Gå til innhold

Spaniel hunderaser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er spaniel som hunderase? Hvordan er pelsstellet? Skal stille ut. Jeg vurderer både engelsk, welsh, field, og clumber. Kan de gå løse? Har de mye jaktinstinkt? 

Er bare vant med gjeterhunder.

Anonymkode: c79b3...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye pelsstell ja! Ellers greie hunder. Har hatt engelsk springer og cocker og har ei bekjent som har clumber. Clumber har endel helseutfordringer og siden rasen er såpass sjelden, er det vanskelig å få bukt med.
Om de kan gå løse blir opp til deg, man må alltid ha god innkalling uansett rase. Våre holder seg innen synsvidde når de er løse, men de er veldig vennlige, så om det kommer noen må de kalles inn, hvis ikke vil de løpe til folk og hoppe på dem (av glede, men dette skal uansett ikke skje).

Elsker å bade i både vann og gjørme og må spyles etter tur. Kvister, blader o.l. setter seg fort fast i pelsen og må fjernes jevnlig.

Vil ikke si at de har utpreget jaktinnstinkt, men det er jo i utgangspunktet fuglehunder, så man kan velge linjer med mer eller mindre av dette.

Jeg syntes de fleste spaniels er fine all-around hunder som kan brukes til det meste. Clumberen er den mest bedagelige av dem og er heller ikke spesielt lett å trene, men til gjengjeld syntes jeg den er den søteste. Spørs litt hva du skal med hunden bortsett fra å stille.

Anonymkode: 9571b...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...