Gå til innhold

Mye ugress rundt hagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei flotte mennesker! Jeg har startet med prosjekt hage, og jobber litt etter litt med å forsøke å få en nogenlunde grei hage etter åresvis med neglekt. 
Utenfor hagen, mot en vei, der er det en grøft. Hagen min er omtrent 30 meter lang langs denne grøfta og der vokser det hinsides mengder med ugress, særlig brennesle. Dette kryper seg inn i min hage. Jeg fjerner dette enkelt med en kantklipper. Det klippes fra kommunen ca 1-2 ganger i løpet av sommeren, men det er gode vekstvilkår der og jeg synes det fort ser veldig ustelt ut rundt huset mitt 😅 

så da er spørsmålet mitt, klipper dere utenfor deres gjerder? Eller hvordan løser dere dette? 
det frisker å bare ta det med kantklipperen for å være ærlig, men noen venner syntes jeg var helt dust som i det hele tatt tenker den tanken. 

Anonymkode: 4d749...2b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på biene bør du la spede spira få stå.  🐝

Anonymkode: 2da54...865

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tar helt ut til veien. Vi har ikke gjerde og det tar to minutter ekstra å ta den stripa som ikke er "vår". 

Anonymkode: 117c5...bf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg tar helt ut til veien. Vi har ikke gjerde og det tar to minutter ekstra å ta den stripa som ikke er "vår". 

Anonymkode: 117c5...bf8

Skjønner. Her vil det ta betraktelig lenger enn 2 min for å si det sånn, grøfta er lang og bred. Takk for innspill! 

Anonymkode: 4d749...2b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg luker på utsiden av gjerdet vårt, mellom murkanten og asfalten.

Hadde det vært grøft så hadde jeg bare tatt plenklipperen med jevne mellomrom. Nødvendigvis ikke hver gang jeg slo plenen, men ofte.

Anonymkode: 6c46e...67f

AnonymBruker
Skrevet

Brennesle må røskes opp med rota. Og det må du nok gjøre i flere omganger, og over noen år. Etterhvert så reduseres veksten. De har enorme rotsystem, så å klippe de ned hjelper ikke.

Vi klipper aldri ut mot veien, for der blir det helt hvitt av prestekrager i løpet av sommeren. Det kommer også blåklokke og andre villblomster der også. 

Anonymkode: d4ea4...0e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...