AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Hei 😊 jeg er gravid med barn nr 2, tre år mellom, så livet med en treåring er jo til tider hektisk. Jeg har en ganske annerledes graviditet denne gangen, hvor jeg er konstant sliten/utmattet. Far gjør alle oppgaver i hjemmet og er virkelig superpappa. Jeg har rett under tre mnd igjen av svangerskapet, og har siden påske vært 50% sykemeldt. Dette har gitt noe bedring, men jeg får likevel ikke til alle tingene jeg ønsker (leke med barnet mitt, hente/levere, handle, vaske) de dagene jeg er på jobb. Flere venner/familie mener jeg bør øke sykemelding, men dette sitter ganske langt inne hos meg. Kan nevne at arb.giver ikke tilbyr tilrettelegging/hjemmekontor. bør man som gravid tåle mer? Hva er vanlig praksis hos dere? takk for alle tips ❤️ Anonymkode: f1b00...73f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Jeg tenker at om du ikke klarer å gjøre de tingene du ramser opp de dagene du er på jobb så bør du sykemelde deg videre og kanskje mer (altså 100%). Anonymkode: 7be00...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Vært 100% sykemeldt siden påske. Jeg er helt utmattet og sliter i tillegg med bekkensmerter når jeg går og står mye (noe min jobb innebærer). Det satt ekstreeemt langt inne å sykemelde seg, og jeg slet med dårlig samvittighet de første ukene. Men som en kollega og min samboer sa til meg da: det er ingen som takker meg for at jeg prioriterer jobben framfor helsen. I tillegg så trenger familien meg, og da nytter det ikke å være helt utmattet når den lille kommer. så var faktisk tre av mine kollegaer som klarte å overtale meg til 100% sykemelding, da de så at det jostet meg ekstremt mye å være på jobb. Sjefen har også vært veldig forståelsesfull. Nå angrer jeg ikke et sekund, og har klart å snu litt om på tankene mine at jobb er ikke hele livet. (Min første graviditet) Anonymkode: 26695...544 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 Vet du hva, hvem tror du trenger ts mest her, hennes barn eller jobben? Selvfølgelig setter man barn/familie først! Hva får man igjen for å bli utbrent i livet? Iallefall ikke noe applaus fra jobben... Anonymkode: 7be00...7ed 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 For noen er ikke jobb hele livet, og jobb skal ikke prioriteres foran egen helse. Er man utmattet, kan man få en psykisk knekk fordi man pusher seg. Denne psykiske knekken vil gå ut over både familie og jobb, og man kan ende med å være borte fra jobb enda lengre grunnet dette. Henger veldig igjen fra "gamle"dager at jobb skal komme fremfor alt. Man må bli flinkere å prioritere helsen, spesielt når man til vanlig er en pliktoppfyllende person som alltid gjør det lille ekstra på jobb. Anonymkode: 26695...544 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 Jeg er enig til en viss grad. Tenker forsatt ts må ha energi til barnet hun har. Vasking og handling kan mannen ta siste månedene. Anonymkode: d09f8...62a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei 😊 jeg er gravid med barn nr 2, tre år mellom, så livet med en treåring er jo til tider hektisk. Jeg har en ganske annerledes graviditet denne gangen, hvor jeg er konstant sliten/utmattet. Far gjør alle oppgaver i hjemmet og er virkelig superpappa. Jeg har rett under tre mnd igjen av svangerskapet, og har siden påske vært 50% sykemeldt. Dette har gitt noe bedring, men jeg får likevel ikke til alle tingene jeg ønsker (leke med barnet mitt, hente/levere, handle, vaske) de dagene jeg er på jobb. Flere venner/familie mener jeg bør øke sykemelding, men dette sitter ganske langt inne hos meg. Kan nevne at arb.giver ikke tilbyr tilrettelegging/hjemmekontor. bør man som gravid tåle mer? Hva er vanlig praksis hos dere? takk for alle tips ❤️ Anonymkode: f1b00...73f Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for deg. Anonymkode: a9b42...997
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for deg. Anonymkode: a9b42...997 Ikke alltid det går eller hjelper, spesielt på utmattelse Anonymkode: 26695...544 1
urenluren Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 Bare å sykemelde seg. Det er snakk om en kort periode på slutten av graviditeten, som igjen er en veldig liten periode av arbeidsforholdet ditt. Ingen kommer til å takke deg eller gi deg en medalje for å slite deg ut. Det er viktigere at du klarer å lage middag enn at du er på jobb akkurat nå. Det koster å produsere liv! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #11 Skrevet 19. mai 2024 Jeg tenker at dersom man ikke har overskudd til å ivareta barn og hjem (matlaging, handling, etc. Trenger jo ikke være et nyvaska hjem) så har man heller ikke overskudd til å være på jobb. Jeg har vært sykemeldt i noen måneder nå av svangerskapet, men da på grunn av kvalme og oppkast og jeg skjønner man kan få dårlig samvittighet, men man skal ivareta egen helse og man får aldri noen klapp på skuldra for at man holdt ut. Jeg skjønner meg nesten ikke på de gravide som pusher seg på jobb for så å ligge utslitt på sofaen resten av dagen. Anonymkode: 7b276...68f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #12 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 Ts her. her er jeg egentlig enig med deg, og nettopp derfor jeg søker råd hos andre erfarne. Jeg synes det har vært kjempetungt å være sykemeldt, nettopp fordi «graviditet er ingen sykdom». Samtidig hadde jeg vært en venninne eller søsteren min med samme forløp hadde jeg nok rådet til å sykemelde. Nettopp fordi det er en liten del av et helt arbeidsliv, og det er «viktigere folk» som avhenger av deg enn jobb og kollega. Ironien er jo at jeg er dårlig på å følge egne råd. Kommentar om at far kan gjøre handling/vasking den siste del av svangerskap er noe urettferdig, da har har vært 200% foreldre med alt det innebærer av husholdning siden jeg ble gravid. Dette tærer også på han, som jobber og setter seg til side for at hjemmet skal fungere. I mange tilfeller handler det kanskje om å gjøre morsommere ting enn å jobbe, men det blir feil å slenge alle som sykemelder seg under samme buss, da alle svangerskap er forskjellig og alle har ulik familiesituasjon. Anonymkode: f1b00...73f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #13 Skrevet 19. mai 2024 Ts her 😊 Takk for alle svar, deling av erfaringer og råd. Det var vanskelig å bli sykemeldt i utgangspunktet, så jeg er spent på hvor langt det går. Det som ikke ble nevnt i opprinnelig tekst er at bekken og kropp generelt ikke er som før (😒), og alt er en kamp. Men igjen, takk for alle svar ❤️❤️ Anonymkode: f1b00...73f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #14 Skrevet 19. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her 😊 Takk for alle svar, deling av erfaringer og råd. Det var vanskelig å bli sykemeldt i utgangspunktet, så jeg er spent på hvor langt det går. Det som ikke ble nevnt i opprinnelig tekst er at bekken og kropp generelt ikke er som før (😒), og alt er en kamp. Men igjen, takk for alle svar ❤️❤️ Anonymkode: f1b00...73f Respektér bekkenproblematikk! Det kan bli kronisk, så sykmelding er helt på sin plass! Anonymkode: 87de4...09a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #15 Skrevet 19. mai 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg mener sykemelding kun bør brukes når man ikke kan jobbe, ikke for å spare energi til andre oppgaver. Husarbeid og handling kan mannen ta seg av de tre månedene som gjenstår. Jeg er sikkert strengere enn mange, men synes det kryr av folk rundt meg som misbruker sykmelding for å ha overskudd til «morsommere» ting enn å jobbe Anonymkode: aad86...516 Jeg er uenig i dette, fordi mors psykiske helse også er veldig viktig å ta med i beregningen. Man skal ikke misbruke sykmelding, men jeg syns mor skal ha overskudd til å kunne ta seg litt av barn man allerede har, klare å komme seg litt ut av huset og kanskje lage en middag noen dager i uka. Det er viktig å føle at man får til noe annet enn å hvile. Spesielt bekkenplager mener jeg man må ta på alvor, de kan bli mye verre av å ikke hvile og jeg har hørt om flere kvinner som sliter med bekkenet i lang tid etter fødsel. Det er jo ikke noe bedre å bli langtidssykemeldt senere. Anonymkode: c8a8b...259
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå