AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #1 Skrevet 19. mai 2024 Etter å ha vokst opp i Oslo er jeg godt kjent med tempoet og effektiviteten mange oslofolk krever og forventer i sentrumsgatene og i sentrumsbutikkene. Og er du ikke kjapp/effektiv nok blir både spisse albuer og munn tatt i bruk. Nå bor jeg er godt stykke utenfor Oslo, men i pendleavstand, og fra mai til september tidobles befolkningstallet i kommunen jeg bor, hovedsaklig av oslofolk. De aller fleste er hyggelige folk, men så er det et mindretall som ødelegger for de fleste. Selv om de kravstore bare utgjør 20-30% blir det fort 10-12 000 mennesker som insisterer på å ta med seg storbymentaliteten mtp tempo og effektivitet hit. Det er bare det at Veier/jernbane, butikker, treningssenter, legevakt osv er ikke dimensjonert for så mange biler og folk. Hvis alle disse 10-12 000 hadde roet ned, senket tempoet, vært litt tålmodige, og tolerert litt lavere effektivitet hadde det blitt hyggeligere for alle, selv om vi ikke tilfredsstiller storbyfolkets krav til effektivitet. Så hvis du er en av disse utålmodige og kravstore, PUST! Det går ikke fortere av at du kjefter og bruker albuer for å komme deg fortere frem i butikken, på treningssenteret , eller i køen på det lokale vannhullet. Anonymkode: fc7e1...893 7
Daria Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Det hadde også vært mye enklere for oss som bor i Oslo hvis alle de tilreisende om sommeren skjønte at småstedsmentaliteten deres ikke passer i storbyen, la fra seg alle vaner hjemmefra og tilpasset seg. Ikke brukte en halv evighet på å skjønne hvordan kollektivtransporten fungerer, visste hvor de skulle og ikke hadde all verdens tid til å småprate i kassa på H&M. Det må jo gå begge veier? Det handler jo ikke nødvendigvis om at Oslo-folk er mer kravstore, det handler om hva man er vant til og tar for gitt, nokså ubevisst. Jeg er oppvokst i Oslo og har bodd på flere mindre steder (både småby og bygd), og det jeg har sett er kulturforskjeller og varierende forventninger. Det nivået på personlig service og engasjement jeg så ble forventet på bygda (både av ansatt og kunde) var for meg med mine storbyvaner et helt urimelig krav, men jeg sukker jo ikke over at de er kravstore og ikke ser hvor mye bedre alt ville vært om de tenkte som jeg har blitt vant til å gjøre under helt andre forhold. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Jeg snakker ikke om service på butikker, og forskjeller på kollektivtrafikk. Jeg snakker om fysisk plass, at et lite samfunn ikke er dimensjonert for så mange folk. Se for deg at Oslo spektrum åpner for dobbelt så mange som det er dimensjonert for. Tror du ikke at det blir fullstendig kaos hvis ikke alle (!) tilpasser seg, og lar stresset ligge igjen på utsiden av døren? Jeg vet du forstår at det blir utfordrende når en liten kommune som er tilrettelagt for 4000 fastboende plutselig får 40 000 nye «beboere» som skal frem på veiene, ha mat, trene på treningssenter, ha legehjelp osv. Og jeg håper du forstår at det blir fullstendig kaos hvis så mange presser seg på når det allerede er fullt? Som sagt er jeg oppvokst i Oslo, og jeg er vant til kaoset som turistene fører med seg, men det er langt unna det kaoset som råder her når 10 000 utålmodige står på sin rett. Anonymkode: fc7e1...893 3
Daria Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 Du klaget over kravstorhet og mentalitet, det er noe helt annet enn plass og kapasitet - det er fysiske utfordringer den enkeltes innstilling ikke kan endre. At kommunen tillater en hytteutbygging den ikke har logistikk til å kunne håndtere er en politisk utfordring og feilvurdering du ikke kan gi hytteeierne hovedskylda for. Hvis en arrangør åpnet Oslo spektrum for mange tusen flere mennesker enn det er plass til, er det jo arrangøren som er en idiot og som står med ansvaret, ikke de som møter opp med gyldig billett. 4 1
Yodas Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 Hyttebygginga i Norge har gått over alle støvleskaft, sånn generelt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Men du er ikke enig i at i en trengt situasjon er det best for alle parter om folk la fra seg krav om effektivitet og tempo, og i stedet manet frem litt tålmodighet og raushet? Anonymkode: fc7e1...893 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 Det er litt pussig, fordi jeg har nesten litt motsatt erfaring. Jeg har jobbet i en liten kafé i en av Norges største hyttekommuner. Synes mange fornemme folk fra byen oppfører seg som de er verdens navle. De kommer til disken og bruker en evighet på å bestemme seg, selv om det står 10 mennesker bak dem i køen. Og behandler oss alle lokale som om vi jobber i turistinformasjonen alle sammen... Anonymkode: 6a19d...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): JSe for deg at Oslo spektrum åpner for dobbelt så mange som det er dimensjonert for. Tror du ikke at det blir fullstendig kaos hvis ikke alle (!) tilpasser seg, og lar stresset ligge igjen på utsiden av døren? Jeg vet du forstår at det blir utfordrende når en liten kommune som er tilrettelagt for 4000 fastboende plutselig får 40 000 nye «beboere» som skal frem på veiene, ha mat, trene på treningssenter, ha legehjelp osv. Og jeg håper du forstår at det blir fullstendig kaos hvis så mange presser seg på når det allerede er fullt? Som sagt er jeg oppvokst i Oslo, og jeg er vant til kaoset som turistene fører med seg, men det er langt unna det kaoset som råder her når 10 000 utålmodige står på sin rett. Anonymkode: fc7e1...893 Det gjør det jo hver dag i sommersesongen. Ikke noe problem. Her er vi tilpasningsdyktige. Og; har de ikke matte i grunnskolen på bygda? Anonymkode: 46862...6b0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjør det jo hver dag i sommersesongen. Ikke noe problem. Her er vi tilpasningsdyktige. Og; har de ikke matte i grunnskolen på bygda? Anonymkode: 46862...6b0 De har sikkert matte i grunnskolen på bygda også, men jeg lærte å regne da jeg gikk på skolen i Oslo. Hva var galt med «regnestykket» mitt? (Det eneste jeg har regnet på er at 25-30% av 40 000 er ca 10-12 000, hva er galt med det?) Anonymkode: fc7e1...893
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Og; har de ikke matte i grunnskolen på bygda? Anonymkode: 46862...6b0 Nå var vel TS oppvokst i Oslo, da. Anonymkode: 4830a...b72 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå