir kanskje mest gress og ikke så mye mais. Så det er ikke sikkert at de frøa du får i popkornakkene vil kunne bli til planter som gir noe særlig avling en gang. Du kan jo prøve å rapportere tilbake så vi kan få sannheten 😊 Anonymkode: 53a8f...f60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå