Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er et helvete! Og ja, det handler om tilvenning, men vi ser absolutt ingen fremgang. 

Ingenting hjelper. Bare vi rører under øye (for å dra ned nedre øyelokk) blir hun hysterisk. Hun skriker og vifter med armene. Gråter seg enda mer hoven rundt øynene enn hun allerede her. 

Det skal sies at hun er skeptisk til alt som kan klassifiseres som ekkelt eller bittelitt vondt. Foreldrene er det stikk motsatte. Vi er ikke redde for veps, blodprøver, sår, medisin eller noe annet. Det eneste vi kan husk som kan ha trigget dette er flytende smertestillende hun absolutt ikke likte.

Så, hvordan i huleste skal dette gå? Hvor gikk det galt? Hva har vi som foreldre gjort galt? 

Og den salva under øye på kvelden? Glemt det. Den tok vi på et par timer etter hun hadde sovnet. Merket hun det? Klart hun gjorde.... 

Den aller første dråpa vi dryppet gikk helt fint helt til dråpa traff det nedre øyelokket. Hun skvatt jo selvsagt, også var det jo litt rart med væske på øyet. Etter det har hun en forventning og forestilling om at det for evig og alltid skal være forferdelig. 

Det er så fristende å holde henne fast, og tvinge dråpene på øyet. 

Anonymkode: 9f280...ded

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde litt samme problemet med min 4-åring som fikk betennelse på øynene. Løsningen ble å ha mobilklokke på ringing (forberede på at når klokken ringer, så er det medisintid), og etter dråpene var tatt - løftet jeg barnet opp i armene mine og løp rundt i skikkelig glede, mens vi lo og herjet. Denne «overentusiasmen» gjorde at barnet gledet seg til å få det overstått, slik at vi kunne løpe mer. Barnet fikk også smøre øyelokkene selv - vasket hendene først, fikk se seg i speilet, fikk salve på pekefingeren og holdt ned øyelokket selv, og smurte på. Litt er bedre enn ingenting. Finn noe som kan engasjere og motivere barnet deres, om det er løping og latter, en gave etter endt kur, klistremerker etc. Gjerne løp mellom dråpene også, om det går lettere 😀

Noen ganger kan overentusiasme, herjing og avledning hjelpe ❤️

Anonymkode: 51dc3...1cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hadde litt samme problemet med min 4-åring som fikk betennelse på øynene. Løsningen ble å ha mobilklokke på ringing (forberede på at når klokken ringer, så er det medisintid), og etter dråpene var tatt - løftet jeg barnet opp i armene mine og løp rundt i skikkelig glede, mens vi lo og herjet. Denne «overentusiasmen» gjorde at barnet gledet seg til å få det overstått, slik at vi kunne løpe mer. Barnet fikk også smøre øyelokkene selv - vasket hendene først, fikk se seg i speilet, fikk salve på pekefingeren og holdt ned øyelokket selv, og smurte på. Litt er bedre enn ingenting. Finn noe som kan engasjere og motivere barnet deres, om det er løping og latter, en gave etter endt kur, klistremerker etc. Gjerne løp mellom dråpene også, om det går lettere 😀

Noen ganger kan overentusiasme, herjing og avledning hjelpe ❤️

Takk! Gode råd. Skal teste dette :)

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 8.53):

Takk! Gode råd. Skal teste dette :)

Hvordan gikk det? 🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...