Gå til innhold

Kjøpe bolig sammen..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi driver å ser etter en bolig vi skal kjøpe sammen. Ingen av oss har kjøpt sammen med noen før og vi er derfor veldig usikre på hvordan vi skal gjør alt. 
Han har dobbelt så mye enn meg i inntekt og vi tror derfor løsningen er at jeg blir eie en mindre andel av boligen enn han. Synes det er er rettferdig løsning på det når man ikke er gift. Men siste tiden så tenker jeg mer og mer på andre utgifter for det er jo ikke bare forsikring, strøm og kommunale utgifter, det er jo så mye mer. Utgifter som dukker opp, en tv som går i stykker, det må leies inn rørlegger, plutselig må man ha ny sofa. Store utgifter som jeg ikke er økonomisk rustet til å takle. Føler meg så sinnsykt mislykket og at jeg egentlig ikke har noe å bidra med økonomisk. 
Er det noen som har erfaring på dette? Når inntekten er så skeiv? Hvordan skal man løse dette på en mest mulig rettferdig måte? 
Og hva med alle de faste utgiftene som eiendomsavgift, forsikrings og slikt, deles det på 2 eller er det vanlig å dele prosentvis på dette også. 
Synes det blir så feil at han skal vær økonomisk ansvarlig for «alt» bare fordi han tjener mer. 
trenger sårt å høre råd og din erfaring.

Anonymkode: a9f1d...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi driver å ser etter en bolig vi skal kjøpe sammen. Ingen av oss har kjøpt sammen med noen før og vi er derfor veldig usikre på hvordan vi skal gjør alt. 
Han har dobbelt så mye enn meg i inntekt og vi tror derfor løsningen er at jeg blir eie en mindre andel av boligen enn han. Synes det er er rettferdig løsning på det når man ikke er gift. Men siste tiden så tenker jeg mer og mer på andre utgifter for det er jo ikke bare forsikring, strøm og kommunale utgifter, det er jo så mye mer. Utgifter som dukker opp, en tv som går i stykker, det må leies inn rørlegger, plutselig må man ha ny sofa. Store utgifter som jeg ikke er økonomisk rustet til å takle. Føler meg så sinnsykt mislykket og at jeg egentlig ikke har noe å bidra med økonomisk. 
Er det noen som har erfaring på dette? Når inntekten er så skeiv? Hvordan skal man løse dette på en mest mulig rettferdig måte? 
Og hva med alle de faste utgiftene som eiendomsavgift, forsikrings og slikt, deles det på 2 eller er det vanlig å dele prosentvis på dette også. 
Synes det blir så feil at han skal vær økonomisk ansvarlig for «alt» bare fordi han tjener mer. 
trenger sårt å høre råd og din erfaring.

Vi er ikke gift, men alltid hatt felles økonomi. Enten bør dere ha felles økonomi, eller så bør dere kjøpe bolig etter din inntekt. Du bør også sitte igjen med noe penger etter alle utgifter er betalt. 

Husk at det også er mye mer enn bo-utgifter som skal dekkes. Mat, husholdning, bil? , tv, Internett, mobilregninger, klær, diverse forbruk. Ferieturer/ut å spise osv. Har dere planer om barn? Alt dette bør dere snakke om på forhånd. 

Hvordan deles arbeidsoppgaver hjemme? Her tjener mannen det dobbelte av meg, men jeg har til gjengjeld tatt mer ansvar for betaling av regninger, fordele utgiftene osv, handle , lage middag, tatt mer ansvar for sykdom og organisering av ting som omhandler barnet (barnehage utstyr, innkjøpt av utstyr barnet trenger, klær, følge til lege, smøre matpakker osv). 

Andre oppgaver deles ganske 50/50. Skulle vi levd etter min inntekt hadde levestandarden vår sunket drastisk, det er ingen av oss tjent med. 

Anonymkode: 32fd5...6a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller gått for å kjøpe noe mindre, i forhold til min økonomi. Vil gjerne eie 50/50 av boligen min.

Ellers må man vel bare finne den ordningen som passer dere best. Ingen fasit

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi er ikke gift, men alltid hatt felles økonomi. Enten bør dere ha felles økonomi, eller så bør dere kjøpe bolig etter din inntekt. Du bør også sitte igjen med noe penger etter alle utgifter er betalt. 

Husk at det også er mye mer enn bo-utgifter som skal dekkes. Mat, husholdning, bil? , tv, Internett, mobilregninger, klær, diverse forbruk. Ferieturer/ut å spise osv. Har dere planer om barn? Alt dette bør dere snakke om på forhånd. 

Hvordan deles arbeidsoppgaver hjemme? Her tjener mannen det dobbelte av meg, men jeg har til gjengjeld tatt mer ansvar for betaling av regninger, fordele utgiftene osv, handle , lage middag, tatt mer ansvar for sykdom og organisering av ting som omhandler barnet (barnehage utstyr, innkjøpt av utstyr barnet trenger, klær, følge til lege, smøre matpakker osv). 

Andre oppgaver deles ganske 50/50. Skulle vi levd etter min inntekt hadde levestandarden vår sunket drastisk, det er ingen av oss tjent med. 

At jeg skal sitte igjen med noe etter alt av faste utgifter er en selvfølge- skal leve jeg også. Det er derfor jeg er litt fortvilt fordi jeg føler det er så lite jeg får bidratt med. Som du sier så må jeg også spare litt til ferier,buffer, ect. Vi er enig om at vi ikke ønsker barn, hjemme er det jeg som ordner det meste.
synes det er veldig vanskelig dette når vi ikke skal ha en felles økonomi.. det hadde kanskje vært det letteste, men han synes ikke det er rettferdig og det synes ikke jeg heller. Føler meg som en «gratis passasjer» eller snylter om vi skulle hatt felles økonomi- en konto. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hengebuksvinet skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde heller gått for å kjøpe noe mindre, i forhold til min økonomi. Vil gjerne eie 50/50 av boligen min.

Ellers må man vel bare finne den ordningen som passer dere best. Ingen fasit

Det hadde vært det beste, men jeg har ikke økonomi til å eie 50/50..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At jeg skal sitte igjen med noe etter alt av faste utgifter er en selvfølge- skal leve jeg også. Det er derfor jeg er litt fortvilt fordi jeg føler det er så lite jeg får bidratt med. Som du sier så må jeg også spare litt til ferier,buffer, ect. Vi er enig om at vi ikke ønsker barn, hjemme er det jeg som ordner det meste.
synes det er veldig vanskelig dette når vi ikke skal ha en felles økonomi.. det hadde kanskje vært det letteste, men han synes ikke det er rettferdig og det synes ikke jeg heller. Føler meg som en «gratis passasjer» eller snylter om vi skulle hatt felles økonomi- en konto. 

ts

Da bør dere kjøpe bolig etter din økonomi, og dele alt 50/50. Du skal ikke bo deg ihjel :)  Samtidig syns jeg det blir litt feil , du sier jo selv at du gjør det meste hjemme. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sett dere ned å lag budsjett ned til minste krone. Hva trenger du for å kunne leve etter at utgifter er betalt? Hvordan skal dere fordele det? 90-10? 80-20? etc... Hvem tar største del av husarbeid? Skal dere dele mat 50-50? De fleste menn spiser mer enn kvinner. Hva bruker du på mat i dag, hva bruker han? Hvem tar all jobben med innkjøp og forberedelse? Skriv kontrakt. Kjipt for deg om du bor deg ihjel og bruker alle pengene på hverdagslig forbruk, mens han ved ett brudd vil sitte igjen med hele boligen og ikke har brukt noe til forbruk. Ang møbler og vedlikehold etc kan det også deles prosentvis... 

Anonymkode: 3b5c0...cfb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Sett dere ned å lag budsjett ned til minste krone. Hva trenger du for å kunne leve etter at utgifter er betalt? Hvordan skal dere fordele det? 90-10? 80-20? etc... Hvem tar største del av husarbeid? Skal dere dele mat 50-50? De fleste menn spiser mer enn kvinner. Hva bruker du på mat i dag, hva bruker han? Hvem tar all jobben med innkjøp og forberedelse? Skriv kontrakt. Kjipt for deg om du bor deg ihjel og bruker alle pengene på hverdagslig forbruk, mens han ved ett brudd vil sitte igjen med hele boligen og ikke har brukt noe til forbruk. Ang møbler og vedlikehold etc kan det også deles prosentvis... 

Anonymkode: 3b5c0...cfb

Det var fint forslag! Det vil nok hjelpe oss begge å få total innsikt i hverandres økonomi. 
takk takk!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener løpende utgifter som kommunale avgifter, strøm og forsikring bør deles likt. Mens det som gir verdistigning bør deles prosentmessig etter eierandel.

Ellers så må dere jo spare opp en buffer, for å dekke plutselig utgifter som ikke går på forsikring. Og med mindre dere er ekstremt uforsiktig så er sannsynligheten omtrent like stor for å vinne i lotto som at dere plutselig må ha ny sofa. De eneste jeg vet om som plutselig måtte ha ny sofa er guttegjengene i studietiden som hadde nach hver helg med brytekamper og turning i sofaen.... Hvitevarer, tv og slikt ryker innimellom, mem det er det man har buffer for, og man får kjøpt nytt til noen tusenlapper...

Jeg og eksen hadde en løsning som passet oss. Jeg var fattig student, han i full jobb. Vi satt opp budsjett som passet meg, og hvis han ville ha dyrere/bedre fikk han betale resten...

Anonymkode: fb06c...62d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å bo med noen uten å ha felles økonomi. Etter min mening er det en av «syretestene» på om et forhold er verdt å satse på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kjøper ikke bolig med en sommerflørt. Du kjøper bolig med en livspartner.

Delt økonomi er det beste svaret. 

Jeg tjener tre ganger så mye som kjerringen men vi eier 50/50.

Har ingen problem med det. 

Hun tilføyer verdi på "andre" måter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (37 minutter siden):

Altså, du kjøper ikke bolig med en sommerflørt. Du kjøper bolig med en livspartner.

På mange måter er jeg enig i at delt økonomi er beste løsningen, på andre måter ikke. Vi har aldri gjort dette før, det er nytt og synes det er skummelt begge to. Man vet jo ikke hva fremtiden bringe og hvordan ting er om ti år. Er redd for om det skulle bli slutt en dag at jeg har vært i kjærlighets bobla og sett meg helt blind på ting og ikke sikret min egen økonomi. Jeg går jo ikke å tenker at det skal bli slutt, da hadde ikke jeg ville ha kjøpt med han, men for å være på den sikre side. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

På mange måter er jeg enig i at delt økonomi er beste løsningen, på andre måter ikke. Vi har aldri gjort dette før, det er nytt og synes det er skummelt begge to. Man vet jo ikke hva fremtiden bringe og hvordan ting er om ti år. Er redd for om det skulle bli slutt en dag at jeg har vært i kjærlighets bobla og sett meg helt blind på ting og ikke sikret min egen økonomi. Jeg går jo ikke å tenker at det skal bli slutt, da hadde ikke jeg ville ha kjøpt med han, men for å være på den sikre side. 
ts

Hva er worst case om dere går fra hverandre etter ti år da? Så lenge du eier en del av boligen så casher du den ut med forhåpentligvis en grei vekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymMisbruker skrev (1 time siden):

Mener du delt økonomi eller mener du felles økonomi. 

Delt økonomi vil si at begge betaler 50 % av alle kostnader hvis mn eier 50. For at dette kan fungere bør boligen ligge innenfor det den som tjener minst har mulighet til. 

Felles økonomi vil si at dere ser all inntekt samlet, og at alt går fra samme felles potten. 

Man kan ha delt økonomi med fordeling i hht inntektene f.eks 60/40 e.l , men da bør dette være skrevet i en avtale. (Samboeravtale bør være 1.prioritet ved samboerskap uansett)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskjellene har vært store begge veier. Vi har i praksis hatt felles økonomi siden vi traff hverandre, da vi aldri har ønsket at dette skal prege forholdet.

I mange år justerte vi samboerkontrakt, så ektepakt, med skjevdeling ved brudd. Men for en god del år siden valgte vi å fjerne det da vi nå har vært et team så lenge. 

Anonymkode: f424e...55a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (49 minutter siden):

Hva er worst case om dere går fra hverandre etter ti år da? Så lenge du eier en del av boligen så casher du den ut med forhåpentligvis en grei vekst. 

Dele vi alt 50/50 vil jo han sitte igjen med en del etter alt er betalt og mulighet for mye mer sparing enn meg. Blir det slutt etter X antall år så står jeg på bar Bakke. Uten mulighet til å kjøpe meg et eneste møbel eller noe som helst, ingen oppsparte midler.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, smilo said:

Mener du delt økonomi eller mener du felles økonomi. 

Delt økonomi vil si at begge betaler 50 % av alle kostnader hvis mn eier 50. For at dette kan fungere bør boligen ligge innenfor det den som tjener minst har mulighet til. 

Felles økonomi vil si at dere ser all inntekt samlet, og at alt går fra samme felles potten. 

Man kan ha delt økonomi med fordeling i hht inntektene f.eks 60/40 e.l , men da bør dette være skrevet i en avtale. (Samboeravtale bør være 1.prioritet ved samboerskap uansett)

Jeg mener felles. En inntekt. Familiens inntekt. Ikke noe mitt og ditt. Det lager bare grobunn til misunnelse og krangling. 

Når det er felles så oppfordrer det til et godt samarbeid begge får goder av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Dele vi alt 50/50 vil jo han sitte igjen med en del etter alt er betalt og mulighet for mye mer sparing enn meg. Blir det slutt etter X antall år så står jeg på bar Bakke. Uten mulighet til å kjøpe meg et eneste møbel eller noe som helst, ingen oppsparte midler.

ts

Deler dere 50/50 så får jo du halvparten av overskuddet etter salget. 

Du får også skattefordeler etter å betale renter, samt forhåpentligvis verdistigning av bolig. 

Hvordan står du da på bar bakke? 

Du tjener ikke det samme som han, og det er ikke hans skyld. 

Så lenge du står som eier av en andel av leiligheten som du rettferdig betaler din del av så er det bedre enn å leie, og absolutt et minstekrav. 

Men det beste for forholdet mener jeg at alt er en felles pott. Det viser en investering i forholdet. En tro på forholdet. 

Ellers ville jeg ikke planlagt et brudd ned til siste detalje, det kan fort bli en selvoppfyllende profesi. Men et forhold bør tåle å ha tatt en alvorsprat om dette der begge er enige. Så kan det hende man må bite i et litt surt eple til forholdet har vist seg å tåle en revisjon i avtalen. 

Her gikk vi fullt inn i felles økonomi. For vi jobber tross alt mot et felles mål, og jeg unner henne alt jeg eier og har så lenge vi er partners in crime. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymMisbruker skrev (20 timer siden):

Deler dere 50/50 så får jo du halvparten av overskuddet etter salget. 

Du får også skattefordeler etter å betale renter, samt forhåpentligvis verdistigning av bolig. 

Hvordan står du da på bar bakke? 

Du tjener ikke det samme som han, og det er ikke hans skyld. 

Så lenge du står som eier av en andel av leiligheten som du rettferdig betaler din del av så er det bedre enn å leie, og absolutt et minstekrav. 

Men det beste for forholdet mener jeg at alt er en felles pott. Det viser en investering i forholdet. En tro på forholdet. 

Ellers ville jeg ikke planlagt et brudd ned til siste detalje, det kan fort bli en selvoppfyllende profesi. Men et forhold bør tåle å ha tatt en alvorsprat om dette der begge er enige. Så kan det hende man må bite i et litt surt eple til forholdet har vist seg å tåle en revisjon i avtalen. 

Her gikk vi fullt inn i felles økonomi. For vi jobber tross alt mot et felles mål, og jeg unner henne alt jeg eier og har så lenge vi er partners in crime. 

Ja, man får jo en ukjent sum etter salget, men å kunne ha muligheten til å sette av spring utenom er viktig for meg. Slik som pensjonssparing, ferie, buffer slik st jeg har muligheten til å gjør det jeg vil med mine oppsparte midler. 

Det du sier om en felles pott er investering i forholde kan jeg forstå tankegangen på, absolutt. Men som jeg skrev tidligere så er dette en ny situasjon for oss begge og ser ikke noe galt i å være på den sikre siden. Synes man ser støtt og stadig i mediene om det her, at mange er så forelsket og stuper inn med hode først. Så jeg planlegger ikke et brudd ned til detaljer, men det handler mer om at dette er nytt for meg. Han har som sakt mer enn meg og skulle det bli slutt så står jo han mer ruster økonomisk enn meg uansett på grunn av hans inntekten. 

men selfølgelig, kan hende det går noen år at vi finner ut at felles økonomi er det beste slik som dere har valg, men jeg er ikke helt der enda. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...