Gå til innhold

Hvordan måler garmin kondisjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker å gå en tur på 60min 5 ganger i uken, da går jeg 5,3 km og har Iflg klokken puls på omslag 120 +/1 trener litt styrke utenom. Garmin måler kondisjonen min til 24, den endrer seg aldri.

Er 37 og normalvektig og anser ikke kondisjonen min som dårlig

Anonymkode: f210d...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går du så hardt at du får opp pulsen og pusten, så vil din kondisjon bli gradvis bedre. 

Anonymkode: 2f594...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Last ned appen Mia Health :) Den beregner PAI-poeng som gir info om hvor god effekt aktiviteten din har på kondisjonen og helsa. Fungerer med Garmin.

Anonymkode: 4db5b...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

120 i puls er jo ingenting! Få opp pulsen og svett mer, så stiger kondisjonsalderen skal du se:) 

Anonymkode: 18534...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker å gå en tur på 60min 5 ganger i uken, da går jeg 5,3 km og har Iflg klokken puls på omslag 120 +/1 trener litt styrke utenom. Garmin måler kondisjonen min til 24, den endrer seg aldri.

Rolige turer hjelper ikke på kondisjon. Du må opp i puls over lengre tid. F. eks. løpe i sone 4 i 4x4 minutter. Når du har gjennomført en økt, sier klokka di noe om hvilken treningseffekt du har av den økta f. eks. Basis, terskel eller kondisjon. Det er kjempefint med rolige økter for utholdenhet og base, men opp i puls for bedre kondisjonstall. Inne i appen på klokka du får du også tips om hva som skal til for å bedre tallet ditt 😊

Anonymkode: cd1ee...7f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du trykker på Hjelp når du er inne på kondisjon på appen så står det litt om hvordan det beregnes.

Jeg er sjeldnere aktiv enn deg, kanskje 1-2 ganger i uka. Men når jeg er aktiv, som oftest sykler eller går i fjellet, så er pulsen noe høyere enn din. Jeg løper aldri.

Min kondisjon iflg garminklokka og appen er på 39-40. Jeg er 5 år eldre enn deg.

Anonymkode: 4c4fb...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er min måling siste 6mnd. Jeg er 51 år og trener ikke utholdenhet, men går mye og fort.Screenshot_2024-05-19-19-52-00-25_d9aa206de00b4b7c29deeb8e9ccbd9e7.thumb.jpg.1020c75a11f9adc4cb42618bc4ca4a89.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De ulike Garmin klokkene har ulike algoritmer. Som andre har skrevet så må du legge inn trening der du har høyere puls for å få bedre kondisjon. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 13.29):

Last ned appen Mia Health :) Den beregner PAI-poeng som gir info om hvor god effekt aktiviteten din har på kondisjonen og helsa. Fungerer med Garmin.

Anonymkode: 4db5b...8de

Mia Health er super! Men klart; for å få bedre kondisjon så må du opp i puls, finn ut makspuls og tren intervaller hvor du legger deg opp mot maks i aktiv periode. 4x4 er super, 4 minutter m høy intensitet og 2 minutter i lavere x 4. Intervaller kan du jo gjøre i mange varianter😊 Kan være er du i såpass god form at du  enten må løpe eller gå i bakker for å få opp puls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har skjønt at Garmin bruker gps når den måler, så da hjelper det jo lite når jeg løper på møllen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har skjønt at Garmin bruker gps når den måler, så da hjelper det jo lite når jeg løper på møllen

På mølla kan du synkronisere med mølla etter løpeturen slik at den måler likt med mølla. Jeg har benyttet min klokke  til dette uten problemer. Den teller nesten rett, men beregnet ut fra antall skritt og beregnet skrittlengde når du løpet på mølla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for supert tips! Er dette noe jeg kan gjøre inne på appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for supert tips! Er dette noe jeg kan gjøre inne på appen?

Min klokke kom med det som alternativ før jeg lagret økta, men det kunne justeres i ettertid også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eller- aktiviteten må gjerne startes på klokken da? Så legges distanse inn i ettertid?

Har lagt inn hver økt manuelt 😒 allerede hatt en joggings i dag, skal forsøke i morgen😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet med det samme. Det var først da jeg manuelt justerte makspuls at det kondisjonstallet flyttet på seg. 

Anonymkode: 0bfa5...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/5/2024 at 5:26 PM, AnonymBruker said:

Kan du ikke velge at du løper på mølla? 

Anonymkode: 7f6ca...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.34):

Eller- aktiviteten må gjerne startes på klokken da? Så legges distanse inn i ettertid?

Har lagt inn hver økt manuelt 😒 allerede hatt en joggings i dag, skal forsøke i morgen😍

Jeg starter aktviteten tredemølle når jeg starter å løpe. Løper ferdig økta ( da får jeg registrert både puls steghastighet osv) . Når jeg trygger lagre på økta får jeg opp om jeg ønsker å justere avstanden. Der korrigerte jeg til rett avstand i hht mølla før jeg lagrer ferdig økten. 

Ønsker du å benytte MIA health samtidig må du linke klokka / connectappen opp mot appen til Mia, og legge inn korrekte pulssoner på klokka eller i Connectappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...