Gå til innhold

Er delamming virkelig like bra som fullamming? Baby syk hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Baby er 4 mnd og får 1-2 flasker morsmelk om dagen, resten er mme. Det er åpenbart ikke så mye, men har hørt at delamming uansett mengde skal være like bra som fullamming. Vet ikke helt om jeg tror på det, særlig siden baby har hatt så mange forkjølelser, feber, etc. siden han ble født. Det kan jo kanskje være mest pga. storesøsken i barnehage, eller? Hvor mye syk er deres babyer, dere som også har større barn i barnehage? 

Og dette med at delamming skal være like bra, gjelder det alle fordelene? Gjelder det f.eks. også stoffene som forebygger barneleukemi etc, eller gjelder det bare antistoffer som gjelder sykdommer her og nå. 

Anonymkode: 0b65b...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Baby er 4 mnd og får 1-2 flasker morsmelk om dagen, resten er mme. Det er åpenbart ikke så mye, men har hørt at delamming uansett mengde skal være like bra som fullamming. Vet ikke helt om jeg tror på det, særlig siden baby har hatt så mange forkjølelser, feber, etc. siden han ble født. Det kan jo kanskje være mest pga. storesøsken i barnehage, eller? Hvor mye syk er deres babyer, dere som også har større barn i barnehage? 

Og dette med at delamming skal være like bra, gjelder det alle fordelene? Gjelder det f.eks. også stoffene som forebygger barneleukemi etc, eller gjelder det bare antistoffer som gjelder sykdommer her og nå. 

Alt ved amming er en bonus, uansett hvor mye eller lite. Når jeg hadde baby så husker jeg at det var Gro Nylanders mantra, og det hjalp meg veldig i forhold til baby nr to. 

Første barnet mitt klarte jeg å amme fram til ho var syv mnd ved fullamming. Så der var jeg heldig. Pumpa meg hver eneste kveld så jeg holdt produksjonen igang med elektrisk pumpe siden økedager kan være slitsomt med sliten mamma og baby. Men da ho beit meg i puppen, da var det full stopp med amming 😂😂😂😂. Da orka jeg ikke mer.

Med baby nr to så ammet jeg fram til han var fem mnd. Så stoppet det. 

Barnehage kan være en mulig årsak. Har du spurt helsesøster om hva det kan være? 

Endret av Irak
AnonymBruker
Skrevet

Min er 8mnd, har vært forkjøla 4 ganger. Storesøster hadde nok gjort unna en del sykdommer (som hånd,fot,munn-syke) før minste ble født.

Anonymkode: b06f5...808

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min er 8mnd, har vært forkjøla 4 ganger. Storesøster hadde nok gjort unna en del sykdommer (som hånd,fot,munn-syke) før minste ble født.

Oi, glemte å skrive at ble fullammet frem til start på fast føde. Får fortsatt mye morsmelk. 

Skrevet

Amming kan minske risken for infeksjoner under de første 6mnd, og da spiller det ingen rolle om barnet delammes eller fullammes. Men i det store og hele er det ingen forskjell på barn som har blitt ammet og ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tante til to. Ene fikk utelukkende morsmelk, han har vært syk SÅ mye gjennom oppveksten. Søsteren som måtte få mme har knapt vært syk og blir frisk igjen kjempefort. Noen ganger er de bare sånn, uten at man kan skylde på mm/mme. 

Anonymkode: b7aea...c74

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Delamming er ikke like bra som fullamming, men bedre enn kun mme. Sykdom kan være tilfeldigheter. 

Anonymkode: 8ba02...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Delamming er ikke like bra som fullamming, men bedre enn kun mme. Sykdom kan være tilfeldigheter. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 306ac...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Ammer eller pumper du? Det har faktisk mye å si. Når man ammer leser faktisk kroppen hva baby trenger og tilpasser melken for det med antistoffer osv. Kroppen din reagerer faktisk på stoffer i baby sin munn. 

En flaske gjør ikke denne prosessen naturlig nok. 

Anonymkode: d1104...0ef

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan bare si at begge ungene her ble fullammet. Født under korona begge to, men når de begynte å treffe folk, herregud så syke de har vært. Mars 2020 ungen har vært mye syk med feber og omgangssyke, minsten har astma, men ikke like mye syk som eldste jevnt over. Mme barn født under samme periode har holdt samme nivå på sykdom. Minsten fikk rs-virus når han var rundt halvåret, så har helt klart fått greier fra eldste som gikk i barnehage.

Kan jo hende de hadde vært mer syke om de kun hadde fått mme. Hvem vet 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 41e97...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Tror det har mest med storesøsken å gjøre. Alle mine venner som hadde flere barn, hadde ofte syk baby selv om de fullammet mens jeg som delammet, aldri hadde syk baby.

Anonymkode: 35398...94b

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 5 barn, og det barnet som har fått morsmelk lengst har vært mest sykt, så kanskje du ikke skal trekke fpr mye konklusjoner her. Er nok helst barnehagen som er synderen her.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke?

Sikkert pga mengden, skulle jeg tro. Det er jo logisk at MYE antistoffer (mye amming) beskytter bedre enn litt amming (og bare litt antistoffer).

(ikke meg du siterte, men det er hva jeg tror)

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Jeg klarte ikke amme førstemann, men ga pumpemelk noen mnd i tillegg til mme. Andremann ble fullammet. Eldste er/var ALDRI syk, mens yngste er syk med jevne mellomrom. Så sikkert litt tilfeldigheter også:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke?

En ting er at babyen får en mindre andel morsmelk. Det andre er problemene MME kan gi. 

For å sitere fra artikkelen jeg la ut lenke til lenger oppe:

MME er ultraprossesert mat. Det vanlig å oppleve mageproblemer som smerter og forstoppelse ved bruk av morsmelkerstatning. Morsmelkerstatning er tyngre å fordøye enn morsmelk, og babyene kan reagere på innholdet, for eksempel kumelkproteinet. Bruk av morsmelkerstatning øker risikoen for «kolikk«, dvs at babyen gråter unormalt mye og er vanskelig å trøste.

Morsmelkerstatning kan inneholde ulike typer miljøgifter. Tåteflasker av plast slipper for eksempel fra seg mikroplast når de varmes opp og ristes med innhold. Det kan i tillegg finnes uønskede stoffer fra melkepulveret, emballasjen, drikkevannet eller fra plastmaterialet i flasken og tåtesmokken.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mindre melk har like mye antistoffer som de med mye melk. Blir mer kompakt. Men det skal sies at amming ikke er den mirakelkuren som det ofte skal fremstå som. De fleste antistoffer kommer via morkaken, som alle babyer får. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 minutter siden):

En ting er at babyen får en mindre andel morsmelk. Det andre er problemene MME kan gi. 

MME er ultraprossesert mat. Det vanlig å oppleve mageproblemer som smerter og forstoppelse ved bruk av morsmelkerstatning. Morsmelkerstatning er tyngre å fordøye enn morsmelk, og babyene kan reagere på innholdet, for eksempel kumelkproteinet. Bruk av morsmelkerstatning øker risikoen for «kolikk«, dvs at babyen gråter unormalt mye og er vanskelig å trøste.

Morsmelkerstatning kan inneholde ulike typer miljøgifter. Tåteflasker av plast slipper for eksempel fra seg mikroplast når de varmes opp og ristes med innhold. Det kan i tillegg finnes uønskede stoffer fra melkepulveret, emballasjen, drikkevannet eller fra plastmaterialet i flasken og tåtesmokken.

Det er funnet mikroplast i brystmelken til tusenvis av kvinner i vesten. Det kommer vi nok ikke unna uansett hva vi velger desverre. 

Anonymkode: d1104...0ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (18 minutter siden):

Siden du henviser til er lite troverdig, det står til og med  «Vi verner og fremmer amming gjennom å påvirke rammebetingelser, holdninger og kunnskap om amming nasjonalt og internasjonalt». 
De skriver også «
De nåværende anbefalingene for spedbarnsernæring ble lansert i 2016. De bygger blant annet på WHO’s anbefalinger om fullamming til 6 måneder og fortsatt amming til 2 år.»

Noe som er svært problematisk i 2023, da WHOs anbefalinger er basert på forskjellige hendelser og utvikling av mme mellom 50- og 90-tallet. Flere land skrev under på avtalen, blant annet Norge. Helsepersonell i Norge må da praktisere og å oppmuntre kommende mødre til å følge de ti stegene. Som er gammelt nytt men veldig relevant i land der hygienen ikke er den beste. 

https://www.babyfriendlyusa.org/about/

AnonymBruker
Skrevet

Min har kun fått mme fra uke 2, og han er nesten aldri syk🤗

Anonymkode: d89e0...7e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...