AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Kjæresten eier hus, jeg eier leilighet. Jeg skal leie ut leiligheten, og flytte inn til han (før vi eventuelt kjøper noe sammen senere.) Vi har begge barn. Tenkte vi skal ha felles konto til mat og husholdningsprodukter. Dere andre som har gjort det slik, betaler dere noe mer for å bo? Strøm, eller noe annet? Vi har ikke kommet så langt at vi har snakket om slike andre utgifter enda. Han eier jo huset, og jeg skal ikke kjøpe meg inn, ikke enda iallfall. Anonymkode: b5356...26a
Fireflies Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Bli enige før du flytter inn. Det er naturlig å betale noe for å bo og dele på felles utgifter som strøm, Internett etc. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Du må betale på strømmen, hvis ikke betaler han alt og du bare på mat. Det rimelige er vel at du betaler boutgifter til han tenker jeg, hvis ikke blir du nissen på lasset. Anonymkode: a0038...051
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må betale på strømmen, hvis ikke betaler han alt og du bare på mat. Det rimelige er vel at du betaler boutgifter til han tenker jeg, hvis ikke blir du nissen på lasset. Anonymkode: a0038...051 Da jeg flyttet inn til kjæresten betalte jeg hele strømregningen og på maten, mens han betalte husleien. Vet ikke hvor lurt det var da hans datter stod i dusjen i timesvis, og strømregningen ble deretter.🤨 Anonymkode: a0038...051
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjæresten eier hus, jeg eier leilighet. Jeg skal leie ut leiligheten, og flytte inn til han (før vi eventuelt kjøper noe sammen senere.) Vi har begge barn. Tenkte vi skal ha felles konto til mat og husholdningsprodukter. Dere andre som har gjort det slik, betaler dere noe mer for å bo? Strøm, eller noe annet? Vi har ikke kommet så langt at vi har snakket om slike andre utgifter enda. Han eier jo huset, og jeg skal ikke kjøpe meg inn, ikke enda iallfall. Anonymkode: b5356...26a Tenker det er rimelig å betale halve strømmen og litt for å bo. Det bør dere snakke om før du flytter inn Anonymkode: 473fc...833 1
norw Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Bør være en selvfølge å betale for å bo. Virker fryktelig lukrativt å bare flytte inn hos noen og spare mange tusen hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 Vi har egen konto for mat der begge setter inn likt beløp. Alkohol betaler man utenom den kontoen. Vi deler strøm på 2. i tillegg betaler han meg 5000,- i leie, som da dekker hans halvpart av internett, kommunale avgifter, osv. det viktigste er at dere blir enige og finner et ryddig opplegg. Anonymkode: aab1c...6ee
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 norw skrev (12 minutter siden): Bør være en selvfølge å betale for å bo. Virker fryktelig lukrativt å bare flytte inn hos noen og spare mange tusen hver måned. Og i tillegg med utleieinntekter for den boligen man leier ut (som man ellers ville ha måttet bo i dersom man ikke hadde flyttet sammen) så kan det jo bli relativt skjevt. Anonymkode: 13a3d...799
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjæresten eier hus, jeg eier leilighet. Jeg skal leie ut leiligheten, og flytte inn til han (før vi eventuelt kjøper noe sammen senere.) Vi har begge barn. Tenkte vi skal ha felles konto til mat og husholdningsprodukter. Dere andre som har gjort det slik, betaler dere noe mer for å bo? Strøm, eller noe annet? Vi har ikke kommet så langt at vi har snakket om slike andre utgifter enda. Han eier jo huset, og jeg skal ikke kjøpe meg inn, ikke enda iallfall. Anonymkode: b5356...26a Jeg eide ikke noen bolig da jeg flyttet inn til han. Men jeg eide bil. Bilen betaler jeg alle utgifter med, han har også bil, så han betaler for sin. Vi hadde kun felles barn (ja vi var tidligere gift, hvor han ble sittende igjen med boligen). Slik vi gjør det er at jeg betaler halvdelen av alle fellesutgifter, samt et månedlig beløp til vedlikeholdskostnader. På den måten så slipper jeg å tenke på ekstrautgifter når noe i huset ryker, eller bygningsmessig vedlikehold. Påkostninger står han selvsagt for selv. Mange mener at man skal betale "husleie" utenom også. Men det har ikke vi gjort. Som han sier "mitt hus, mitt lån", så jeg er ikke med på rentekostnadene på huslånet. Heller ikke avdrag såklart. Det viktigste syns jeg er at man tjener like mye på å flytte inn sammen, så her så syns jeg at din inntekt du får av å leie ut egen bolig bør inn i det felles regnestykket. Anonymkode: 67c8c...9cf
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og i tillegg med utleieinntekter for den boligen man leier ut (som man ellers ville ha måttet bo i dersom man ikke hadde flyttet sammen) så kan det jo bli relativt skjevt. Anonymkode: 13a3d...799 Ts må sjekke hvordan skatten endres. Selv fikk jeg en skattesmell på 20 000 kr og den måtte jeg stå for alene. Anonymkode: 9eafd...342 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #11 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ts må sjekke hvordan skatten endres. Selv fikk jeg en skattesmell på 20 000 kr og den måtte jeg stå for alene. Anonymkode: 9eafd...342 Det er jo ikke en smell. Bare du som ikke har justert skattekort. Rimelig håpløst at dette var en overraskelse. Anonymkode: fe114...1ec 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #12 Skrevet 19. mai 2024 Selvsagt bør du betale noe for å bo der... Du får jo tross alt også inntekter for utleie! Du bør i det minste bidra med strøm, forsikring og kommunale avgifter. Jeg eier selv, og hadde kjæresten min vært i nærheten av å foreslå bo gratis her mens han i tillegg fikk leieinntektene på sin bolig, så hadde jeg sterkt vurdere avslutte hele forholdet. Jeg skal ikke betale boutgifter for begge mens han har null boutgifter og får ekstra inntekter på det, ikke sjans i helvete... Anonymkode: c930a...972
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #13 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kjæresten eier hus, jeg eier leilighet. Jeg skal leie ut leiligheten, og flytte inn til han (før vi eventuelt kjøper noe sammen senere.) Vi har begge barn. Tenkte vi skal ha felles konto til mat og husholdningsprodukter. Dere andre som har gjort det slik, betaler dere noe mer for å bo? Strøm, eller noe annet? Vi har ikke kommet så langt at vi har snakket om slike andre utgifter enda. Han eier jo huset, og jeg skal ikke kjøpe meg inn, ikke enda iallfall. Anonymkode: b5356...26a Synes egentlig spørsmålet ditt er rart. Du har en bolig og må kjenne til kostnadene ved å bo. Men nå, fordi du skal bo er sted du ikke eier,så tenker du å bo gratis? Hva med barna? Skal de dusje,få vasket klær osv uten kostnad for deg? Det at du ikke eier har kun betydning i forhold til betaling av evnt lån på boligen. Alle andre utgifter må dere dele på. Tenker det er rimelig at din inntekt fra utleie også blir en del av regnestykket. Du bør faktisk betale mer enn han, nettopp fordi du har en inntektskilde på grunn av hans bolig. Anonymkode: 359ae...cc8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #14 Skrevet 20. mai 2024 Jeg tenker også at dere bør tjene ca like mye på å bo sammen. Eventuelt kan noe av leieinntektene settet til side i tilfelle din bolig får merkbar slitasje som bør rettes opp etter utleie og utleieforsikringen ikke dekker det. Om det ikke er nødvendig så kan pengene brukes på felles bolig om dere ender med det. I tillegg til skatt på leieinntekter, så bør du sjekke om du får (økt) formueskatt når du har en sekundærbolig siden disse verdsettes mye høyere. Dere bør også lage en avtale om at eventuell skatt på fortjeneste ved salg av din bolig (om dere kjøper noe sammen) bør deles på, enten ved at dere legger det inn som en teoretisk del av EK eller på en annen måte. Det viktigste er å snakke sammen så dere finner en løsning begge synes er rettferdig, og jeg synes dere bør opprette en samboerkotrakt. Anonymkode: 2e2ec...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #15 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og i tillegg med utleieinntekter for den boligen man leier ut (som man ellers ville ha måttet bo i dersom man ikke hadde flyttet sammen) så kan det jo bli relativt skjevt. Anonymkode: 13a3d...799 Det er ganske sannsynlig at ts taper penger på å leie ut boligen sin i forhold til å bo der selv. Hadde regnet nøye på dette, ts. Mitt forslag er at han betaler banklån på sitt hus selv, dere deler på alt av forbruk, det du tjener på utleie av leiligheten din deler du i to og gir han halvparten. Anonymkode: 63597...002
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #16 Skrevet 20. mai 2024 Du bør betale halvparten av det normal leie på tilsvarende bolig er. (Er denne 10.000 kr/mnd betaler du 5.000). Han betaler da alt som har med lån/vedlikehold/forsikring/kommunale avgifter på boligen. Annet forbruk som mat/strøm/internett etc deler dere 50/50 evt etter en fast brøk. leiligheten du har og evt leieinntekter på denne holdes utenfor regnestykket, den er din. Lag en skriftlig samboeravtale før dere flytter sammen, dere får forhåpentligvis aldri brukt for denne men den er veldig god å ha om ting skjærer seg i fremtiden. Anonymkode: 83256...e35
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #17 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Selvsagt bør du betale noe for å bo der... Du får jo tross alt også inntekter for utleie! Du bør i det minste bidra med strøm, forsikring og kommunale avgifter. Jeg eier selv, og hadde kjæresten min vært i nærheten av å foreslå bo gratis her mens han i tillegg fikk leieinntektene på sin bolig, så hadde jeg sterkt vurdere avslutte hele forholdet. Jeg skal ikke betale boutgifter for begge mens han har null boutgifter og får ekstra inntekter på det, ikke sjans i helvete... Anonymkode: c930a...972 Disse leieinntektene du skriver om, de går vel rett inn i lånet på leiligheten.. Skal mye til å dra inn mer enn de faktiske utgiftene på utleie… Anonymkode: 393ba...7a0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #18 Skrevet 20. mai 2024 Kjæresten min betaler halvparten av de faste utgiftene knytta til hus +at vi har et felles kort til mat og gøy vi setter inn like mye penger på hver Anonymkode: 662b4...279
Brunello Skrevet 20. mai 2024 #19 Skrevet 20. mai 2024 Gitt at din leilighet er verdt like mye eller mindre enn huset til kjæresten, er det rimelig at du betaler halvparten av netto leieinntekt i leie til kjæresten din. I tillegg må du selvsagt betale din andel av bokostnader ut over det som inngår i dine kostnader til boligen som leies ut.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #20 Skrevet 20. mai 2024 Syns det ble dyrere, han spiser då mye😂 Anonymkode: dd053...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå